درس بعد

اوامر

درس قبل

اوامر

درس بعد

درس قبل

موضوع: ماده و صیغه امر


تاریخ جلسه : ۱۴۰۲/۸/۳۰


شماره جلسه : ۳۲

PDF درس صوت درس
چکیده درس
  • قائلین به تغایر طلب و اراده

  • نظریۀ محقق نائینی و محقق اصفهانی

  • نظریۀ محقق بروجردی

  • جواب از اشکال مرحوم آیت الله فاضل

  • منابع

دیگر جلسات
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحيمْ
الْحَمْدُ للّه رَبِّ الْعَالَمِينْ وَصَلَى الله عَلَىٰ سَيِّدَنَا مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطَّاهِرِينْ


خلاصۀ بحث گذشته
جلسه گذشته در بحثِ تغایر و اتحاد طلب و اراده میان سه مقام فرق گذاشتیم و توضیح هر یک را از منظر محقق اصفهانی از نظر گذراندیم. این سه مقام که عبارتند از نزاع لغوی، اصولی و کلامی، در کلام آخوند به صورت جدا از هم مطرح نشده است. در نهایت گفته شد که این نزاع یک نزاع صرفا لفظی نیست و راهی به اصلاح بین طرفین نزاع نیست از آنجا که ریشۀ آن به بحث کلام نفسی بازگشت می­کند. در پایان این سوال مطرح شد که اگر کسی قائل به تغایر میان طلب و اراده شود، آیا لزوما قائل به کلام نفسی هم خواهد بود یا خیر. جواب این است که هیچ ملازمه منطقی میان این دو سخن وجود ندارد.

قائلین به تغایر طلب و اراده
از کلام مرحوم آخوند استفاده می­شود که هر کسی قائل به اتحاد طلب و اراده است کلام نفسی را منکر است و هر کسی قائل به تغایر طلب و اراده است لاجرم کلام نفسی را می­پذیرد. عبارت آخوند در کفایه این است که بین این دو بحث تلازم وجود دارد. کسی که قائل به اتحاد است می­گوید طلب و اراده چه در مفهوم، چه در انشاء و چه در واقعیت خارجی یکی هستند و لذا در عالم نفس دیگری چیزی به نام کلام نفسی نداریم. اما اگر بین طلب و اراده تغایر وجود داشته باشد دراینصورت در عالم نفس غیر از اراده یک صفت دیگری وجود دارد به نام کلام نفسی.

به نظر می­رسد این حرف درست نیست؛ یعنی هر کسی که کلام نفسی را می­پذیرد حتما باید تغایر را هم بپذیرد اما عکس این قضیه درست نیست، یعنی اگر کسی قائل به تغایر شد اینطور نیست که حتما کلام نفسی را بپذیرد.

نظریۀ محقق نائینی و محقق اصفهانی
بزرگانی از اصولیین خلاف آنچه صاحب کفایه گفته است را قائلند. محقق نائینی می­گوید بین طلب و اراده تغایر وجود دارد. طلب حرکة النفس و تصدی النفس است و این، صفت دیگری غیر از اراده است. اما مع ذلک ایشان همۀ ادله­ای که اشاعره بر وجود کلام نفسی می­آورند را مورد خدشه قرار می­دهد و آنها را انکار می­کند که بعداً این ادله را متعرض خواهیم شد. محقق نائینی می­گوید هم وجدان و هم برهان دلالت می­کند که بین طلب و اراده تغایر وجود دارد. اراده صفتی از اوصاف نفس و از کیفیات نفسانی است اما طلب از افعال نفس است. محقق اصفهانی نیز همین نظریه را تقویت می­کند. مرحوم اصفهانی تصریح می­کند که اراده از صفات نفسانی است.[1] پس در این قسمت این دو اصولی بزرگ هم­نظرند. محقق نائینی می­فرماید:

«لا ينبغي الإشكال في انّ هناك وراء الإرادة امر آخر يكون هو المستتبع لحركة العضلات و يكون ذلك من افعال النّفس، و ان شئت سمّه بحملة النّفس، أو حركة النّفس، أو تصدّى النّفس، و غير ذلك من التّعبيرات.

