موضوع: كتاب البیع - بر اساس تحریر الوسیله 1
تاریخ جلسه : ۱۳۸۶/۱۱/۷
شماره جلسه : ۴۰
-
تطابق از ناحیه بایع و مشتری
-
جلسه ۱
-
جلسه ۲
-
جلسه ۳
-
جلسه ۴
-
جلسه ۵
-
جلسه ۶
-
جلسه ۷
-
جلسه ۸
-
جلسه ۹
-
جلسه ۱۰
-
جلسه ۱۱
-
جلسه ۱۲
-
جلسه ۱۳
-
جلسه ۱۴
-
جلسه ۱۵
-
جلسه ۱۶
-
جلسه ۱۷
-
جلسه ۱۸
-
جلسه ۱۹
-
جلسه ۲۰
-
جلسه ۲۱
-
جلسه ۲۲
-
جلسه ۲۳
-
جلسه ۲۴
-
جلسه ۲۵
-
جلسه ۲۶
-
جلسه ۲۷
-
جلسه ۲۸
-
جلسه ۲۹
-
جلسه ۳۰
-
جلسه ۳۱
-
جلسه ۳۲
-
جلسه ۳۳
-
جلسه ۳۴
-
جلسه ۳۵
-
جلسه ۳۶
-
جلسه ۳۷
-
جلسه ۳۸
-
جلسه ۳۹
-
جلسه ۴۰
-
جلسه ۴۱
-
جلسه ۴۲
-
جلسه ۴۳
-
جلسه ۴۴
-
جلسه ۴۵
-
جلسه ۴۶
-
جلسه ۴۷
-
جلسه ۴۸
-
جلسه ۴۹
-
جلسه ۵۰
-
جلسه ۵۱
-
جلسه ۵۲
-
جلسه ۵۳
-
جلسه ۵۴
-
جلسه ۵۵
-
جلسه ۵۶
-
جلسه ۵۷
-
جلسه ۵۸
-
جلسه ۵۹
-
جلسه ۶۰
-
جلسه ۶۱
-
جلسه ۶۲
-
جلسه ۶۳
-
جلسه ۶۴
-
جلسه ۶۵
-
جلسه ۶۶
-
جلسه ۶۷
-
جلسه ۶۸
-
جلسه ۶۹
-
جلسه ۷۰
-
جلسه ۷۱
-
جلسه ۷۲
-
جلسه ۷۳
-
جلسه ۷۴
-
جلسه ۷۵
-
جلسه ۷۶
-
جلسه ۷۷
-
جلسه ۷۸
-
جلسه ۷۹
-
جلسه ۸۰
-
جلسه ۸۱
-
جلسه ۸۲
-
جلسه ۸۳
-
جلسه ۸۴
-
جلسه ۸۵
-
جلسه ۸۶
-
جلسه ۸۷
-
جلسه ۸۸
-
جلسه ۸۹
-
جلسه ۹۰
-
جلسه ۹۱
-
جلسه ۹۲
-
جلسه ۹۳
-
جلسه ۹۴
-
جلسه ۹۵
-
جلسه ۹۶
-
جلسه ۹۷
-
جلسه ۹۸
-
جلسه ۹۹
-
جلسه ۱۰۰
-
جلسه ۱۰۱
الحمدلله رب العالمين و صلي الله علي سيدنا محمد و آله الطاهرين
فروض محل مناقشه
فرض سوم: تطابق از ناحيه بائع و مشتري
اشکال بر فرمايش امام و محقق خوئي(رحمهما الله)
جواب محقق خوئي(ره) از اشکال
نقد استاد بر فرمايش محقق خوئي(ره)
جواب استاد از اشکال
فرض چهارم: اختلاف در توابع
الحمدلله رب العالمين و صلي الله علي سيدنا محمد و آله الطاهرين
فروض محل مناقشه
فرض سوم: تطابق از ناحيه بائع و مشتري
اشکال بر فرمايش امام و محقق خوئي(رحمهما الله)
جواب محقق خوئي(ره) از اشکال
ندارد، ماهيت بيع محقق میشود و بيع تمام است. محقق خوئى(ره) میفرمايند اين مطلب در جايي صحيح است كه هر دو عوض، خارجي باشند، اما جايى كه عنوان كلى را دارند صحيح نيست، چرا که ذمّههاى اشخاص، قوت و ضعف دارد، يك ذمّه میتواند پنجاه دينار را بر ذمّه بگيرد، اما ذمّه ديگر نمیتواند بگيرد –چنانکه قبلاً گفتيم؛ ذمّه، يك امر اعتبارى صرف است، و امر عينى خارجى نيست، عقلاء اعتبار میكنند هر كسى ذمهاى دارد، ما فى الذمهاش را اعتبار میكنند، مثلاً میگويند من هزار تومان بر عهده شما دارم، اين میشود ما فى الذمهاى كه عقلاء اعتبار میكنند، آن وقت اين اعتبار عقلاء، به اعتبار اشخاص و ذمم مختلف است، هيچ وقت عقلاء حاضر نيستند بر ذمه يك طلبه، مبلغ يك ميليارد تومان را اعتبار كنند، ذمهها مختلف است-. اين بيان مرحوم آقاى خوئى(قده) است.
نظری ثبت نشده است .