موضوع: برائت
تاریخ جلسه : ۱۳۸۸/۱۲/۱۰
شماره جلسه : ۷۱
-
ادامه کلام مرحوم عراقی در مورد جریان حدیث رفع در امور عدمی
-
کلام مرحوم شهید صدر
-
بررسی جایگزینی عمل فاقد للجزء بجاى عمل واجد للجزء
-
بررسی نظر قائلین به عدم وجوب
-
جلسه ۱
-
جلسه ۲
-
جلسه ۳
-
جلسه ۴
-
جلسه ۵
-
جلسه ۶
-
جلسه ۷
-
جلسه ۸
-
جلسه ۹
-
جلسه ۱۰
-
جلسه ۱۱
-
جلسه ۱۲
-
جلسه ۱۳
-
جلسه ۱۴
-
جلسه ۱۵
-
جلسه ۱۶
-
جلسه ۱۷
-
جلسه ۱۸
-
جلسه ۱۹
-
جلسه ۲۰
-
جلسه ۲۱
-
جلسه ۲۲
-
جلسه ۲۳
-
جلسه ۲۴
-
جلسه ۲۵
-
جلسه ۲۶
-
جلسه ۲۷
-
جلسه ۲۸
-
جلسه ۲۹
-
جلسه ۳۰
-
جلسه ۳۱
-
جلسه ۳۲
-
جلسه ۳۳
-
جلسه ۳۴
-
جلسه ۳۵
-
جلسه ۳۶
-
جلسه ۳۷
-
جلسه ۳۸
-
جلسه ۳۹
-
جلسه ۴۰
-
جلسه ۴۱
-
جلسه ۴۲
-
جلسه ۴۳
-
جلسه ۴۴
-
جلسه ۴۵
-
جلسه ۴۶
-
جلسه ۴۷
-
جلسه ۴۸
-
جلسه ۴۹
-
جلسه ۵۰
-
جلسه ۵۱
-
جلسه ۵۲
-
جلسه ۵۳
-
جلسه ۵۴
-
جلسه ۵۵
-
جلسه ۵۶
-
جلسه ۵۷
-
جلسه ۵۸
-
جلسه ۵۹
-
جلسه ۶۰
-
جلسه ۶۱
-
جلسه ۶۲
-
جلسه ۶۳
-
جلسه ۶۴
-
جلسه ۶۵
-
جلسه ۶۶
-
جلسه ۶۷
-
جلسه ۶۸
-
جلسه ۶۹
-
جلسه ۷۰
-
جلسه ۷۱
-
جلسه ۷۲
-
جلسه ۷۳
-
جلسه ۷۴
-
جلسه ۷۵
-
جلسه ۷۶
-
جلسه ۷۷
-
جلسه ۷۸
-
جلسه ۷۹
-
جلسه ۸۰
-
جلسه ۸۱
-
جلسه ۸۲
-
جلسه ۸۳
-
جلسه ۸۴
-
جلسه ۸۵
-
جلسه ۸۶
-
جلسه ۸۷
-
جلسه ۸۸
-
جلسه ۸۹
-
جلسه ۹۰
-
جلسه ۹۱
-
جلسه ۹۲
-
جلسه ۹۳
-
جلسه ۹۴
-
جلسه ۹۵
-
جلسه ۹۶
-
جلسه ۹۷
-
جلسه ۹۸
-
جلسه ۹۹
-
جلسه ۱۰۰
-
جلسه ۱۰۱
-
جلسه ۱۰۲
-
جلسه ۱۰۳
-
جلسه ۱۰۴
-
جلسه ۱۰۵
-
جلسه ۱۰۶
-
جلسه ۱۰۷
-
جلسه ۱۰۸
-
جلسه ۱۰۹
-
جلسه ۱۱۰
-
جلسه ۱۱۱
-
جلسه ۱۱۲
-
جلسه ۱۱۳
-
جلسه ۱۱۴
-
جلسه ۱۱۵
-
جلسه ۱۱۶
-
جلسه ۱۱۷
-
جلسه ۱۱۸
-
جلسه ۱۱۹
-
جلسه ۱۲۰
-
جلسه ۱۲۱
-
جلسه ۱۲۲
-
جلسه ۱۲۳
-
جلسه ۱۲۴
-
جلسه ۱۲۵
-
جلسه ۱۲۶
-
جلسه ۱۲۷
-
جلسه ۱۲۸
-
جلسه ۱۲۹
-
جلسه ۱۳۰
-
جلسه ۱۳۱
-
جلسه ۱۳۲
-
جلسه ۱۳۳
-
جلسه ۱۳۴
-
جلسه ۱۳۵
-
جلسه ۱۳۶
-
جلسه ۱۳۷
-
جلسه ۱۳۸
-
جلسه ۱۳۹
-
جلسه ۱۴۰
-
جلسه ۱۴۱
-
جلسه ۱۴۲
-
جلسه ۱۴۳
-
جلسه ۱۴۴
-
جلسه ۱۴۵
-
جلسه ۱۴۶
-
جلسه ۱۴۷
-
جلسه ۱۴۸
-
جلسه ۱۴۹
-
جلسه ۱۵۰
-
جلسه ۱۵۱
-
جلسه ۱۵۲
-
جلسه ۱۵۳
-
جلسه ۱۵۴
-
جلسه ۱۵۵
-
جلسه ۱۵۶
-
جلسه ۱۵۷
-
جلسه ۱۵۸
-
جلسه ۱۵۹
-
جلسه ۱۶۰
-
جلسه ۱۶۱
-
جلسه ۱۶۲
-
جلسه ۱۶۳
-
جلسه ۱۶۴
-
جلسه ۱۶۵
-
جلسه ۱۶۶
-
جلسه ۱۶۷
-
جلسه ۱۶۸
-
جلسه ۱۶۹
-
جلسه ۱۷۰
-
جلسه ۱۷۱
-
جلسه ۱۷۲
-
جلسه ۱۷۳
-
جلسه ۱۷۴
-
جلسه ۱۷۵
-
جلسه ۱۷۶
-
جلسه ۱۷۷
-
جلسه ۱۷۸
-
جلسه ۱۷۹
-
جلسه ۱۸۰
-
جلسه ۱۸۱
-
جلسه ۱۸۲
-
جلسه ۱۸۳
-
جلسه ۱۸۴
-
جلسه ۱۸۵
-
جلسه ۱۸۶
-
جلسه ۱۸۷
-
جلسه ۱۸۸
-
جلسه ۱۸۹
-
جلسه ۱۹۰
-
جلسه ۱۹۱
-
جلسه ۱۹۲
-
جلسه ۱۹۳
-
جلسه ۱۹۴
-
جلسه ۱۹۵
-
جلسه ۱۹۶
-
جلسه ۱۹۷
-
جلسه ۱۹۸
-
جلسه ۱۹۹
-
جلسه ۲۰۰
-
جلسه ۲۰۱
-
جلسه ۲۰۲
-
جلسه ۲۰۳
-
جلسه ۲۰۴