و بالجملة: الّذي نجده من أنفسنا، انّ هناك وراء الإرادة شيئا آخر يوجب وقوع الفعل الخارجي و صدوره عن فاعله. و من قال باتّحاد الطّلب و الإرادة لم يزد على استدلاله سوى دعوى الوجدان، و انّه لم نجد من أنفسنا صفة قائمة بالنّفس وراء الإرادة تسمّى بالطّلب. و قد عرفت: انّ الوجدان على خلاف ذلك، بل البرهان يساعد على خلاف ذلك، لوضوح انّ الانبعاث لا يكون إلاّ بالبعث، و البعث انّما هو من مقولة الفعل، و قد عرفت انّ الإرادة ليست من الأفعال النّفسانيّة، بل هي من الكيفيّات النّفسانيّة، فلو لم يكن هناك فعل نفساني يقتضى الانبعاث يلزم ان يكون انبعاث بلا بعث.»[2]

مرحوم نائینی هم به وجدان تمسک می­کند و هم به برهان. دلیل برهانی این است که انبعاث ممکن نیست مگر با وجود بعث. تا بعث و تحریک در کار نباشد، انبعاث در مکلف ایجاد نخواهد شد. مرحوم اصفهانی هم از طلب تعبیر به فعل نفس و بعث انشائی کرده و حتی آن را مدلول قرار داده است. پس این تفاوت وجود دارد که محقق نائینی بعث را همان حرکت نفس و فعل نفس قرار داده و محقق اصفهانی بعث را در ناحیه مدلول مطرح کرده است، اما بالاخره هر دو قائلند که یک فعلی به نام طلب غیر از اراده در عالم نفس وجود دارد. لذا بیان این دو بزرگوار خیلی به هم نزدیک است.

ازاین­رو، اولین کسانی که قائلند بین طلب و اراده تغایر وجود دارد ولی در عین حال کلام نفسی را انکار می­کنند محقق نائینی و محقق اصفهانی هستند، و انکار کلام نفسی فقط منحصر در انسان نیست بلکه در ناحیۀ پروردگار هم کلام نفسی را منکرند. آنچه جالب و مهم است اینست که هر دو بزرگوار تعبیر دقیقی مثل هم کرده­اند و مجرد اراده را طلب نگرفته­اند. محقق نائینی معتقد است طلب، فعل النفس است و از کیفیات نفسانی نیست اما اراده از کیفیات نفسانی است. اراده صفتی از اوصاف نفس است. محقق اصفهانی هم معتقد است این نفس است که طلب را ایجاد می­کند و طلب از افعال نفس است. ایشان می­فرماید:

«بل التحقيق: أن نسبة النفس إلى علومها مطلقا نسبة الخلق و الإيجاد. قال أمير المؤمنين - عليه السلام -: «كلّ ما ميزتموه بأوهامكم في أدقّ معانيه، فهو مخلوق لكم مردود إليكم»[3].»[4]

یعنی هر علمی که در نفس موجود است این نفس است که آن را ایجاد کرده است اما این بدان معنا نیست که اگر مولی از عبدش طلبی دارد دیگر اراده­ای وجود ندارد. یک فرق بین کلام محقق نائینی و محقق اصفهانی این است که محقق نائینی طلب را مُظهر و مُبرز اراده می­داند و اما محقق اصفهانی می­فرماید ممکن است در جایی طلب وجود داشته باشد اما اصلا اراده نفسانی هم نباشد، اگرچه در جایی که اراده باشد، طلب مُظهر آن است. این فرق در کلام این دو وجود دارد. اما اصل تغایر میان طلب و اراده را هر دو قبول دارند و اینکه طلب از افعال نفس است و اراده از کیفیات نفسانی. محقق اصفهانی برخلاف فلاسفه قائل نیست که هر چه نفس دارد از اوصاف و کیفیات نفس است. نفس غیر از کیفیات نفسانی، یک دسته افعالی نیز دارد. محقق نائینی هم همین مطلب را می­گوید که نفس علاوه بر کیفیات، افعال هم دارد. یعنی در نفس انسان دو حیطه وجود دارد: یکی حیطۀ کیفیات و یکی حیطه افعال.

