موضوع: كتاب البیع - بر اساس تحریر الوسیله 2
تاریخ جلسه : ۱۳۸۸/۱/۱۵
شماره جلسه : ۷۶
-
جريان و عدم جريان شرط در معاطات
-
ادله مسئله بيان و نقد ادله چهار گارنه در مسئله
-
نتیجه بررسی ادله و نظر استاد
-
جلسه ۱
-
جلسه ۲
-
جلسه ۳
-
جلسه ۴
-
جلسه ۵
-
جلسه ۶
-
جلسه ۷
-
جلسه ۸
-
جلسه ۹
-
جلسه ۱۰
-
جلسه ۱۱
-
جلسه ۱۲
-
جلسه ۱۳
-
جلسه ۱۴
-
جلسه ۱۵
-
جلسه ۱۶
-
جلسه ۱۷
-
جلسه ۱۸
-
جلسه ۱۹
-
جلسه ۲۰
-
جلسه ۲۱
-
جلسه ۲۲
-
جلسه ۲۳
-
جلسه ۲۴
-
جلسه ۲۵
-
جلسه ۲۶
-
جلسه ۲۷
-
جلسه ۲۸
-
جلسه ۲۹
-
جلسه ۳۰
-
جلسه ۳۱
-
جلسه ۳۲
-
جلسه ۳۳
-
جلسه ۳۴
-
جلسه ۳۵
-
جلسه ۳۶
-
جلسه ۳۷
-
جلسه ۳۸
-
جلسه ۳۹
-
جلسه ۴۰
-
جلسه ۴۱
-
جلسه ۴۲
-
جلسه ۴۳
-
جلسه ۴۴
-
جلسه ۴۵
-
جلسه ۴۶
-
جلسه ۴۷
-
جلسه ۴۸
-
جلسه ۴۹
-
جلسه ۵۰
-
جلسه ۵۱
-
جلسه ۵۲
-
جلسه ۵۳
-
جلسه ۵۴
-
جلسه ۵۵
-
جلسه ۵۶
-
جلسه ۵۷
-
جلسه ۵۸
-
جلسه ۵۹
-
جلسه ۶۰
-
جلسه ۶۱
-
جلسه ۶۲
-
جلسه ۶۳
-
جلسه ۶۴
-
جلسه ۶۵
-
جلسه ۶۶
-
جلسه ۶۷
-
جلسه ۶۸
-
جلسه ۶۹
-
جلسه ۷۰
-
جلسه ۷۱
-
جلسه ۷۲
-
جلسه ۷۳
-
جلسه ۷۴
-
جلسه ۷۵
-
جلسه ۷۶
-
جلسه ۷۷
-
جلسه ۷۸
-
جلسه ۷۹
-
جلسه ۸۰
-
جلسه ۸۱
-
جلسه ۸۲
-
جلسه ۸۳
-
جلسه ۸۴
-
جلسه ۸۵
-
جلسه ۸۶
-
جلسه ۸۷
-
جلسه ۸۸
-
جلسه ۸۹
-
جلسه ۹۰
-
جلسه ۹۱
-
جلسه ۹۲
-
جلسه ۹۳
-
جلسه ۹۴
-
جلسه ۹۵
-
جلسه ۹۶
-
جلسه ۹۷
-
جلسه ۹۸
-
جلسه ۹۹
-
جلسه ۱۰۰
-
جلسه ۱۰۱
-
جلسه ۱۰۲
-
جلسه ۱۰۳
-
جلسه ۱۰۴
-
جلسه ۱۰۵
-
جلسه ۱۰۶
-
جلسه ۱۰۷
-
جلسه ۱۰۸
-
جلسه ۱۰۹
-
جلسه ۱۱۱
بسم الله الرّحمن الرّحيم
الحمدلله رب العالمين و صلي الله علي سيدنا محمد و آله الطاهرين
جواز اشتراط معاطات به شرط
اقوال در مسأله
ادله مسأله
حالا ببینیم که ادله مسئله چیست؟ خود ما مجموعا با تأملی که کردیم –اکثر اینها هم در کلمات علماء نیست- مجموعا حدود چهار دلیل پیدا کردیم. کسانی که میخواهند اشکال کنند یا بگویند شرط در معاطات جریان ندارد، باید به یکی از این چهار دلیل استدلال کنند و ببینند که کدامیک از این چهار دلیل تام است و کدامش تام نیست!دلیل اول
اولین دلیل این است که در باب شروط، یکی از شرایط صحت شرط را گفتهاند «أن یکون مذکورا فی متن العقد»؛ «عقد» در کلمات فقها همین بیع لفظی و معامله لفظی است. و لو اینکه ما در تحقیق آیه شریفه «أَوْفُوا بِالْعُقُودِ» از نظر لغت و عرف روشن کردیم که عقود، شامل معاطات هم میشود، اما در کلمات فقها وقتی که میگویند «عقد»، مرادشان همان بیع لفظی و بیع بالصیغه است. آنگاه فقها در باب شرط، یک چنین شرطی را دارند و میگویند از شرایط صحت شرط این است که «مذکور در متن عقد» باشد. پس در نتیجه، معاطات که عقد نیست، معاطات که عنوان لفظی ندارد و فاقد این شرط است. دیگر نمیتواند «مذکور فی متن العقد» باشد. لذا بگوییم این شرط از این جهت اشکال دارد. مرحوم شیخ اعظم انصاری(قده) در مکاسب، در اواخر خیارات که بحث شروط را بیان میکند، 9 شرط برای «صحت شرط» ذکر کرده است؛ یکی از شرایط که بعنوان شرط هشتم ذکر میکند این است که «ان یکون مذکورا فی متن العقد».نقد دلیل اول