-
جلسه ۲۰۵
-
جلسه ۲۰۷
-
جلسه ۲۰۹
-
جلسه ۲۱۰
-
جلسه ۲۱۱
-
جلسه ۲۱۲
-
جلسه ۲۱۳
-
جلسه ۲۱۴
-
جلسه ۲۱۵
-
جلسه ۲۱۶
-
جلسه ۲۱۷
-
جلسه ۲۱۸
-
جلسه ۲۱۹
-
جلسه ۲۲۰
-
جلسه ۲۲۱
-
جلسه ۲۲۲
-
جلسه ۲۲۳
-
جلسه ۲۲۴
-
جلسه ۲۲۴
بسم الله الرّحمن الرّحيم
الحمدلله رب العالمين و صلي الله علي سيدنا محمد و آله الطاهرين
ادامه بررسی کلام مرحوم عراقی در مورد جریان حدیث رفع در امور عدمی
پس، برخی مثل مرحوم نائینی میگویند: نسبت به امر عدمی، اصلاً حدیث رفع محلی برای ورود ندارد؛ کسی که اضطرار به ترک جزئی از اجزای نماز و یا شرطی از شرائط نماز پیدا کرد، حدیث رفع در اینجا اصلاً جریان ندارد؛ اگر کسی فراموش کرد که سوره را بیاورد، حدیث رفع جریان ندارد؛ اما در مقابل، مرحوم عراقی و کثیری از بزرگان قائل هستند که حدیث رفع در این موارد هم جریان دارد و فرقی بین فعل و ترک نیست. تا اینجا نظر ما نیز همین است؛ یعنی بیان نائینی که ایشان اصرار دارد حدیث رفع موجود را نازل منزله معدوم قرار میدهد اما معدوم را نازل منزله موجود قرار نمیدهد، هیچکدام از اینها نیست. حدیث رفع، نه موجود را نازل منزله معدوم قرار میدهد و نه معدوم را نازل منزله موجود قرار میدهد؛ بلکه حدیث رفع عنوان رفع تشریعی دارد؛ رفع تشریعی هم یعنی حکمی که باید برای این عمل باشد، در عالم تشریع آن حکم نیست؛ به عنوان مثال، اگر کسی عمداً شرب خمر کند، حکمش این است که عادل نیست و باید حدّ بخورد؛ اما اگر کسی به همین شرب خمر اضطرار پیدا کرد، حدیث رفع میگوید در عالم تشریع این عمل حکم ندارد؛ میخواهد امری وجودی باشد یا عدمی؛ شارع اثری برای فعل یا ترک اضطراری مترتّب نمیکند. تا اینجا بحثی ندارد.
کلام مرحوم شهید صدر
بررسی جایگزینی عمل فاقد للجزء بجاى عمل واجد للجزء
باقیماندن وجوب بقیه اجزاء بعد از جریان حدیث رفع نسبت به امر عدمی
اما نسبت به مطلب دوّم ، اگر کسی اضطرار به ترک یک جزء پیدا کرد، به او گفتند که در اینجا باید نماز بدون سوره بخوانید؛ آیا اضطرار به ترک، بعد از جریان حدیث رفع، آیا بقیه اجزا را اگر بدون این جزء بخواهد بیاورد، صحیح است؟ یا اینکه اگر بقیه اجزا را هم بدون این جزء بیاورد، باطل است و بقیه اجزا امر ندارد؟. پس این بحث دوم که مهمتر هم هست، این است که اگر اضطرار به یک جزء پیدا کرد یا بر ترک یک جزئی اکراه شد، آیا امر بقیه اجزا به حال خود باقی میماند و بقیه اجزا عنوان وجوبی دارد یا نه؟ دو نظریه در اینجا وجود دارد. تعبیری که مرحوم آقای خوئی در مصباح الاصول جلد 2 صفحه 267 دارند این است که "هل یجب الاتیان بغیر ما اضطر إلى ترکه من الاجزاء والشرائط أم لا؟" ایشان دو نظر ذکر میکنند؛ یکی قول به وجوب و دیگری قول به عدم وجوب است که ایشان عدم الوجوب را اختیار میکنند.بررسی نظر قائلین به عدم وجوب
نظری ثبت نشده است .