موضوع: کتاب الحج (ادامه بحث استطاعت)
تاریخ جلسه : ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
شماره جلسه : ۶۱
-
ریشهیابی اجماع در مسئله
-
دیدگاه محقق خویی(قدس سره)
-
دیدگاه برگزیده
-
جمعبندی مسئله 22
-
حاشیه اول در کنار مسئله 22
-
حاشیه دوم
-
حاشیه سوم
-
حاشیه چهارم
-
حاشیه پنجم
-
جلسه ۱
-
جلسه ۲
-
جلسه ۳
-
جلسه ۴
-
جلسه ۵
-
جلسه ۶
-
جلسه ۷
-
جلسه ۸
-
جلسه ۹
-
جلسه ۱۰
-
جلسه ۱۱
-
جلسه ۱۲
-
جلسه ۱۳
-
جلسه ۱۴
-
جلسه ۱۵
-
جلسه ۱۶
-
جلسه ۱۷
-
جلسه ۱۸
-
جلسه ۱۹
-
جلسه ۲۰
-
جلسه ۲۱
-
جلسه ۲۲
-
جلسه ۲۳
-
جلسه ۲۴
-
جلسه ۲۵
-
جلسه ۲۶
-
جلسه ۲۷
-
جلسه ۲۸
-
جلسه ۲۹
-
جلسه ۳۰
-
جلسه ۳۱
-
جلسه ۳۲
-
جلسه ۳۳
-
جلسه ۳۴
-
جلسه ۳۵
-
جلسه ۳۶
-
جلسه ۳۷
-
جلسه ۳۸
-
جلسه ۳۹
-
جلسه ۴۰
-
جلسه ۴۱
-
جلسه ۴۲
-
جلسه ۴۳
-
جلسه ۴۴
-
جلسه ۴۵
-
جلسه ۴۶
-
جلسه ۴۷
-
جلسه ۴۸
-
جلسه ۴۹
-
جلسه ۵۰
-
جلسه ۵۱
-
جلسه ۵۲
-
جلسه ۵۳
-
جلسه ۵۴
-
جلسه ۵۵
-
جلسه ۵۶
-
جلسه ۵۷
-
جلسه ۵۸
-
جلسه ۵۹
-
جلسه ۶۰
-
جلسه ۶۱
-
جلسه ۶۲
-
جلسه ۶۳
-
جلسه ۶۴
-
جلسه ۶۵
-
جلسه ۶۶
-
جلسه ۶۷
-
جلسه ۶۸
-
جلسه ۶۹
-
جلسه ۷۰
-
جلسه ۷۱
-
جلسه ۷۲
-
جلسه ۷۳
-
جلسه ۷۴
-
جلسه ۷۵
-
جلسه ۷۶
-
جلسه ۷۷
-
جلسه ۷۸
-
جلسه ۷۹
الحمدلله رب العالمين و صلى الله على سيدنا محمد و آله الطاهرين
ریشهیابی اجماع در مسئله
تنها نکتهای که در مسئله 22 تحریر الوسیله باقیمانده آن است که این اجماعی که مرحوم حکیم و به تبع ایشان مرحوم والد ما پذیرفتند از کجا حاصل شده است؟ یعنی تقریباً فقها معتقد و متفق بر این هستند که قاعده اقتضا میکند کسی که امسال استطاعت مالی دارد، در فرضی که تعجیز جایز نیست، این استطاعت را ولو برای سالهای بعد باید ابقاء کند نه برای خصوص امسال، اگر در امسال علم به عدم تمکن دارد، اما احتمال میدهد سالهای آینده تمکن از حج پیدا کند قاعده میگوید باید این پول را ابقاء کند.هم مرحوم امام و هم مرحوم سید فرمودند: ابقاء این استطاعت واجب نبوده و اگر در سالهای بعد از حالا علم دارد به این که اگر این پول را نگه دارد سالهای بعد به حج میرود لازم نیست حفظ کند. گفتیم در اینجا تنها راهی که با این قاعده میشود مخالفت کرد وجود اجماع است، حال باید دید این اجماع را از کجا به دست بیاوریم؟
به نظر ما در اینجا یک اجماع مرکبی میتوان درست کرد و آن اجماع مرکب این است که در تصرف در این مال دو قول بود: یک قول بعد خروج الرفقه و یک قول بعد ورود اشهر حج که میگفتند: اگر قبل خروج الرفقه باشد تصرف جایز است یا اگر قبل اشهر الحج باشد تصرف جایز است. بگوئیم این خودش قرینه است بر این که ملاک یا خروج رفقه امسال است یا اشهر حج امسال، پس همه محور روی خروج رفقه امسال و اشهر حج امسال است؛ یعنی ملاک برای تصرف و عدم تصرف را روی رفقه سال آینده یا اشهر حج سال آینده نیاوردند، بلکه ملاک را همین خروج رفقه فی تلک السنه و اشهر حج فی هذه السنه است.
پس هر دو گروه اجماع مرکب دارند که: «أن الملاک هو هذه السنة». میشود اینطوری یک اجماع مرکبی در اینجا از این مطالب به دست بیاوریم، لیکن محقق خویی(قدس سره) اشارهای به اجماع نکردند و گویا ایشان این اجماع را قبول ندارند، چون فرمایشات مرحوم خوئی ناظر به فرمایشات مرحوم حکیم در مستمسک است، حتماً این ادعای اجماعی که مرحوم حکیم کردند را دیدند ولی اصلاً هیچ اشارهای نمیکنند و گویا میگویند ما این اجماع را قبول نداریم.