نظریۀ محقق بروجردی
بعد از این دو بزگوار، کسی که قائل به تغایر طلب و اراده است محقق بروجردی است. بعضی از مطالب آقای بروجردی شبیه مطالب محقق اصفهانی است لکن خود ایشان نکات دیگری هم دارند. محقق بروجردی می­فرمایند فرق اراده و طلب این است که انشاء به اراده تعلق پیدا نمی­کند و قابلیت آن را ندارد اما طلب قابلیت تعلق انشاء را دارد و همین دلیل بر تغایر میان این دو است. اگر این دو مفهوما و مصداقا یکی باشند یا باید هر دو قابلیت تعلق انشاء را داشته باشند و یا هیچ­کدام. ایشان می­فرماید:

«و اعلم أن ما ذكره «من اتحاد الطلب و الإرادة مفهوما و خارجا و إنشاء» فاسد من أصله. فإن لفظ الإرادة موضوع لصفة خاصة من صفات النّفس، و الصفات النفسانيّة من الأمور الحقيقية التي يكون بحذائها شيء في الخارج، فلا تقبل الوجود الإنشائيّ لإباء الأمور الحقيقية هذا النحو من الوجود، بخلاف الطلب فإن له معنى قابلا لأن يوجد بالإنشاء، و هو البعث و التحريك. و بعبارة أخرى: الموجودات على قسمين:

١ - ما يكون له وجود حقيقي في الخارج، بحيث يكون بإزائه شيء فيه، كالإنسان، و الحيوان، و البياض، و نحوها.

٢ - ما لا يكون كذلك، بل يكون وجوده بوجود منشأ انتزاعه، و هذا القسم يسمى بالأمور الانتزاعية، و هي أيضا على قسمين: الأول: ما ينتزع عن الأمور الحقيقية بحيث لا يحتاج في انتزاعه إلى فرض الفارضين و اعتبار المعتبرين، كالفوقية، و التحتية، و الأبوة، و البنوة، و نحوها.

الثاني: ما ينتزع عن الاعتبارات و الإنشاءات كالملكية و الزوجية و السلطنة و الحكومة و نحوها، فهذه أقسام ثلاثة، و القسم الأول و الثاني لا يقبلان الإنشاء، و ما يقبله هو القسم الثالث، و حقيقة الإرادة - التي هي صفة من صفات النّفس - من القسم الأول، فلا تقبل الإنشاء بخلاف الطلب، فإن له معنى قابلا لأن ينشأ، إذ ليس معناه سوى البعث و التحريك نحو العمل، و كما أنهما يحصلان بالتحريك الفعلي بأن يأخذ الطالب بيد المطلوب منه و يجره نحو العمل المقصود، فكذلك يحصلان بالتحريك القولي بأن يقول الطالب: «اضرب» أو «أطلب منك الضرب» أو «آمرك بكذا» مثلا، فقول الطالب: «افعل كذا»، بمنزلة أخذه بيد المطلوب منه و جره نحو العمل المقصود، و الحاصل: أن حقيقة الطلب مغايرة لحقيقة الإرادة، فإن الإرادة من الصفات النفسانيّة بخلاف الطلب، فإنه عبارة عن تحريك المطلوب منه نحو العمل المقصود: إما تحريكا عمليا مثل أن يأخذ الطالب بيده و يجره نحو المقصود، أو تحريكا إنشائيا مثل «افعل كذا»، و لا ارتباط لهذا المعنى - بكلا قسميه - بالإرادة التي هي من صفات النّفس. نعم الطلب - بكلا معنييه - مظهر للإرادة و مبرز لها، فمن أراد من عبده تحقق فعل خاص أو وجود مقدماته بقصد التوصل بها إلى الفعل، قد يحركه نحو الفعل تحريكا عمليا، و قد يقول له: «افعل كذا» مريدا بهذا القول تحقق ذاك التحريك، فمفاد «افعل» تحريك تنزيلي يعبر عنه بالطلب الإنشائيّ‌. و لا يتوهم مما ذكرنا - من اختلاف الطلب و الإرادة مفهوما - موافقتنا الأشاعرة، إذ نزاع الأشاعرة مع العدلية - كما بيناه - ليس في اختلاف الإرادة و الطلب مفهوما أو اتحادهما كذلك، بل في وجود صفة نفسانية أخرى في قبال الإرادة و عدم وجودها، فافهم!»[5]

