موضوع: برائت
تاریخ جلسه : ۱۳۹۰/۲/۴
شماره جلسه : ۲۰۳
-
دوران بین محذورین در توصلیین
-
جریان برائت نقلی در دوران بین محذورین در توصلیین
-
عدم جریان برائت عقلی در دوران بین محذورین در توصلیین
-
جلسه ۱
-
جلسه ۲
-
جلسه ۳
-
جلسه ۴
-
جلسه ۵
-
جلسه ۶
-
جلسه ۷
-
جلسه ۸
-
جلسه ۹
-
جلسه ۱۰
-
جلسه ۱۱
-
جلسه ۱۲
-
جلسه ۱۳
-
جلسه ۱۴
-
جلسه ۱۵
-
جلسه ۱۶
-
جلسه ۱۷
-
جلسه ۱۸
-
جلسه ۱۹
-
جلسه ۲۰
-
جلسه ۲۱
-
جلسه ۲۲
-
جلسه ۲۳
-
جلسه ۲۴
-
جلسه ۲۵
-
جلسه ۲۶
-
جلسه ۲۷
-
جلسه ۲۸
-
جلسه ۲۹
-
جلسه ۳۰
-
جلسه ۳۱
-
جلسه ۳۲
-
جلسه ۳۳
-
جلسه ۳۴
-
جلسه ۳۵
-
جلسه ۳۶
-
جلسه ۳۷
-
جلسه ۳۸
-
جلسه ۳۹
-
جلسه ۴۰
-
جلسه ۴۱
-
جلسه ۴۲
-
جلسه ۴۳
-
جلسه ۴۴
-
جلسه ۴۵
-
جلسه ۴۶
-
جلسه ۴۷
-
جلسه ۴۸
-
جلسه ۴۹
-
جلسه ۵۰
-
جلسه ۵۱
-
جلسه ۵۲
-
جلسه ۵۳
-
جلسه ۵۴
-
جلسه ۵۵
-
جلسه ۵۶
-
جلسه ۵۷
-
جلسه ۵۸
-
جلسه ۵۹
-
جلسه ۶۰
-
جلسه ۶۱
-
جلسه ۶۲
-
جلسه ۶۳
-
جلسه ۶۴
-
جلسه ۶۵
-
جلسه ۶۶
-
جلسه ۶۷
-
جلسه ۶۸
-
جلسه ۶۹
-
جلسه ۷۰
-
جلسه ۷۱
-
جلسه ۷۲
-
جلسه ۷۳
-
جلسه ۷۴
-
جلسه ۷۵
-
جلسه ۷۶
-
جلسه ۷۷
-
جلسه ۷۸
-
جلسه ۷۹
-
جلسه ۸۰
-
جلسه ۸۱
-
جلسه ۸۲
-
جلسه ۸۳
-
جلسه ۸۴
-
جلسه ۸۵
-
جلسه ۸۶
-
جلسه ۸۷
-
جلسه ۸۸
-
جلسه ۸۹
-
جلسه ۹۰
-
جلسه ۹۱
-
جلسه ۹۲
-
جلسه ۹۳
-
جلسه ۹۴
-
جلسه ۹۵
-
جلسه ۹۶
-
جلسه ۹۷
-
جلسه ۹۸
-
جلسه ۹۹
-
جلسه ۱۰۰
-
جلسه ۱۰۱
-
جلسه ۱۰۲
-
جلسه ۱۰۳
-
جلسه ۱۰۴
-
جلسه ۱۰۵
-
جلسه ۱۰۶
-
جلسه ۱۰۷
-
جلسه ۱۰۸
-
جلسه ۱۰۹
-
جلسه ۱۱۰
-
جلسه ۱۱۱
-
جلسه ۱۱۲
-
جلسه ۱۱۳
-
جلسه ۱۱۴
-
جلسه ۱۱۵
-
جلسه ۱۱۶
-
جلسه ۱۱۷
-
جلسه ۱۱۸
-
جلسه ۱۱۹
-
جلسه ۱۲۰
-
جلسه ۱۲۱
-
جلسه ۱۲۲
-
جلسه ۱۲۳
-
جلسه ۱۲۴
-
جلسه ۱۲۵
-
جلسه ۱۲۶
-
جلسه ۱۲۷
-
جلسه ۱۲۸
-
جلسه ۱۲۹
-
جلسه ۱۳۰
-
جلسه ۱۳۱
-
جلسه ۱۳۲
-
جلسه ۱۳۳
-
جلسه ۱۳۴
-
جلسه ۱۳۵
-
جلسه ۱۳۶
-
جلسه ۱۳۷
-
جلسه ۱۳۸
-
جلسه ۱۳۹
-
جلسه ۱۴۰
-
جلسه ۱۴۱
-
جلسه ۱۴۲
-
جلسه ۱۴۳
-
جلسه ۱۴۴
-
جلسه ۱۴۵
-
جلسه ۱۴۶
-
جلسه ۱۴۷
-
جلسه ۱۴۸
-
جلسه ۱۴۹
-
جلسه ۱۵۰
-
جلسه ۱۵۱
-
جلسه ۱۵۲
-
جلسه ۱۵۳
-
جلسه ۱۵۴
-
جلسه ۱۵۵
-
جلسه ۱۵۶
-
جلسه ۱۵۷
-
جلسه ۱۵۸
-
جلسه ۱۵۹