دیدگاه محقق خویی(قدس سره)
در اینجا هیچ فقیهی بر مرحوم سید حاشیهای ندارد غیر از همین حاشیه مرحوم خوئی و مرحوم فیروزآبادی. محقق خوئی(قدس سره) بر عبارت سید(قدس سره) (که میگوید: ولو علم دارد به تمکن در سالهای بعد دارد، اما ابقاء مال لازم نیست) حاشیه زده و میفرماید: «الظاهر عدم الفرق بین الموردین فیجب فی هذا الفرض ایضاً ابقاء المال إلی العام المقبل و لا یجوز له تفویته»[1]، مرحوم فیروزآبادی صاحب عنایة الاصول نیز میگوید: حفظ مال و ابقاء المال واجب است، اما کثیری از فقها و محشین آنها همین نظر مرحوم سید را دارند. مرحوم خوانساری هم در اینجا که سید(قدس سره) میفرماید: «لا یجب ابقاء المال» میگوید: «مشکلٌ».
دیدگاه برگزیده
جمعبندی مسئله 22
مرحوم امام میفرماید: «لو کان عنده ما یکفیه للحج فإن لم یتمکن من المسیر لأجل عدم الصحة فی البدن أو عدم تخلیة السرب فالاقوی جواز التصرف فیه بما یخرجه عن الاستطاعة»[2]؛ اگر مال دارد اما تمکن از مسیر به خاطر این که آن استطاعتهای دیگر را ندارد یعنی مریض است یا راه بسته است، اینجا میتواند در این پول تصرف کند، «و إن کان لأجل عدم تهیئة الاسباب أو فقدان الرفقه فلا یجوز»؛ اگر پول دارد، سالم هست، راه هم باز است، اما هنوز کاروان حرکت نکرده، هنوز رفقهای پیدا نشده، در اینجا «لا یجوز التصرف مع احتمال الحصول فضلاً عن العلم به»؛ اگر احتمال بدهد ده روز دیگر کاروان شکل میگیرد و میرود اینجا حق تصرف در این پول را ندارد.
حاشیه اول در کنار مسئله 22
اینجا ما به این نتیجه رسیدیم که اولاً مفروض مسئله وجود همه شرایط استطاعت است، با این مفروض وجوب حج گفتیم تنجز پیدا میکند به نحو واجب معلق؛ یعنی وجوب فعلی و واجب استقبالی، گفتیم در اینجا چون وجوب تنجّز دارد عقل تعجیز را حرام میداند و تصرف در این پول چون مصداق برای این تعجیز است این هم جایز نیست.
حاشیه دوم
بنابراین در اینجا که دارد: «فإن لم یتمکن من المسیر»، باید بنویسید: «لا وجه لهذا العنوان فی هذه المسئله»، یا «لا دخل لهذا العنوان فی هذه المسئلة، فإن المفروض فی هذه المسئلة وجود سایر شرایط الاستطاعة»؛ یعنی این که شما حضرت امام در اینجا فرمودید، این خودش خارج از فرض مسئله است، مفروض آن است که سایر شرایط استطاعت وجود دارد. باز باید ذکر کرد که «کما لا وجه لهذا التفصیل»؛ یعنی اول مینویسیم: «لا دخل لهذا العنوان» بعد هم باید بنویسیم: «کما لا وجه لهذا التفصیل»؛ چون وقتی مفروض این است که شرایط وجوبیه باشد این تفصیل هم درست نیست.
حاشیه سوم
اگر از اول آن عبارت قبلی را نفرموده بودند و میفرمود: «لا یجوز التصرف قبل مجیئ وقت الحج» مثل مرحوم نائینی، منتهی مرحوم نائینی میگوید: «بعد وقت مجیئ الحج لا یجوز»، اما امام میگوید: نه، قبل وقت مجیئ الحج هم لا یجوز. اگر این بود از اول مانعی نداشت، این هم باید کنار «کذا» عدد 3 بگذارید و بنویسید: این تعبیر «غیر واضحة المراد».
حاشیه چهارم
ما گفتیم عقل که حکم به تعجیز میکند در قبل خروج الرفقه استقرار را نمیفهمد؛ یعنی قبل خروج اشهر الحج استقرار را نمیفهمد، عقل میگوید: در جایی که ظرف واجب محقق میشود و این ظرف واجب را فقط اشهر حج نگفتیم؛ یعنی در جایی که به واجب عمل میشود، یعنی الآن کاروان شروع به حرکت میکند ولو قبل اشهر الحج، گفتیم اینجا استقرار محقق میشود، اما اگر قبلش آمد خودش را تعجیز کرد، تعجیزی هست که استقرار نیست.
در اینجا نیز باید کنار «استقرّ» یک عدد بزنیم و این نکته را که قبل خروج الرفقه و قبل اشهر الحج استقرار نیست اما بعد از اینها استقرار است بنویسید. گفته شد بعید نیست مسئله خروج رفقه و اشهر حج نیز از اول فقها روی استقرار آوردند.
حاشیه پنجم
[1] ـ العروة الوثقى (المحشى)، ج4، ص: 385.
[2] ـ «لو كان عنده ما يكفيه للحج فان لم يتمكن من المسير لأجل عدم الصحة في البدن أو عدم تخلية السرب فالأقوى جواز التصرف فيه بما يخرجه عن الاستطاعة، و إن كان لأجل عدم تهيئة الأسباب أو فقدان الرفقة فلا يجوز مع احتمال الحصول فضلا عن العلم به، و كذا لا يجوز التصرف قبل مجيء وقت الحج، فلو تصرف استقر عليه لو فرض رفع العذر فيما بعد في الفرض الأول و بقاء الشرائط في الثاني، و الظاهر جواز التصرف لو لم يتمكن في هذا العام، و إن علم بتمكنه في العام القابل فلا تجب إبقاء المال إلى السنين القابلة.» تحرير الوسيلة؛ ج1، ص: 375-376، مسئله22.
نظری ثبت نشده است .