موضوع: برائت
تاریخ جلسه : ۱۳۸۹/۱۰/۵
شماره جلسه : ۱۶۸
-
بررسی تنبیهات برائت
-
بررسی تنبیه اول
-
ادامه بررسی جریان اصالة عدم الذکیة
-
بررسی اثر جاری بر عمومات وارده در مقام و بررسی اثرات جاری بر اصالة عدم التذکیة
-
بررسی مبنای مشهور و امام خمینی بر فرض عدم جریان عمومات
-
بررسی اثبات میته بودن با اصول عملیه بررسی نظر محقق نراقی و مناقشه در آن
-
جلسه ۱
-
جلسه ۲
-
جلسه ۳
-
جلسه ۴
-
جلسه ۵
-
جلسه ۶
-
جلسه ۷
-
جلسه ۸
-
جلسه ۹
-
جلسه ۱۰
-
جلسه ۱۱
-
جلسه ۱۲
-
جلسه ۱۳
-
جلسه ۱۴
-
جلسه ۱۵
-
جلسه ۱۶
-
جلسه ۱۷
-
جلسه ۱۸
-
جلسه ۱۹
-
جلسه ۲۰
-
جلسه ۲۱
-
جلسه ۲۲
-
جلسه ۲۳
-
جلسه ۲۴
-
جلسه ۲۵
-
جلسه ۲۶
-
جلسه ۲۷
-
جلسه ۲۸
-
جلسه ۲۹
-
جلسه ۳۰
-
جلسه ۳۱
-
جلسه ۳۲
-
جلسه ۳۳
-
جلسه ۳۴
-
جلسه ۳۵
-
جلسه ۳۶
-
جلسه ۳۷
-
جلسه ۳۸
-
جلسه ۳۹
-
جلسه ۴۰
-
جلسه ۴۱
-
جلسه ۴۲
-
جلسه ۴۳
-
جلسه ۴۴
-
جلسه ۴۵
-
جلسه ۴۶
-
جلسه ۴۷
-
جلسه ۴۸
-
جلسه ۴۹
-
جلسه ۵۰
-
جلسه ۵۱
-
جلسه ۵۲
-
جلسه ۵۳
-
جلسه ۵۴
-
جلسه ۵۵
-
جلسه ۵۶
-
جلسه ۵۷
-
جلسه ۵۸
-
جلسه ۵۹
-
جلسه ۶۰
-
جلسه ۶۱
-
جلسه ۶۲
-
جلسه ۶۳
-
جلسه ۶۴
-
جلسه ۶۵
-
جلسه ۶۶
-
جلسه ۶۷
-
جلسه ۶۸
-
جلسه ۶۹
-
جلسه ۷۰
-
جلسه ۷۱
-
جلسه ۷۲
-
جلسه ۷۳
-
جلسه ۷۴
-
جلسه ۷۵
-
جلسه ۷۶
-
جلسه ۷۷
-
جلسه ۷۸
-
جلسه ۷۹
-
جلسه ۸۰
-
جلسه ۸۱
-
جلسه ۸۲
-
جلسه ۸۳
-
جلسه ۸۴
-
جلسه ۸۵
-
جلسه ۸۶
-
جلسه ۸۷
-
جلسه ۸۸
-
جلسه ۸۹
-
جلسه ۹۰
-
جلسه ۹۱
-
جلسه ۹۲
-
جلسه ۹۳
-
جلسه ۹۴
-
جلسه ۹۵
-
جلسه ۹۶
-
جلسه ۹۷
-
جلسه ۹۸
-
جلسه ۹۹
-
جلسه ۱۰۰
-
جلسه ۱۰۱
-
جلسه ۱۰۲
-
جلسه ۱۰۳
-
جلسه ۱۰۴
-
جلسه ۱۰۵
-
جلسه ۱۰۶
-
جلسه ۱۰۷
-
جلسه ۱۰۸
-
جلسه ۱۰۹
-
جلسه ۱۱۰
-
جلسه ۱۱۱
-
جلسه ۱۱۲
-
جلسه ۱۱۳
-
جلسه ۱۱۴
-
جلسه ۱۱۵
-
جلسه ۱۱۶
-
جلسه ۱۱۷
-
جلسه ۱۱۸
-
جلسه ۱۱۹
-
جلسه ۱۲۰
-
جلسه ۱۲۱
-
جلسه ۱۲۲
-
جلسه ۱۲۳
-
جلسه ۱۲۴
-
جلسه ۱۲۵
-
جلسه ۱۲۶
-
جلسه ۱۲۷
-
جلسه ۱۲۸
-
جلسه ۱۲۹
-
جلسه ۱۳۰