-
جلسه ۱۶۰
-
جلسه ۱۶۱
-
جلسه ۱۶۲
-
جلسه ۱۶۳
-
جلسه ۱۶۴
-
جلسه ۱۶۵
-
جلسه ۱۶۶
-
جلسه ۱۶۷
-
جلسه ۱۶۸
-
جلسه ۱۶۹
-
جلسه ۱۷۰
-
جلسه ۱۷۱
-
جلسه ۱۷۲
-
جلسه ۱۷۳
-
جلسه ۱۷۴
-
جلسه ۱۷۵
-
جلسه ۱۷۶
-
جلسه ۱۷۷
-
جلسه ۱۷۸
-
جلسه ۱۷۹
-
جلسه ۱۸۰
-
جلسه ۱۸۱
-
جلسه ۱۸۲
-
جلسه ۱۸۳
-
جلسه ۱۸۴
-
جلسه ۱۸۵
-
جلسه ۱۸۶
-
جلسه ۱۸۷
-
جلسه ۱۸۸
-
جلسه ۱۸۹
-
جلسه ۱۹۰
-
جلسه ۱۹۱
-
جلسه ۱۹۲
-
جلسه ۱۹۳
-
جلسه ۱۹۴
-
جلسه ۱۹۵
-
جلسه ۱۹۶
-
جلسه ۱۹۷
-
جلسه ۱۹۸
-
جلسه ۱۹۹
-
جلسه ۲۰۰
-
جلسه ۲۰۱
-
جلسه ۲۰۲
-
جلسه ۲۰۳
-
جلسه ۲۰۴
-
جلسه ۲۰۵
-
جلسه ۲۰۷
-
جلسه ۲۰۹
-
جلسه ۲۱۰
-
جلسه ۲۱۱
-
جلسه ۲۱۲
-
جلسه ۲۱۳
-
جلسه ۲۱۴
-
جلسه ۲۱۵
-
جلسه ۲۱۶
-
جلسه ۲۱۷
-
جلسه ۲۱۸
-
جلسه ۲۱۹
-
جلسه ۲۲۰
-
جلسه ۲۲۱
-
جلسه ۲۲۲
-
جلسه ۲۲۳
-
جلسه ۲۲۴
-
جلسه ۲۲۴
بسم الله الرّحمن الرّحيم
الحمدلله رب العالمين و صلي الله علي سيدنا محمد و آله الطاهرين
یادآوری2؛ نظر مختار به تبع امام و محقق خویی و محقق لنکرانی بر جریان برائت نقلی است
البته ما فعلا در بیان قول جمعی از مشهور –که این جمع مشهور در همین دوران بین محذورین- اینها هم برائت نقلی جاری می کنند و هم عقلی و ما گفتیم از برائت نقلی شروع کنیم و تکلیف آن را روشن کردیم و گفتیم به نظر ما تبعاً للامام و مرحوم آقای خویی و مرحوم والدمان(ره) اینجا برائت نقلی جاری می شود و قصوری از جریان «حدیث رفع» در اینجا نیست و این شخص که می داند یک الزامی بر او هست اما نمی داند این الزام وجوبی است یا تحریمی؟ در اینجا رفع ما لا یعلمون شاملش می شود زیرا این شخص نمی داند وجوب بر او هست یا نه؟یادآوری3؛ تبعیت صاحب منتقی از نظر نائینی و اصفهانی مبنی بر عدم جریان اصاله البرائه نقلی در ما نحن فیه و مناقشه بر نظر ایشان
محقق خراسانی: در مقام برائت عقلی جاری نیست زیرا در علم اجمالی بیان است و دیگر موضوعی برای برائت عقلی باقی نمیماند
مناقشه امام خمینی بر نظر محقق نائینی: برای رفع عقاب غیر از قاعده قبح عقاب دلیل دیگری نداریم حال اگر این قاعده را کنار بگذاریم نتیجه این می شود که در جایی هم که بیانی از طرف شارع نیامده پس شارع می تواند عقاب نماید؟!
