موضوع: كتاب البیع - بر اساس تحریر الوسیله 1
تاریخ جلسه : ۱۳۸۶/۱۱/۱۷
شماره جلسه : ۴۷
-
اشتراط تحریک لسان در اخرس
-
بحث اخلاقی: بدترین مردم نزد خدا روز قیامت
-
جلسه ۱
-
جلسه ۲
-
جلسه ۳
-
جلسه ۴
-
جلسه ۵
-
جلسه ۶
-
جلسه ۷
-
جلسه ۸
-
جلسه ۹
-
جلسه ۱۰
-
جلسه ۱۱
-
جلسه ۱۲
-
جلسه ۱۳
-
جلسه ۱۴
-
جلسه ۱۵
-
جلسه ۱۶
-
جلسه ۱۷
-
جلسه ۱۸
-
جلسه ۱۹
-
جلسه ۲۰
-
جلسه ۲۱
-
جلسه ۲۲
-
جلسه ۲۳
-
جلسه ۲۴
-
جلسه ۲۵
-
جلسه ۲۶
-
جلسه ۲۷
-
جلسه ۲۸
-
جلسه ۲۹
-
جلسه ۳۰
-
جلسه ۳۱
-
جلسه ۳۲
-
جلسه ۳۳
-
جلسه ۳۴
-
جلسه ۳۵
-
جلسه ۳۶
-
جلسه ۳۷
-
جلسه ۳۸
-
جلسه ۳۹
-
جلسه ۴۰
-
جلسه ۴۱
-
جلسه ۴۲
-
جلسه ۴۳
-
جلسه ۴۴
-
جلسه ۴۵
-
جلسه ۴۶
-
جلسه ۴۷
-
جلسه ۴۸
-
جلسه ۴۹
-
جلسه ۵۰
-
جلسه ۵۱
-
جلسه ۵۲
-
جلسه ۵۳
-
جلسه ۵۴
-
جلسه ۵۵
-
جلسه ۵۶
-
جلسه ۵۷
-
جلسه ۵۸
-
جلسه ۵۹
-
جلسه ۶۰
-
جلسه ۶۱
-
جلسه ۶۲
-
جلسه ۶۳
-
جلسه ۶۴
-
جلسه ۶۵
-
جلسه ۶۶
-
جلسه ۶۷
-
جلسه ۶۸
-
جلسه ۶۹
-
جلسه ۷۰
-
جلسه ۷۱
-
جلسه ۷۲
-
جلسه ۷۳
-
جلسه ۷۴
-
جلسه ۷۵
-
جلسه ۷۶
-
جلسه ۷۷
-
جلسه ۷۸
-
جلسه ۷۹
-
جلسه ۸۰
-
جلسه ۸۱
-
جلسه ۸۲
-
جلسه ۸۳
-
جلسه ۸۴
-
جلسه ۸۵
-
جلسه ۸۶
-
جلسه ۸۷
-
جلسه ۸۸
-
جلسه ۸۹
-
جلسه ۹۰
-
جلسه ۹۱
-
جلسه ۹۲
-
جلسه ۹۳
-
جلسه ۹۴
-
جلسه ۹۵
-
جلسه ۹۶
-
جلسه ۹۷
-
جلسه ۹۸
-
جلسه ۹۹
-
جلسه ۱۰۰
-
جلسه ۱۰۱
الحمدلله رب العالمين و صلي الله علي سيدنا محمد و آله الطاهرين
اشتراط «تحريک لسان» در أخرس
نكتهى ديگرى که در كلمات علماء وجود دارد و بعداً هم به اين نكته خواهيم رسيد، در باب طلاق أخرس، در بعضى از روايات از امام معصوم(ع) سؤال میشود كه أخرس چگونه صيغه طلاق را جارى كند؟ در جواب، تعبير «تحريك لسان» ذکر شده است؛ «أن يحرّك لسانه». در باب معاملات گفتيم در أخرس سه فرض است؛ فرض اول اينکه با اشاره، ايجاب يا قبول را واقع میكند، كه خود اشاره، «آلة لايجاد الايجاب أو القبول» . فرض دوم اين بود كه اشاره، اشارهى به يك سبب باشد،که مثلاً با اشاره، به لفظ «بعت» كه ديگران میگويند، اشاره میكند.كه در جلسه قبل عرض کرديم که امام(رض) سه اشكال بر اين وارد كرده بودند، كه اشكال دوم و سوم را پذيرفتيم، اما اشكال اول قابل جواب بود. -اين نكته را دقت كنيد؛ مقصود از اين فرض دوم اين نيست كه كسى بگويد «بعت»، آنگاه أخرس با اشاره، به اين «بعت» اشاره كند.
نظر استاد
شک در سببيت اشاره
توضيح استاد پيرامون «أصالة الفساد»
بحث اخلاقی: بدترین مردم نزد خدا روز قیامت
نظری ثبت نشده است .