-
جلسه ۱۳۱
-
جلسه ۱۳۲
-
جلسه ۱۳۳
-
جلسه ۱۳۴
-
جلسه ۱۳۵
-
جلسه ۱۳۶
-
جلسه ۱۳۷
-
جلسه ۱۳۸
-
جلسه ۱۳۹
-
جلسه ۱۴۰
-
جلسه ۱۴۱
-
جلسه ۱۴۲
-
جلسه ۱۴۳
-
جلسه ۱۴۴
-
جلسه ۱۴۵
-
جلسه ۱۴۶
-
جلسه ۱۴۷
-
جلسه ۱۴۸
-
جلسه ۱۴۹
-
جلسه ۱۵۰
-
جلسه ۱۵۱
-
جلسه ۱۵۲
-
جلسه ۱۵۳
-
جلسه ۱۵۴
-
جلسه ۱۵۵
-
جلسه ۱۵۶
-
جلسه ۱۵۷
-
جلسه ۱۵۸
-
جلسه ۱۵۹
-
جلسه ۱۶۰
-
جلسه ۱۶۱
-
جلسه ۱۶۲
-
جلسه ۱۶۳
-
جلسه ۱۶۴
-
جلسه ۱۶۵
-
جلسه ۱۶۶
-
جلسه ۱۶۷
-
جلسه ۱۶۸
-
جلسه ۱۶۹
-
جلسه ۱۷۰
-
جلسه ۱۷۱
-
جلسه ۱۷۲
-
جلسه ۱۷۳
-
جلسه ۱۷۴
-
جلسه ۱۷۵
-
جلسه ۱۷۶
-
جلسه ۱۷۷
-
جلسه ۱۷۸
-
جلسه ۱۷۹
-
جلسه ۱۸۰
-
جلسه ۱۸۱
-
جلسه ۱۸۲
-
جلسه ۱۸۳
-
جلسه ۱۸۴
-
جلسه ۱۸۵
-
جلسه ۱۸۶
-
جلسه ۱۸۷
-
جلسه ۱۸۸
-
جلسه ۱۸۹
-
جلسه ۱۹۰
-
جلسه ۱۹۱
-
جلسه ۱۹۲
-
جلسه ۱۹۳
-
جلسه ۱۹۴
-
جلسه ۱۹۵
-
جلسه ۱۹۶
-
جلسه ۱۹۷
-
جلسه ۱۹۸
-
جلسه ۱۹۹
-
جلسه ۲۰۰
-
جلسه ۲۰۱
-
جلسه ۲۰۲
-
جلسه ۲۰۳
-
جلسه ۲۰۴
-
جلسه ۲۰۵
-
جلسه ۲۰۷
-
جلسه ۲۰۹
-
جلسه ۲۱۰
-
جلسه ۲۱۱
-
جلسه ۲۱۲
-
جلسه ۲۱۳
-
جلسه ۲۱۴
-
جلسه ۲۱۵
-
جلسه ۲۱۶
-
جلسه ۲۱۷
-
جلسه ۲۱۸
-
جلسه ۲۱۹
-
جلسه ۲۲۰
-
جلسه ۲۲۱
-
جلسه ۲۲۲
-
جلسه ۲۲۳
-
جلسه ۲۲۴
-
جلسه ۲۲۴
بسم الله الرّحمن الرّحيم
الحمدلله رب العالمين و صلي الله علي سيدنا محمد و آله الطاهرين
یادآوری:
محقق روحانی(ره): معنای عرفی و شرعی تذکیه همان طهارت است
حالا روی همان مبنای مشهور ما در اینجا پیش میآئیم که مشهور میگویند تذکیه خودش موضوعیّت دارد. اگر یک حیوانی مذکّی شد اینجا این موضوع است برای احکام از قبیل (حلیت، طهارت و جواز الصلاة). باز در اینجا هم داخل پرانتز یک مطلبی را عرض کنیم؛ کلامی را صاحب کتاب «منتقی الاصول» رضوان الله علیه دارد ایشان میفرماید اینکه بیائیم تعبیر کنیم «تذکیة» موضوع برای طهارت است یک تعبیر غلط و مسامحی است بلکه خود «تذکیة» به معنای طهارت است؛ میفرماید «تذکیة» معنای عرفی اش همان نظافت و طهارت است و در معنای