موضوع: كتاب البیع - بر اساس تحریر الوسیله 2
تاریخ جلسه : ۱۳۸۷/۷/۲۸
شماره جلسه : ۸
-
جواب استاد از اشکال محقق ایروانی(ره( بر مرحوم شيخ (ره )
-
جلسه ۱
-
جلسه ۲
-
جلسه ۳
-
جلسه ۴
-
جلسه ۵
-
جلسه ۶
-
جلسه ۷
-
جلسه ۸
-
جلسه ۹
-
جلسه ۱۰
-
جلسه ۱۱
-
جلسه ۱۲
-
جلسه ۱۳
-
جلسه ۱۴
-
جلسه ۱۵
-
جلسه ۱۶
-
جلسه ۱۷
-
جلسه ۱۸
-
جلسه ۱۹
-
جلسه ۲۰
-
جلسه ۲۱
-
جلسه ۲۲
-
جلسه ۲۳
-
جلسه ۲۴
-
جلسه ۲۵
-
جلسه ۲۶
-
جلسه ۲۷
-
جلسه ۲۸
-
جلسه ۲۹
-
جلسه ۳۰
-
جلسه ۳۱
-
جلسه ۳۲
-
جلسه ۳۳
-
جلسه ۳۴
-
جلسه ۳۵
-
جلسه ۳۶
-
جلسه ۳۷
-
جلسه ۳۸
-
جلسه ۳۹
-
جلسه ۴۰
-
جلسه ۴۱
-
جلسه ۴۲
-
جلسه ۴۳
-
جلسه ۴۴
-
جلسه ۴۵
-
جلسه ۴۶
-
جلسه ۴۷
-
جلسه ۴۸
-
جلسه ۴۹
-
جلسه ۵۰
-
جلسه ۵۱
-
جلسه ۵۲
-
جلسه ۵۳
-
جلسه ۵۴
-
جلسه ۵۵
-
جلسه ۵۶
-
جلسه ۵۷
-
جلسه ۵۸
-
جلسه ۵۹
-
جلسه ۶۰
-
جلسه ۶۱
-
جلسه ۶۲
-
جلسه ۶۳
-
جلسه ۶۴
-
جلسه ۶۵
-
جلسه ۶۶
-
جلسه ۶۷
-
جلسه ۶۸
-
جلسه ۶۹
-
جلسه ۷۰
-
جلسه ۷۱
-
جلسه ۷۲
-
جلسه ۷۳
-
جلسه ۷۴
-
جلسه ۷۵
-
جلسه ۷۶
-
جلسه ۷۷
-
جلسه ۷۸
-
جلسه ۷۹
-
جلسه ۸۰
-
جلسه ۸۱
-
جلسه ۸۲
-
جلسه ۸۳
-
جلسه ۸۴
-
جلسه ۸۵
-
جلسه ۸۶
-
جلسه ۸۷
-
جلسه ۸۸
-
جلسه ۸۹
-
جلسه ۹۰
-
جلسه ۹۱
-
جلسه ۹۲
-
جلسه ۹۳
-
جلسه ۹۴
-
جلسه ۹۵
-
جلسه ۹۶
-
جلسه ۹۷
-
جلسه ۹۸
-
جلسه ۹۹
-
جلسه ۱۰۰
-
جلسه ۱۰۱
-
جلسه ۱۰۲
-
جلسه ۱۰۳
-
جلسه ۱۰۴
-
جلسه ۱۰۵
-
جلسه ۱۰۶
-
جلسه ۱۰۷
-
جلسه ۱۰۸
-
جلسه ۱۰۹
-
جلسه ۱۱۱
بسم الله الرّحمن الرّحيم
الحمدلله رب العالمين و صلي الله علي سيدنا محمد و آله الطاهرين
اشکال محقق ایروانی(ره) بر مرحوم شیخ(ره)
بحث در این بود که اگر در معاملهای غیر لفظی، إعطا و عطایی در کار نباشد، و فقط مجرد وصول کل من العوضین الی الاخر باشد، آیا معاطات محقق میشود یا نه؟ عرض کردیم برای این مورد سه مثال ذکر شده، که برخی فرمودهاند بین این سه مثال از نظر حکمی فرقی نیست و برخی در مقام ابداع فرق برآمدهاند. قبل از بیان کلام محقق نائینی(ره)، اشکالی را محقق ایروانی(ره) در حاشیه مکاسب (ج2، ص71) بر این سه مثالی که شیخ انصاری(ره) ذکر کرده، وارد کرده است. میفرمایند مرحوم شیخ(ره) که فرمود در این سه مثال إعطا و عطا نیست و فقط مجرد وصول عوضین است، این حرف درستی نیست. بلکه در هر سه مثال؛ تعاطی من الجانبین وجود دارد. در مثال اول؛ آن سقا که آب را در آن ظرف قرار میدهد، این إعطا است. در مثال حمام؛ این که حمامی در را برای مردم باز میکند این إعطا است. بنابراین، در این تمام این مثالها اعطا محقق شده است.جواب استاد از اشکال محقق ایروانی(ره)
عدم احتیاج به انشاء در معامله نزد محقق ایروانی(ره)
نقد استاد بر فرمایش محقق ایروانی(ره)
محقق ایروانی(ره) یک محقق بسیار قوی بوده است. و لو اینکه در سن 45 سالگی هم از دنیا رفته، اما هم حاشیهاش بر مکاسب و هم حاشیهاش بر کفایه، مشحون از نکات دقیق و علمی است. بهترین جوابی که میتوانیم به کلام ایشان بدهیم این است که آیا عقلاء در باب معاملات، مجرد القصد را کافی میدانند؟ عقلاء معاملات را از امور انشایی میدانند. اینکه در فقه ما آمده تمام معاملات نیاز به انشا دارد، ریشهاش عقلاست. شارع هم از آن ردع نکرده، عقلا مجرد القصد را کافی نمیداند. اگر طرفین به قصد یکدیگر علم داشته باشند، مع ذلک عقلاء میگویند باید یک انشاء بیاید. باید یک قول و لفظی دالّ بر اینکه من میخواهم ایجاد ملکیت کنم، بیاورد.نقد محقق نائینی(ره) بر مثال دوم مرحوم شیخ(ره)
نقد محقق خوئی(ره) بر فرمایش محقق نائینی(ره)
ایشان فرمود در اینجا مسأله باب وکالت است. اشکالی را محقق خوئی(ره) در کتاب مصباح الفقاهه (بیع، ج1، ص202) دارند. اشکال این است که درست است که در باب وکالت، موکل باید وکیل را معین کند و در مثال سبزی فروشی، مالک سبزیها کسی را معین نکرده است، اما این در وکالات شخصیه است. در وکالات نوعیه، تعیین وکیل لازم نیست. توضیحش این است که اگر کسی در جمع بگوید من خانهای دارم، یکی از شما را وکیل کردم که خانه من را بفروشد، میفرماید باطل است. وکیل باید معین باشد. اما اگر گفتم خانهای دارم، هر کسی که عنوان طلبه را دارد (بعنوان عام)، وکیل است. این چه اشکالی دارد؟ مثالی که ایشان میزنند «إنّ علماء النجف وکلایی فی بیع کتبی» ، میفرمایند این وکالت صحیح است و هیچ تردیدی در آن نیست.نقد استاد بر کلام محقق خوئی(ره)
نظری ثبت نشده است .