موضوع: برائت
تاریخ جلسه : ۱۳۸۹/۱/۱۴
شماره جلسه : ۸۱
-
بررسی دلالت حدیث حجب بر اصالة البرائة
-
متن روایت حجب
-
بررسی سند و دلالت روایت
-
اشکالات بر دلالت روایت حجب بر اصالة البرائة و پاسخ آنها
-
جلسه ۱
-
جلسه ۲
-
جلسه ۳
-
جلسه ۴
-
جلسه ۵
-
جلسه ۶
-
جلسه ۷
-
جلسه ۸
-
جلسه ۹
-
جلسه ۱۰
-
جلسه ۱۱
-
جلسه ۱۲
-
جلسه ۱۳
-
جلسه ۱۴
-
جلسه ۱۵
-
جلسه ۱۶
-
جلسه ۱۷
-
جلسه ۱۸
-
جلسه ۱۹
-
جلسه ۲۰
-
جلسه ۲۱
-
جلسه ۲۲
-
جلسه ۲۳
-
جلسه ۲۴
-
جلسه ۲۵
-
جلسه ۲۶
-
جلسه ۲۷
-
جلسه ۲۸
-
جلسه ۲۹
-
جلسه ۳۰
-
جلسه ۳۱
-
جلسه ۳۲
-
جلسه ۳۳
-
جلسه ۳۴
-
جلسه ۳۵
-
جلسه ۳۶
-
جلسه ۳۷
-
جلسه ۳۸
-
جلسه ۳۹
-
جلسه ۴۰
-
جلسه ۴۱
-
جلسه ۴۲
-
جلسه ۴۳
-
جلسه ۴۴
-
جلسه ۴۵
-
جلسه ۴۶
-
جلسه ۴۷
-
جلسه ۴۸
-
جلسه ۴۹
-
جلسه ۵۰
-
جلسه ۵۱
-
جلسه ۵۲
-
جلسه ۵۳
-
جلسه ۵۴
-
جلسه ۵۵
-
جلسه ۵۶
-
جلسه ۵۷
-
جلسه ۵۸
-
جلسه ۵۹
-
جلسه ۶۰
-
جلسه ۶۱
-
جلسه ۶۲
-
جلسه ۶۳
-
جلسه ۶۴
-
جلسه ۶۵
-
جلسه ۶۶
-
جلسه ۶۷
-
جلسه ۶۸
-
جلسه ۶۹
-
جلسه ۷۰
-
جلسه ۷۱
-
جلسه ۷۲
-
جلسه ۷۳
-
جلسه ۷۴
-
جلسه ۷۵
-
جلسه ۷۶
-
جلسه ۷۷
-
جلسه ۷۸
-
جلسه ۷۹
-
جلسه ۸۰
-
جلسه ۸۱
-
جلسه ۸۲
-
جلسه ۸۳
-
جلسه ۸۴
-
جلسه ۸۵
-
جلسه ۸۶
-
جلسه ۸۷
-
جلسه ۸۸
-
جلسه ۸۹
-
جلسه ۹۰
-
جلسه ۹۱
-
جلسه ۹۲
-
جلسه ۹۳
-
جلسه ۹۴
-
جلسه ۹۵
-
جلسه ۹۶
-
جلسه ۹۷
-
جلسه ۹۸
-
جلسه ۹۹
-
جلسه ۱۰۰
-
جلسه ۱۰۱
-
جلسه ۱۰۲
-
جلسه ۱۰۳
-
جلسه ۱۰۴
-
جلسه ۱۰۵
-
جلسه ۱۰۶
-
جلسه ۱۰۷
-
جلسه ۱۰۸
-
جلسه ۱۰۹
-
جلسه ۱۱۰
-
جلسه ۱۱۱
-
جلسه ۱۱۲
-
جلسه ۱۱۳
-
جلسه ۱۱۴
-
جلسه ۱۱۵
-
جلسه ۱۱۶
-
جلسه ۱۱۷
-
جلسه ۱۱۸
-
جلسه ۱۱۹
-
جلسه ۱۲۰
-
جلسه ۱۲۱
-
جلسه ۱۲۲
-
جلسه ۱۲۳
-
جلسه ۱۲۴
-
جلسه ۱۲۵
-
جلسه ۱۲۶
-
جلسه ۱۲۷
-
جلسه ۱۲۸
-
جلسه ۱۲۹
-
جلسه ۱۳۰
-
جلسه ۱۳۱
-
جلسه ۱۳۲
-
جلسه ۱۳۳
-
جلسه ۱۳۴
-
جلسه ۱۳۵
-
جلسه ۱۳۶
-
جلسه ۱۳۷
-
جلسه ۱۳۸
-
جلسه ۱۳۹
-
جلسه ۱۴۰
-
جلسه ۱۴۱
-
جلسه ۱۴۲
-
جلسه ۱۴۳
-
جلسه ۱۴۴
-
جلسه ۱۴۵
-
جلسه ۱۴۶
-
جلسه ۱۴۷
-
جلسه ۱۴۸
-
جلسه ۱۴۹
-
جلسه ۱۵۰
-
جلسه ۱۵۱
-
جلسه ۱۵۲
-
جلسه ۱۵۳
-
جلسه ۱۵۴
-
جلسه ۱۵۵
-
جلسه ۱۵۶
-
جلسه ۱۵۷
-
جلسه ۱۵۸
-
جلسه ۱۵۹
-
جلسه ۱۶۰
-
جلسه ۱۶۱
-
جلسه ۱۶۲
-
جلسه ۱۶۳
-
جلسه ۱۶۴
-
جلسه ۱۶۵
-
جلسه ۱۶۶
-
جلسه ۱۶۷
-
جلسه ۱۶۸
-
جلسه ۱۶۹
-
جلسه ۱۷۰
-
جلسه ۱۷۱
-
جلسه ۱۷۲
-
جلسه ۱۷۳
-
جلسه ۱۷۴
-
جلسه ۱۷۵
-
جلسه ۱۷۶
-
جلسه ۱۷۷
-
جلسه ۱۷۸
-
جلسه ۱۷۹
-
جلسه ۱۸۰
-
جلسه ۱۸۱