نظر مختار تائید نظر امام خمینی به بیانی دیگر: وقتی علم اجمالی را کنار گذاشتیم، احتمال عقاب که منتفی نیست و غیر از قاعده قبح عقاب بلابیان، دلیل دیگری در دست نداریم تا این احتمال را از بین ببرد
نتیجه: عدم صحت دلیل محقق خراسانی، نائینی و روحانی در مقام بر عدم جریان اصالة البرائة عقلی
بنابراین، نه دلیل مرحوم آخوند برای عدم جریان درست و نه دلیل مرحوم نائینی برای عدم جریان درست است و یک تعبیر سوم –نمی توانیم بگوییم یک دلیل سومی – در کلمات صاحب منتقی است چون صاحب منتقی هم قائل به این است که برائت عقلی جاری نیست.محقق روحانی: ما نحن فیه از مقسم تعذیر و تنجیز خارج است لذا دیگر مجالی برای جریان قاعده قبح عقاب نیست
و ایشان همانطوری که به تبع اصفهانی و نائینی برائت نقلی را جاری نکرد می فرماید برائت عقلی هم جاری نیست و تعبیر ایشان این است در ج 5 ص 26 که می فرماید: «اذا لا موضوع لها بعد خروج المورد عن مقسم التعذیر و التنجیز» یعنی بعد از اینکه این علم اجمالی منجزیت و معذریت ندارد دیگر مجالی برای جریان قاعده قبح عقاب نیست و ما نحن فیه از مقسم تعذیر و تنجیز خارج است و تعذیر و تنجیز در جایی است که امکان موافقت قطعیه و مخالفت قطعیه باشد و در اینجا که امکانش وجود ندارد لذا دیگر مجالی برای این نیست.مناقشه بر نظر محقق روحانی: بر فرض خروج از مقسم تعذیر و تنجیز، اما احتمال عقاب باقی است و رافع آن هم فقط قاعده قبح است
خوب جواب و حاشیه ما بر فرمایش ایشان این است که درست است که از مقسم تعذیر و تنجیز خارج است اما احتمال عقاب هست چه چیزی رافع و دافع این احتمال عقاب است؟ پاسخ این است که قاعده قبح عقاب بلا بیان است و اگر قاعده قبح عقاب بلا بیان را بگذاریم کنار احتمال عقاب هیچ چیزی رافعش نیست و به نظر می رسد قاعده قبح در اینجا جاری است پس نظر ما این شد در دوران بین محذورین هم برائت نقلی جاری است و هم برائت عقلی.محقق روحانی: ما نحن فیه از قبیل تکلیف به غیر مقدور و به ما لا یطاق است لذا دیگر مجالی برای قاعده قبح عقاب نیست
در اینجا جمع غیر مقدور است و نمی شود شارع بگوید در دوران بین محذورین فعل و ترک را هر دو را من می خواهم اما اگر شارع از اول بگوید در دوران بین محذورین من همیشه جانب وجوب را ترجیح می دهم و تو باید انجام بدهی و ما این احتمال را هم می دهیم که گفته باشد یعنی این احتمال را می دهیم تکلیف به این طرف بالخصوص باشد و این غیر مقدور نیست و این احتمال را می دهیم و «حدیث رفع» می آید می گوید: «رفع ما لایعلمون» و برائت عقلیه می گوید «قبح عقاب بلا بیان» و در این مورد، شما بیان نداری پس هر دو جاری است پس نسبت به خصوص «کل واحد منهما» غیر مقدور نیست این هم تتمه ای برای جواب از فرمایش صاحب کتاب منتقی بود.
جلسه آتی: بررسی نظر محقق نائینی و اصفهانی مبنی بر اینکه در مقام استصحاب نیز جاری نیست و بررسی مناقشه امام خمینی و محقق خویی
نظری ثبت نشده است .