محقق بروجردی معتقد است انشاء در امور اعتباری جریان دارد اما در امور حقیقی انشاء وجود ندارد. از آنجا که اراده از امور حقیقی عالم است پس انشاء در آن معنا ندارد. مثلا زید که از امور حقیقی است و در عالم خارج موجود است، دیگر معقول نیست که آن را انشاء کنیم و انشاء نمی­تواند به این امر موجود در عالم خارج تعلق پیدا کند. همچنین آن عناوینی که منشأ انتزاع­شان موجودات خارجی است مثل فوقیت که از سقف انتزاع می­شود یا ابوّت که از ارتباط یک شخص با دیگری انتزاع می­شود، اینها هم قابل انشاء نیست. پس انشاء به امور انتزاعی که منشأ انتزاع خارجی دارند نیز تعلق نمی­گیرد و معقول نیست. انشاء فقط به امور اعتباری غیر انتزاعی تعلق می­گیرد، مثل ملکیت، زوجیت، ریاست و امثال آن، یعنی این امور اعتباری قابلیت دارند که با انشاء، ایجاد و دارای وجود انشائی شوند.

محقق بروجردی می­فرماید طبق این ضابطه می­گوییم اراده نیز یک واقعیت انسانی است که در نفس، بعد از تصور، تصدیق به فایده، شوق و شوق مؤکد، اراده قهراً موجود می­شود. این کیف نفسانی در ظرف خودش یک واقعیتی دارد و به چیزی که واقعیت دارد (چه واقعیت خارجی یا ذهنی) انشاء تعلق پیدا نمی­کند. اما طلب قابلیت انشاء را دارد. یک وقت انسان به صورت خارجی دیگری را تحریک می­کند مثل اینکه دست او را می­گیرد که این طلبِ حقیقیِ تکوینیِ واقعی است. اما یک وقت طلب را با قول ایجاد می­کنیم مثل اینکه صیغه امر را استعمال می­کنیم. پس طلب یک حقیقتی دارد که این حقیقت قابلیت انشاء دارد. بنابراین همین دلیل است بر اینکه بین طلب و اراده تغایر وجود دارد.
اشکال مرحوم آیت الله فاضل به محقق بروجردی

مرحوم آیت الله فاضل به این فرمایش آقای بروجردی اشکال دارند و به ایشان می­فرمایند ما در باب طلب سه چیز داریم: یک طلب خارجی داریم مثل اینکه انسان تکویناً دست کسی را می­گیرد و به سمت مقصود می­برد که این فعلی از افعال خارجی است و خودتان فرمودید در واقعیات خارجی انشاء راه ندارد. یک طلب قولی داریم که خود لفظ هم یکی از واقعیات خارجی است و طبق ضابطه شما انشاء به آن تعلق پیدا نمی­کند. اگر بگویید بعد از قول و بعد از اینکه طلب انشاء شد، انشاء به آن تعلق پیدا می­کند که این هم محال است زیرا معقول نیست چیزی که انشاء شده دوباره انشاء به آن تعلق پیدا کند. پس نه فعل خارجی و نه طلب قولی قابلیت تعلق انشاء را ندارد و باقی می­ماند ماهیت و مفهوم طلب. اگر بگویید که حقیقت طلب یک وجود انشائی دارد، دراینصورت اراده هم همینطور است. مرحوم آیت الله فاضل می­فرماید:

«و فيه: أنّ تعلّق الإنشاء بالطلب - سواء تعلّق بالبعث و التحريك العملي أو القولي أو مفهوم الطلب - لا يخلو من اشكال، و لا يناسب القاعدة المذكورة.

أمّا تعلّق الإنشاء بالبعث و التحريك العملي - يعني هداية الآمر المأمور نحو المأمور به عملا - فلا شكّ في أنّه أمر مبصر و مشاهد، و هو واقعيّة مسلّمة، فلا ريب في بطلان هذا الفرض.

و أمّا تعلّق الإنشاء بالبعث و التحريك القولي - يعني صدور الأمر من قبل المولى - فلا شكّ في أنّه أيضا واقعيّة من الواقعيّات الخارجيّة، فإنّ واقعيّة القول بصدور الألفاظ و الكلمات عن اللافظ و المتكلّم، مع أنّ البعث و التحريك القولي هو البعث و التحريك الإنشائي، و المنشأ مع وصف كونه منشأ و قيد المنشئيّة قيدا له لا يعقل أن يكون متعلّقا للإنشاء؛ إذ المنشأ متحقّق قبل تعلّق الإنشاء به، فهو تحصيل للحاصل و تقدّم الشيء على نفسه مع ملاحظة أنّ المنشأ مغاير للإنشاء، بل يتحقّق بسبب الإنشاء.

