موضوع: برائت
تاریخ جلسه : ۱۳۹۰/۱/۱۴
شماره جلسه : ۱۹۵
-
ادامه بررسی تنبیهات برائت
-
بررسی تنبیه چهارم
-
بیان یک توهم در شبهات تحریمیه موضوعیه و مناقشه محقق انصاری به دو بیان
-
تبیین نظر محقق خراسانی پیرامون اقسام نواهی در مقام
-
جلسه ۱
-
جلسه ۲
-
جلسه ۳
-
جلسه ۴
-
جلسه ۵
-
جلسه ۶
-
جلسه ۷
-
جلسه ۸
-
جلسه ۹
-
جلسه ۱۰
-
جلسه ۱۱
-
جلسه ۱۲
-
جلسه ۱۳
-
جلسه ۱۴
-
جلسه ۱۵
-
جلسه ۱۶
-
جلسه ۱۷
-
جلسه ۱۸
-
جلسه ۱۹
-
جلسه ۲۰
-
جلسه ۲۱
-
جلسه ۲۲
-
جلسه ۲۳
-
جلسه ۲۴
-
جلسه ۲۵
-
جلسه ۲۶
-
جلسه ۲۷
-
جلسه ۲۸
-
جلسه ۲۹
-
جلسه ۳۰
-
جلسه ۳۱
-
جلسه ۳۲
-
جلسه ۳۳
-
جلسه ۳۴
-
جلسه ۳۵
-
جلسه ۳۶
-
جلسه ۳۷
-
جلسه ۳۸
-
جلسه ۳۹
-
جلسه ۴۰
-
جلسه ۴۱
-
جلسه ۴۲
-
جلسه ۴۳
-
جلسه ۴۴
-
جلسه ۴۵
-
جلسه ۴۶
-
جلسه ۴۷
-
جلسه ۴۸
-
جلسه ۴۹
-
جلسه ۵۰
-
جلسه ۵۱
-
جلسه ۵۲
-
جلسه ۵۳
-
جلسه ۵۴
-
جلسه ۵۵
-
جلسه ۵۶
-
جلسه ۵۷
-
جلسه ۵۸
-
جلسه ۵۹
-
جلسه ۶۰
-
جلسه ۶۱
-
جلسه ۶۲
-
جلسه ۶۳
-
جلسه ۶۴
-
جلسه ۶۵
-
جلسه ۶۶
-
جلسه ۶۷
-
جلسه ۶۸
-
جلسه ۶۹
-
جلسه ۷۰
-
جلسه ۷۱
-
جلسه ۷۲
-
جلسه ۷۳
-
جلسه ۷۴
-
جلسه ۷۵
-
جلسه ۷۶
-
جلسه ۷۷
-
جلسه ۷۸
-
جلسه ۷۹
-
جلسه ۸۰
-
جلسه ۸۱
-
جلسه ۸۲
-
جلسه ۸۳
-
جلسه ۸۴
-
جلسه ۸۵
-
جلسه ۸۶
-
جلسه ۸۷
-
جلسه ۸۸
-
جلسه ۸۹
-
جلسه ۹۰
-
جلسه ۹۱
-
جلسه ۹۲
-
جلسه ۹۳
-
جلسه ۹۴
-
جلسه ۹۵
-
جلسه ۹۶
-
جلسه ۹۷
-
جلسه ۹۸
-
جلسه ۹۹
-
جلسه ۱۰۰
-
جلسه ۱۰۱
-
جلسه ۱۰۲
-
جلسه ۱۰۳
-
جلسه ۱۰۴
-
جلسه ۱۰۵
-
جلسه ۱۰۶
-
جلسه ۱۰۷
-
جلسه ۱۰۸
-
جلسه ۱۰۹
-
جلسه ۱۱۰
-
جلسه ۱۱۱
-
جلسه ۱۱۲
-
جلسه ۱۱۳
-
جلسه ۱۱۴
-
جلسه ۱۱۵
-
جلسه ۱۱۶
-
جلسه ۱۱۷
-
جلسه ۱۱۸
-
جلسه ۱۱۹
-
جلسه ۱۲۰
-
جلسه ۱۲۱
-
جلسه ۱۲۲
-
جلسه ۱۲۳
-
جلسه ۱۲۴
-
جلسه ۱۲۵
-
جلسه ۱۲۶
-
جلسه ۱۲۷
-
جلسه ۱۲۸
-
جلسه ۱۲۹
-
جلسه ۱۳۰
-
جلسه ۱۳۱
-
جلسه ۱۳۲
-
جلسه ۱۳۳
-
جلسه ۱۳۴
-
جلسه ۱۳۵
-
جلسه ۱۳۶
-
جلسه ۱۳۷
-
جلسه ۱۳۸
-
جلسه ۱۳۹
-
جلسه ۱۴۰
-
جلسه ۱۴۱
-
جلسه ۱۴۲
-
جلسه ۱۴۳