-
جلسه ۱۸۲
-
جلسه ۱۸۳
-
جلسه ۱۸۴
-
جلسه ۱۸۵
-
جلسه ۱۸۶
-
جلسه ۱۸۷
-
جلسه ۱۸۸
-
جلسه ۱۸۹
-
جلسه ۱۹۰
-
جلسه ۱۹۱
-
جلسه ۱۹۲
-
جلسه ۱۹۳
-
جلسه ۱۹۴
-
جلسه ۱۹۵
-
جلسه ۱۹۶
-
جلسه ۱۹۷
-
جلسه ۱۹۸
-
جلسه ۱۹۹
-
جلسه ۲۰۰
-
جلسه ۲۰۱
-
جلسه ۲۰۲
-
جلسه ۲۰۳
-
جلسه ۲۰۴
-
جلسه ۲۰۵
-
جلسه ۲۰۷
-
جلسه ۲۰۹
-
جلسه ۲۱۰
-
جلسه ۲۱۱
-
جلسه ۲۱۲
-
جلسه ۲۱۳
-
جلسه ۲۱۴
-
جلسه ۲۱۵
-
جلسه ۲۱۶
-
جلسه ۲۱۷
-
جلسه ۲۱۸
-
جلسه ۲۱۹
-
جلسه ۲۲۰
-
جلسه ۲۲۱
-
جلسه ۲۲۲
-
جلسه ۲۲۳
-
جلسه ۲۲۴
-
جلسه ۲۲۴
بسم الله الرّحمن الرّحيم
الحمدلله رب العالمين و صلي الله علي سيدنا محمد و آله الطاهرين
بررسی دلالت حدیث حجب بر اصالة البرائة
قبل از تعطیلات، بحث ما در مورد حدیث رفع تمام شد. بعد از اینکه بحث استدلال به آیات شریفه تمام شد، عرض کردیم به روایاتی برای اصالة البرائة، هم در شبهات وجوبیه و هم تحریمه، هم حکمیه و هم موضوعیه استدلال شده است؛ اولین روایت، حدیث رفع بود که بحث آن به نحو مستوفا تمام شد. حدیث دیگری که مرحوم شیخ در رسائل بعد از حدیث رفع مورد استدلال قرار داده، و در استدلال به آن مناقشه کردند و در نهایت، نپذیرفتند که این حدیث از ادله اصالة البرائة باشد، حدیث حجب است.متن روایت حجب
این حدیث در کافی شریف، جلد اول، کتاب التوحید، باب حجج الله علی خلقه، حدیث سوم، صفحه 164 آمده است: "محمد بن یحیی، عن أحمد بن محمد بن عیسی، عن ابن فضال، عن داود بن فرقد، عن أبی الحسن ذکریا بن یحیی، عن أبی عبدالله(ع)" مرحوم صدوق در کتاب توحید خود این حدیث را چنین نقل میکند: "حدثنا أحمد بن محمد بن یحیی العطار عن أحمد بن محمد بن عیسی" که مرحوم آقای صدر(قدس سره) آنطور که در کتاب مباحث الاصول آمده، میفرماید: "أحمد بن محمد بن یحیی لا یمکن أن یروی عن أحمد بن محمد بن عیسی" ، بلکه احمد بن محمد بن یحیی باید از پدرش که محمد بن یحیی است، نقل کند؛ و سپس، محمد بن یحیی از احمد بن محمد بن عیسی نقل کند؛ یعنی در سند صدوق سقطی واقع شده؛ اما درکافی این سقط وجود ندارد.بررسی سند روایت
غالب بزرگان این حدیث را به عنوان حدیث صحیح مطرح کردهاند؛ فقط در حاشیهی کتاب مباحث الاصول اشکالی بر سند ذکر شده، مبنی بر آن که "ذکریا بن یحیی" بین دو نفر مردد است؛ ذکریا بن یحیی واسطی و ذکریا بن یحیی تمیمی؛ اما مرحوم نجاشی هر دو نفر را توثیق کرده و کتاب هم دارند؛ و نجاشی نسبت به هر کدام از اینها سند متصل هم دارد؛ اما مشکل این است که هیچ کدام این دو نفر