و أمّا تعلّق الإنشاء بالماهيّة و مفهوم البعث و التحريك مع قطع النظر عن المصداق فهو صحيح كما قال به صاحب الكفاية قدّس سرّه، و لكنّه لا فرق بين الطلب و الإرادة من هذه الناحية، فإذا كان مفهوم الطلب قابلا لتعلّق الإنشاء به فلم لا يكون مفهوم الإرادة قابلا لتعلّق الإنشاء بها؟! فما قال به سيّدنا الاستاذ قدّس سرّه ليس قابلا للمساعدة.»[6]

وجود اراده یک وجود نفسانی و صفت و کیفیتی از کیفیات نفس است اما اراده یک ماهیتی دارد که این ماهیت قابلیت تعلق انشاء را دارد. کما اینکه اراده یک وجود لفظی و یک وجود کتبی دارد، همچنین می­تواند یک وجود انشائی داشته باشد. لذا مرحوم آیت الله فاضل بیان استاد بزرگوار خود[7] را قبول نمی­کنند و آن را مواجه با اشکال می­دانند.

جواب از اشکال مرحوم آیت الله فاضل
شاید با دقت در کلمات محقق بروجردی بتوان از این اشکال جواب داد. ایشان می­گوید امور حقیقی دو قسم است: امور حقیقیه­ای که وجود انشائی ندارد، مثل اراده و امور حقیقیه­ای که وجود انشائی دارد. در فرق بین این دو باید گفت اراده از صفات نفسانی است به خلاف طلب که عبارت است از تحریک مطلوب منه به سمت عمل مقصود، یا به تحریک عملی و یا به تحریک انشائی. این مطالب یک مقدار شبیه کلمات محقق نائینی و محقق اصفهانی است که گفته­اند طلب یعنی تحریک. تحریک دو گونه می­تواند باشد: یک تحریک واقعی خارجی تکوینی است که همان تحریک عملی باشد و دیگری تحریک لفظی است که وجود انشائی دارد. این تحریک لفظی انشائی همان طلب انشائی است. اما اراده از اوصاف نفس است و کیفیتی که در نفس وجود دارد نمی­تواند دو گونه باشد به اینکه یک ارادۀ نفسانی داشته باشیم و یک ارادۀ انشائی.

پس با دقت در فرمایش محقق بروجردی می­توان از اشکال سابق جواب داد و خلاصۀ جواب این است که محقق بروجردی ابتدا مسئلۀ تحریک را در حقیقت طلب می­آورد، یعنی همان سنگ بنائی که محقق نائینی گذاشته و محقق اصفهانی هم دنبال کرده است را قبول می­کند و بعد می­فرماید یکی از آثار این مطلب این است که تحریک یا عملی خارجی است و یا انشائی. اما اراده، جایش فقط در نفس است. بنابراین، مرحوم بروجردی نمی­خواهد بگوید بعد از تعلق انشاء به طلب قولی، دو مرتبه انشاء می­شود. بلکه اگر کسی پذیرفت که طلب یعنی تحریک، دراینصورت دیگر کاری به مفهوم لغوی طلب ندارد بلکه حقیقت طلب عبارت از تحریک است، حال یا تحریک خارجی و یا تحریک انشائی. لذا فرمایش ایشان تام است و اشکال وارد نیست.

تا اینجا نظر کسانی که قائل به تغایر میان طلب و اراده هستند را بیان کردیم. بنا بر این مطالبی که بیان شد، بر مرحوم آخوند اشکال وارد است. آخوند فرمود موضوع له صیغۀ امر طلب انشائی است که همان ارادۀ انشائی است. با این مطالبی که از محقق نائینی، محقق اصفهانی و محقق بروجردی گذشت معلوم می­شود که اصلاً ارادۀ انشائی نداریم و اراده، قابلیت انشاء ندارد. به نظر ما این بیان تامّی است. اراده یک حقیقتی است که موطنش در عالم نفس به عنوان یک صفت نفسانی است و هیچ موطن دیگری ندارد.