-
جلسه ۱۴۴
-
جلسه ۱۴۵
-
جلسه ۱۴۶
-
جلسه ۱۴۷
-
جلسه ۱۴۸
-
جلسه ۱۴۹
-
جلسه ۱۵۰
-
جلسه ۱۵۱
-
جلسه ۱۵۲
-
جلسه ۱۵۳
-
جلسه ۱۵۴
-
جلسه ۱۵۵
-
جلسه ۱۵۶
-
جلسه ۱۵۷
-
جلسه ۱۵۸
-
جلسه ۱۵۹
-
جلسه ۱۶۰
-
جلسه ۱۶۱
-
جلسه ۱۶۲
-
جلسه ۱۶۳
-
جلسه ۱۶۴
-
جلسه ۱۶۵
-
جلسه ۱۶۶
-
جلسه ۱۶۷
-
جلسه ۱۶۸
-
جلسه ۱۶۹
-
جلسه ۱۷۰
-
جلسه ۱۷۱
-
جلسه ۱۷۲
-
جلسه ۱۷۳
-
جلسه ۱۷۴
-
جلسه ۱۷۵
-
جلسه ۱۷۶
-
جلسه ۱۷۷
-
جلسه ۱۷۸
-
جلسه ۱۷۹
-
جلسه ۱۸۰
-
جلسه ۱۸۱
-
جلسه ۱۸۲
-
جلسه ۱۸۳
-
جلسه ۱۸۴
-
جلسه ۱۸۵
-
جلسه ۱۸۶
-
جلسه ۱۸۷
-
جلسه ۱۸۸
-
جلسه ۱۸۹
-
جلسه ۱۹۰
-
جلسه ۱۹۱
-
جلسه ۱۹۲
-
جلسه ۱۹۳
-
جلسه ۱۹۴
-
جلسه ۱۹۵
-
جلسه ۱۹۶
-
جلسه ۱۹۷
-
جلسه ۱۹۸
-
جلسه ۱۹۹
-
جلسه ۲۰۰
-
جلسه ۲۰۱
-
جلسه ۲۰۲
-
جلسه ۲۰۳
-
جلسه ۲۰۴
-
جلسه ۲۰۵
-
جلسه ۲۰۷
-
جلسه ۲۰۹
-
جلسه ۲۱۰
-
جلسه ۲۱۱
-
جلسه ۲۱۲
-
جلسه ۲۱۳
-
جلسه ۲۱۴
-
جلسه ۲۱۵
-
جلسه ۲۱۶
-
جلسه ۲۱۷
-
جلسه ۲۱۸
-
جلسه ۲۱۹
-
جلسه ۲۲۰
-
جلسه ۲۲۱
-
جلسه ۲۲۲
-
جلسه ۲۲۳
-
جلسه ۲۲۴
-
جلسه ۲۲۴
بسم الله الرّحمن الرّحيم
الحمدلله رب العالمين و صلي الله علي سيدنا محمد و آله الطاهرين
الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ وَ صَلَّى اللَّهُ عَلَى سیدنا مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ و لعنةُ الله علی اعدائهم اجمعین من الآن الی قیام یوم الدین یادآوری؛ ادامه بررسی تنبیهات بحث برائت؛ بررسی دو تنبیه دیگر قبل از تعطیلات ایام نوروز، بحث ما در تنبیهات بحث «اصالة البرائة»بود و در تنبیه سوم به مناسبت، بحث مفصل اخبار «من بلغ» را مطرح کردیم و بحمدالله این بحث را تمام کردیم و لو اینکه چند تنبیه مختصری باقی مانده که آن را گفتیم خود آقایان مراجعه کنند اما امهات بحث اخبار «من بلغ» و تنبیهات اخبار «من بلغ» را ذکر کردیم. دو تنبیه دیگر از تنبیهات بحث برائت باقی مانده که این را ان شاءالله را بیان می کنیم و بحث «اصالة البرائة»تمام می شود و وارد بحث «اصالة التخییر» می شویم.