در کتب رجال، مکنّا به "ابی الحسن" نشدهاند؛ در حالی که در این روایت میگوید "عن أبی الحسن ذکریا بن یحیی"؛ یعنی کنیهای را برای ذکریا بن یحیی ذکر کرده که این کنیه در کتب رجال نه برای ذکریا بن یحیی تمیمی است و نه برای ذکریا بن یحیی واسطی است؛ در نتیجه، محتمل است که این شخص ذکریا بن یحیی دیگری باشد؛ و اصلاً کنیه برای این است که بگویند مراد ما نه تمیمی و نه واسطی نیست.به هر حال، این اشکال را استاد بزرگوار ما در حاشیهای بر کتاب مباحث الاصول ذکر کردهاند. اما میشود در این اشکال مناقشه کرد؛ مبنی بر آن که اگر کنیهای برای یکی از رجالیین ذکر نشده باشد، دلیل بر این نیست که این کنیه برای آنها نیست. ما اگر در میان روات، ذکریا بن یحیی دیگری داشتیم و مکنّا به ابوالحسن بودند، این اشکال وارد بود؛ اما ظاهر این است که ذکریا بن یحیی که داود بن فرقد از او روایت نقل میکند و از امام صادق خودش نقل میکند، یا تمیمی است و یا واسطی؛ آوردن این کنیه هم برای آن نیست که بگویند این شخص یک راوی دیگری غیر از ذکریا بن یحیی واسطی یا تمیمی است. بنابراین، روایت از نظر سند صحیحه است.
دلالت روایت
اما متن روایت، از امام صادق(ع) نقل میکند که: "ما حجب الله علمه عن العباد فهو موضوع عنهم" آنچه که خداوند علمش را از بندگانش محجوب قرار داده، از مردم برداشته شد. استدلالش برای مانحن فیه به این صورت است و یکی از مثالهای رایج که شیخ اعظم انصاری هم بیان میکند این است که نمیدانیم شرب تتون حرام است یا نه؟ خداوند حکم حرمت شرب تتون را از عباد مخفی نگاه داشت، پس، این حکم باید از اینها برداشته شده باشد.بررسی اشکالات وارد بر دلالت روایت حجب بر اصالة البرائة
در مجموع در استدلال به این روایت چهار اشکال وجود دارد.اشکال اوّل (اشکال مرحوم صاحب وسائل) و پاسخ آن
یک اشکال از حیث این است که آیا این روایت به شبهه وجوبیه اختصاص دارد همانطور که مرحوم صاحب وسائل در جلد 27 صفحه 163 چنین مطلبی را ادّعا میکند. ایشان معتقد است این روایت، فقط مختص به شبهه وجوبیه است. دلیلشان هم کلمهی "موضوع عنهم" است؛ که این لفظ "ظاهر فی إرادة الشکّ فی وجوب فعل وجودی" مرحوم صاحب وسائل این عبارت را قرینه قرار داده است و میگوید جایی که شخص شک میکند واجبی برای انسان ثابت است یا نه؟ یک فعل وجودی آیا واجب است یا نه؟ شارع میفرماید "فهو موضوع عنهم".اشکال دوّم بر دلالت روایت حجب و پاسخ آن
اشکال سوم (اشکال مرحوم شیخ انصاری)
نظری ثبت نشده است .