آیا وقتی کسی صیغۀ إفعل را استعمال می­کند به این معناست که اردۀ خود را با این صیغه، انشاء کرده است؟ این کلام درستی نیست. دلیل بر اینکه طلب مغایر با اراده است اینکه طلب مُظهر اراده است و تا طلب نیاید اراده در همان عالم نفس باقی می­ماند و مُبرزی ندارد. طلب یک وجود حقیقی دارد که همان تحریک عملی است به اینکه دست دیگری را بگیریم و به سمت مقصود ببریم. اما این طلب یک وجود انشائی دارد به این معنا که آمر دیگرخودش عملی انجام نمی­دهد و فقط لفظی را استعمال می­کند و معنا با این لفظ ایجاد می­شود. این معنا همان طلب انشائی است. اگر بخواهیم اصطلاحی سخن بگوییم، می­گوییم ارادۀ انشائی یعنی صیغۀ إفعل مصداق برای اراده واقع شود. حال آیا واقعا عرف، صیغۀ إفعل را مصداق برای اراده می­داند؟ به نظر می­رسد مصداق برای طلب می­داند ولی به هیچ وجه مصداق برای اراده نیست. اراده در نفس است و ما چیزی به نام ارادۀ انشائی نداریم. از این جهت تحقیقی که مرحوم بروجردی فرمودند انصافا کلام درستی است و اشکال مرحوم آیت الله فاضل بر ایشان وارد نیست. ما چیزی به نام ارادۀ انشائی نداریم.

وَ صَلَّی الله عَلَیٰ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطَّاهِرینْ
منابع

-       ‏‫اصفهانی، محمد حسین‏. نهایة الدرایة فی شرح الکفایة. 6 ج. بیروت: مؤسسة آل البیت علیهم السلام، 1429.

-       ‏‫النائینی، محمد حسین‏. فوائد الاُصول‏. محمد علی کاظمی خراسانی. 4 ج. قم: جماعة المدرسين في الحوزة العلمیة بقم، 1376.

-       ‏‫بروجردی، حسین‏. نهایة الأصول. حسینعلی منتظری. قم: تفکر، 1415.

-       ‏‫فاضل موحدی لنکرانی، محمد‏. اصول الشیعة لإستنباط أحکام الشریعة. محمدحسین یوسفی گنابادی. 6 ج. قم: مرکز فقه الأئمة الأطهار (علیهم السلام)، 1388.

-       ‏‫———‏. دراسات في الأصول. صمدعلی موسوی. 4 ج. قم: مرکز فقه الأئمة الأطهار (علیهم السلام)، 1388.

[1]- در جلسات قبل کلام محقق اصفهانی را توضیح دادیم.

[2]- ‏محمد حسین النائینی، فوائد الاُصول‏، محمد علی کاظمی خراسانی (قم: جماعة المدرسين في الحوزة العلمیة بقم، 1376)، ج 1، 131.

[3]- الروايات الواردة بهذا المضمون كثيرة، فراجع بحار الأنوار ٢٨٧:٣ /باب: ١٣.

[4]- ‏محمد حسین اصفهانی، نهایة الدرایة فی شرح الکفایة (بیروت: مؤسسة آل البیت علیهم السلام، 1429)، ج 1، 265.

[5]- ‏حسین بروجردی، نهایة الأصول، حسینعلی منتظری (قم: تفکر، 1415)، ج 1، 92-93.

[6]- ‏محمد فاضل موحدی لنکرانی، دراسات في الأصول، صمدعلی موسوی (قم: مرکز فقه الأئمة الأطهار (علیهم السلام)، 1388)، ج 1، 498-499.

همچنین مراجعه شود به: ‏محمد فاضل موحدی لنکرانی، اصول الشیعة لإستنباط أحکام الشریعة، محمدحسین یوسفی گنابادی (قم: مرکز فقه الأئمة الأطهار (علیهم السلام)، 1388)، ج 2، 54-55.

[7]- مرحوم آیت الله فاضل 9 سال درس مرحوم آقای بروجردی را درک کرده بودند. ایشان وقتی 19 ساله بودند وارد مجلس درس آقای بروجردی شدند و در سنّ 24 سالگی تقریرات درس استاد خود با نام نهایة التقریر را در سه جلد نوشتند که به چاپ رسیده است. این کتاب امروزه به عنوان یک کتاب مرجع در بحث صلاة محل مراجعۀ محققین است.

برچسب ها :


نظری ثبت نشده است .