تنبیه چهارم برائت؛ بررسی صحت یا عدم صحت یک توهم
طبق ترتیب بحث یک تنبیه که به عنوان تنبیه چهارم از تنبیهات بحث «اصالة البرائة»است این است که:توهم: در شبهه تحریمیه موضوعیه، مجالی برای اصالة البرائة (برائت عقلی و شرعی) نیست زیرا شارع کبرای کلی «الخمر حرام» را بیان فرموده و در این موارد، شک «شک در متعلق تکلیف» بوده و وظیفه مکلف اجتناب از موارد شبهه و اجرای اصالة الاشتغال است.
جواب محقق انصاری(ره): در موارد وجود علم تفصیلی و اجمالی، «بیان» وجود دارد و در این موارد تکلیف منجز است و باید اجتناب کرد اما در شبهات بدویه دو بیان وجود دارد
بیان اول: در شبهات بدویه تنجزی وجود ندارد پس در شبهات موضوعیه تحریمیه، تکلیف «الخمر حرام» برای ما منجز نیست؛ پس شک، «شک در تکلیف» است و مجرای اصالة البرائة است
«بیان اول»: این است که این قاعده «قبح عقاب بلا بیان» مراد این است که عقاب در آنجایی که تکلیف منجز نباشد، قبیح است. حال در کجا تکلیف منجز است؟ آنجایی که شما یا «علم تفصیلی»و یا «علم اجمالی» داشته باشید؛ پس آنجایی که تکلیف منجز باشد اینجا شارع می تواند عقاب کند اما آنجایی که منجز نیست شارع نمی تواند عقاب کند و در «شبهه بدویه» تنجزی وجود ندارد و ما اینجا نمی توانیم بگوییم در این موردی که نمی دانیم این مایعی که خمر است یا نه؛ پس تکلیف «الخمر حرام» برای ما منجز نیست؛ این بیان اول بود.بیان دوم: قضیه «الخمر حرام» به نحو قضیه حقیقیه به تعداد خمرهای موجود و مفروض منحل میشود لذا فرد مشتبه خارجی از موارد شک در تکلیف میشود و مجرای اصالة البرائة است.
محقق خراسانی(ره): کلام محقق انصاری به نحو مطلق قبول نیست و نواهی در شریعت دو قسم است
مرحوم آخوند خراسانی در کتاب کفایه می فرماید ما کلام شیخ را به نحو مطلق قبول نداریم یعنی نمی توانیم بگوییم تمام نواهی وارده در شریعت عنوان انحلال را دارد بلکه آخوند می فرماید به نظر ما نواهی در شریعت بر دو قسم است.نواهی سالبه محصله: این نواهی به تعداد موضوعش در خارج منحل میشود در این مورد کلام محقق انصاری صحیح است
«قسم اول از نواهی در شریعت»: یک قسم همین قسمی است که شیخ بیان کرده یعنی یک نواهی داریم که انحلال پیدا می کند و به تعدد موضوع، منحل می شود که از این تعبیبر می کنند به «سالبه محصله»؛«سالبه محصله» معنایش این است که شارع که فرموده «لا تشرب الخمر»، این یک عنوان کلی است و این عنوان کلی به تعداد موضوعش در عالم خارج انحلال پیدا می کند و می شود «لا تشرب هذا الخمر» این یک و «لا تشرب ذاک الخمر» این دو «و لا تشرب هذا الخمر الثالث»؛ آخوند می فرماید اگر نهی به این نحو باشد یعنی به نحو «سالبه محصله» باشد؛ یا تعبیر دیگری که مرحوم آخوند دارند می فرمایند: آنجایی که شارع نهی را متعلق کرده به نحو انحلال و از آن مرحوم آخوند تعبیر می کند به «سالبه محصله» اینجا حرف شیخ درست است.نواهی سالبه معدوله: در این نواهی باید طبیعت منهی ترک شود حتی شبهات تحریمیه موضوعیه نیز باید ترک شود؛ در چنین مواردی کلام متوهم صحیح است و باید احتیاط کرد.
جلسه آتی: ادامه بررسی تنبیهات برائت و بررسی تقسیمات نواهی از منظر محقق اصفهانی(ره) و محقق خویی
نظری ثبت نشده است .