شرعی هم همان معنا را داراست و عدول به معنای دیگری نکرده، لذا نمیتوانیم بگوئیم حیوان اول «تذکیة» میشود و بعد از «تذکیة» این احکام را شارع بر او بار میکند؛ اصلاً «تذکیة» یعنی طهارت. توجیه محقق روحانی(ره) در دفع اشکال وارده در مقام: معنای عرفی و شرعی تذکیه همان طهارت استبعد با یک اشکالی مواجه میشوند و آن این است که ما در فقهمان میگوئیم:
آیا با جریان «استصحاب عدم التذکیة» همهی آثار سه گانه(حرمت اکل، نجاست و عدم جواز الصلاة) بار می شود یا اینکه فرق وجود دارد؟
محقق نراقی(ره): در اینجا دو اصل «اصالة عدم التذکیة » و «اصالة عدم المیتة» با هم تعارض می کنند و باید به «اصالة الطهارة» مراجعه کرد
ما در اینجا که شک داریم وقتی «اصالة عدم التذکیة » را جاری کردیم می خواهیم ببینیم چه آثاری بر آن بار است؟ در اینجا مرحوم محقق نراقی(ره) میگوید: ما دو تا اصل در اینجا داریم، یک«اصالة عدم التذکیة » داریم و یک «اصالة عدم المیتة» داریم و این دو اصل با هم تعارض میکنند، و زمانی که«تعارضا تساقطا» میرویم سراغ «اصالة الطهارة» .مناقشه بر ادعای محقق نراقی(ره): تعارضی بین این دو اصل نیست و با جریان این دو هیچ مخالفت قطعیهی عملیه لازم نمیآید و بر هر کدام هم آثاری مترتب است
جواب این است که نه! چرا با هم تعارض کنند؟ اینجا ما «اصالة عدم التذکیة » را میآوریم و با «اصالة عدم التذکیة » نمیخواهیم اثبات کنیم که این میته است، بله اگر می گفتیم با «اصالة عدم التذکیة » یعنی این میته است آن وقت با «اصالة عدم المیتة» تعارض میکرد، ولی میگوئیم «اصالة عدم التذکیة » جاری است و«اصالة عدم المیتة» هم جاری است، هیچ مخالفت قطعیهی عملیه لازم نمیآید، برای هر کدام هم آثاری مترتب میشود. بر «اصالة عدم التذکیة » حرمت الأکل مترتب است و بر «اصالة عدم المیتة» هم طهارت مترتب است.آیا موضوع حرمت الاکل و عدم جواز الصلاة امر عدمی(عدم التذکیة) است و موضوع نجاست یک امر وجودی است یا خیر؟
نظری ثبت نشده است .