موضوع: كتاب البیع - بر اساس تحریر الوسیله 2
تاریخ جلسه : ۱۳۸۷/۱۱/۱۹
شماره جلسه : ۶۱
-
بررسي روايت بيع مصحف و استدلال آن بر عدم لزوم معاطات
-
جلسه ۱
-
جلسه ۲
-
جلسه ۳
-
جلسه ۴
-
جلسه ۵
-
جلسه ۶
-
جلسه ۷
-
جلسه ۸
-
جلسه ۹
-
جلسه ۱۰
-
جلسه ۱۱
-
جلسه ۱۲
-
جلسه ۱۳
-
جلسه ۱۴
-
جلسه ۱۵
-
جلسه ۱۶
-
جلسه ۱۷
-
جلسه ۱۸
-
جلسه ۱۹
-
جلسه ۲۰
-
جلسه ۲۱
-
جلسه ۲۲
-
جلسه ۲۳
-
جلسه ۲۴
-
جلسه ۲۵
-
جلسه ۲۶
-
جلسه ۲۷
-
جلسه ۲۸
-
جلسه ۲۹
-
جلسه ۳۰
-
جلسه ۳۱
-
جلسه ۳۲
-
جلسه ۳۳
-
جلسه ۳۴
-
جلسه ۳۵
-
جلسه ۳۶
-
جلسه ۳۷
-
جلسه ۳۸
-
جلسه ۳۹
-
جلسه ۴۰
-
جلسه ۴۱
-
جلسه ۴۲
-
جلسه ۴۳
-
جلسه ۴۴
-
جلسه ۴۵
-
جلسه ۴۶
-
جلسه ۴۷
-
جلسه ۴۸
-
جلسه ۴۹
-
جلسه ۵۰
-
جلسه ۵۱
-
جلسه ۵۲
-
جلسه ۵۳
-
جلسه ۵۴
-
جلسه ۵۵
-
جلسه ۵۶
-
جلسه ۵۷
-
جلسه ۵۸
-
جلسه ۵۹
-
جلسه ۶۰
-
جلسه ۶۱
-
جلسه ۶۲
-
جلسه ۶۳
-
جلسه ۶۴
-
جلسه ۶۵
-
جلسه ۶۶
-
جلسه ۶۷
-
جلسه ۶۸
-
جلسه ۶۹
-
جلسه ۷۰
-
جلسه ۷۱
-
جلسه ۷۲
-
جلسه ۷۳
-
جلسه ۷۴
-
جلسه ۷۵
-
جلسه ۷۶
-
جلسه ۷۷
-
جلسه ۷۸
-
جلسه ۷۹
-
جلسه ۸۰
-
جلسه ۸۱
-
جلسه ۸۲
-
جلسه ۸۳
-
جلسه ۸۴
-
جلسه ۸۵
-
جلسه ۸۶
-
جلسه ۸۷
-
جلسه ۸۸
-
جلسه ۸۹
-
جلسه ۹۰
-
جلسه ۹۱
-
جلسه ۹۲
-
جلسه ۹۳
-
جلسه ۹۴
-
جلسه ۹۵
-
جلسه ۹۶
-
جلسه ۹۷
-
جلسه ۹۸
-
جلسه ۹۹
-
جلسه ۱۰۰
-
جلسه ۱۰۱
-
جلسه ۱۰۲
-
جلسه ۱۰۳
-
جلسه ۱۰۴
-
جلسه ۱۰۵
-
جلسه ۱۰۶
-
جلسه ۱۰۷
-
جلسه ۱۰۸
-
جلسه ۱۰۹
-
جلسه ۱۱۱
بسم الله الرّحمن الرّحيم
الحمدلله رب العالمين و صلي الله علي سيدنا محمد و آله الطاهرين
روایات دیگر دالّ بر عدم لزوم معاطات
بحث در روایات خاصه بود. چند روایت را خواندیم. روایت دیگر، روایاتی است که در بیع مصحف (قرآن) وارد شده است. خواستهاند از این روایات استفاده کنند که در لزوم یا صحت معامله؛ «لفظ» معتبر است و اگر لفظ نباشد، معامله؛ یا لازم نیست و یا صحیح نیست. در نتیجه در معاطات که «لفظ» وجود ندارد، نمیتوان قائل به لزومش شد.روایت بیع مصحف
بیان استدلال به روایت
نقد سوم امام(ره) سپس امام(رض) در آخر فرموده اند «مع أنّ العنایة فیها بعدم بیع المصحف، و بیع الحدید و نحوه، و لیست العنایة بإیقاعه باللفظ»؛ أصلا در این روایات، آنچه که امام(ع) در مقام بیان آن است، عنایت دارد به اینکه قرآن خرید و فروش نشود، آنچه که خرید و فروش میشود جلد است. أصلا امام(ع) در این روایت در مقام این نیست که آیا در معامله لفظ معتبر است، معامله با لفظ لازم میشود و بدون لفظ لازم نیست. اینها در این روایات ذکر نشده است. این فرمایش سوم امام(ره)، بسیار خوب است. اگر ما در نقد اول یا دوم مناقشهای کنیم، این نقد سوم بسیار، نقد خوبی است. این روایات در مقام بیان این است که نهی کند از اینکه مصحف، متعلق بیع و شرا قرار گیرد، اما در مقام بیان اینکه آیا لفظ در لزوم معتبر است یا نه، نیست.
نظری ثبت نشده است .