این دلیل، باطل و مخدوش به دو جهت است. اشکال اول؛ این است آنچه که آنجا فقها گفتهاند، نظرشان بیشتر به این مطلب است که شرط؛ قبل از عقد یا بعد از عقد، به درد نمیخورد. مقصودشان این است که حین المعامله باید شرط بین الطرفین مطرح باشد، اما اگر یک شرطی قبل از معامله مطرح کردند، اما وقتی بخواهند معامله را منعقد کنند توجهی به شرط نشود، این فایدهای ندارد. آنجا کاری ندارند به اینکه معامله لفظی است یا لفظی نیست، مقصودشان این است که شرط؛ قبل از عقد یا بعد از عقد نباشد. اشکال دوم؛ همان حرفی است که عرض کردیم، درست است که «عقد» بیشتر در کلمات فقها، به عنوان بیع بالصیغه و معامله بالصیغه مطرح است، اما عقد یک معنای عامی دارد و شامل معاطات هم میشود. طبق آن معنای لغوی و عرفیای که برای عقد وجود دارد، شامل معاطات هم میشود، لذا این دلیل، دلیل باطلی است.دلیل دوم
دلیل دوم این است که در معنای شرط گفتهاند «الشرط التزام فی ضمن التزام آخر»؛ شرط، التزامی در ضمن التزام دیگر است. در معاطات آنچه که داریم، مجرد الفعل است، این اعطا میکند فی مقابل الاعطا. چه چیزی که دال بر التزام باشد اینجا وجود دارد؟ در باب بیع بالصیغه این ملتزم میشود با لفظ به اینکه این مال را به دیگری تملیک کند. لذا آنجا شرط معنا دارد. اگر شرط را آورد، میشود التزام در مقابل التزام، اما در معاطات اینطور نیست. لذا مشهور (مشهور قبل از محقق ثانی) میگویند معاطات اصلا مفید اباحه است. آنهایی که میگویند معاطات مفید اباحه است، اصلا در آن التزام وجود ندارد. در بیع بالصیغه التزام وجود دارد، لذا شرط هم در آن معنا دارد، چون شرط میشود التزام فی ضمن التزام، اما معاطات، التزام نیست.نقد دلیل دوم
دلیل سوم
نقد دلیل سوم
دلیل چهارم
دلیل چهارم تقریبا به همان دلیل دوم بر میگردد که ما معانی مختلف شرط را مطرح کنیم. آن دیگر به نظر ما دلیل مستقلی نیست.نتیجه بررسی ادله و نظر استاد
۲۷ تیر ۱۳۹۲ ساعت ۰۱:۲۸
بسم الله الراحمن الرحیم . با سلام . امیر هواشمی هستم وکیل پایه یک دادگستری و دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق خصوصی . برای پایان نامه ام که موضوع آن بررسی تطبیقی اقاله در حقوق ایران،انگلیس ، آمریکا و حقوق اسلامی هستم و همچنین در دیگر تحقیقات حقوقی خود از درسهای استاد حضرت آیه الله فاضل لنکرانی بسیار استفاده نمودم و حقوق استادی ایشان بر ذمه اینجانب ثابت گردید. فجزاکم الله و خیر الجزا. ضمنا محل کار و سکونت و تحصیل من در تهران و اهواز می باشد.
پاسخ :
سلام علیکم از لطف شما سپاسگزارم و برای شما آرزوی موفقیت دارم.