موضوع: برائت
تاریخ جلسه : ۱۳۸۹/۱۲/۱۴
شماره جلسه : ۱۸۸
-
بررسی تنبیهات برائت
-
بررسی تنبیه دوم
-
بررسی حسن احتیاط در شبهات حکمیه و موضوعیه وجوبیه یا تحریمیه
-
بررسی راهکار سوم برای اثبات امکان احتیاط از طریق اخبار من بلغ
-
بررسی عمده دلیل قاعده تسامح در ادله سنن یعنی اخبار من بلغ
-
بررسی احتمالات اثباتی پیرامون اخبار من بلغ- رد نظریه محقق خراسانی و اصفهانی و بیان نظر مختار بررسی نظریه محقق نائینی
-
جلسه ۱
-
جلسه ۲
-
جلسه ۳
-
جلسه ۴
-
جلسه ۵
-
جلسه ۶
-
جلسه ۷
-
جلسه ۸
-
جلسه ۹
-
جلسه ۱۰
-
جلسه ۱۱
-
جلسه ۱۲
-
جلسه ۱۳
-
جلسه ۱۴
-
جلسه ۱۵
-
جلسه ۱۶
-
جلسه ۱۷
-
جلسه ۱۸
-
جلسه ۱۹
-
جلسه ۲۰
-
جلسه ۲۱
-
جلسه ۲۲
-
جلسه ۲۳
-
جلسه ۲۴
-
جلسه ۲۵
-
جلسه ۲۶
-
جلسه ۲۷
-
جلسه ۲۸
-
جلسه ۲۹
-
جلسه ۳۰
-
جلسه ۳۱
-
جلسه ۳۲
-
جلسه ۳۳
-
جلسه ۳۴
-
جلسه ۳۵
-
جلسه ۳۶
-
جلسه ۳۷
-
جلسه ۳۸
-
جلسه ۳۹
-
جلسه ۴۰
-
جلسه ۴۱
-
جلسه ۴۲
-
جلسه ۴۳
-
جلسه ۴۴
-
جلسه ۴۵
-
جلسه ۴۶
-
جلسه ۴۷
-
جلسه ۴۸
-
جلسه ۴۹
-
جلسه ۵۰
-
جلسه ۵۱
-
جلسه ۵۲
-
جلسه ۵۳
-
جلسه ۵۴
-
جلسه ۵۵
-
جلسه ۵۶
-
جلسه ۵۷
-
جلسه ۵۸
-
جلسه ۵۹
-
جلسه ۶۰
-
جلسه ۶۱
-
جلسه ۶۲
-
جلسه ۶۳
-
جلسه ۶۴
-
جلسه ۶۵
-
جلسه ۶۶
-
جلسه ۶۷
-
جلسه ۶۸
-
جلسه ۶۹
-
جلسه ۷۰
-
جلسه ۷۱
-
جلسه ۷۲
-
جلسه ۷۳
-
جلسه ۷۴
-
جلسه ۷۵
-
جلسه ۷۶
-
جلسه ۷۷
-
جلسه ۷۸
-
جلسه ۷۹
-
جلسه ۸۰
-
جلسه ۸۱
-
جلسه ۸۲
-
جلسه ۸۳
-
جلسه ۸۴
-
جلسه ۸۵
-
جلسه ۸۶
-
جلسه ۸۷
-
جلسه ۸۸
-
جلسه ۸۹
-
جلسه ۹۰
-
جلسه ۹۱
-
جلسه ۹۲
-
جلسه ۹۳
-
جلسه ۹۴
-
جلسه ۹۵
-
جلسه ۹۶
-
جلسه ۹۷
-
جلسه ۹۸
-
جلسه ۹۹
-
جلسه ۱۰۰
-
جلسه ۱۰۱
-
جلسه ۱۰۲
-
جلسه ۱۰۳
-
جلسه ۱۰۴
-
جلسه ۱۰۵
-
جلسه ۱۰۶
-
جلسه ۱۰۷
-
جلسه ۱۰۸
-
جلسه ۱۰۹
-
جلسه ۱۱۰
-
جلسه ۱۱۱
-
جلسه ۱۱۲
-
جلسه ۱۱۳
-
جلسه ۱۱۴
-
جلسه ۱۱۵
-
جلسه ۱۱۶
-
جلسه ۱۱۷
-
جلسه ۱۱۸
-
جلسه ۱۱۹
-
جلسه ۱۲۰
-
جلسه ۱۲۱
-
جلسه ۱۲۲
-
جلسه ۱۲۳
-
جلسه ۱۲۴
-
جلسه ۱۲۵
-
جلسه ۱۲۶
-
جلسه ۱۲۷
-
جلسه ۱۲۸
-
جلسه ۱۲۹
-
جلسه ۱۳۰
-
جلسه ۱۳۱
-
جلسه ۱۳۲
-
جلسه ۱۳۳
-
جلسه ۱۳۴
-
جلسه ۱۳۵
-
جلسه ۱۳۶
-
جلسه ۱۳۷
-
جلسه ۱۳۸
-
جلسه ۱۳۹
-
جلسه ۱۴۰
-
جلسه ۱۴۱
-
جلسه ۱۴۲
-
جلسه ۱۴۳
-
جلسه ۱۴۴
-
جلسه ۱۴۵
-
جلسه ۱۴۶
-
جلسه ۱۴۷
-
جلسه ۱۴۸
-
جلسه ۱۴۹
-
جلسه ۱۵۰
-
جلسه ۱۵۱
-
جلسه ۱۵۲
-
جلسه ۱۵۳
-
جلسه ۱۵۴
-
جلسه ۱۵۵
-
جلسه ۱۵۶
-
جلسه ۱۵۷
-
جلسه ۱۵۸
-
جلسه ۱۵۹
-
جلسه ۱۶۰
-
جلسه ۱۶۱
-
جلسه ۱۶۲
-
جلسه ۱۶۳
-
جلسه ۱۶۴
-
جلسه ۱۶۵
-
جلسه ۱۶۶
-
جلسه ۱۶۷
-
جلسه ۱۶۸
-
جلسه ۱۶۹
-
جلسه ۱۷۰
-
جلسه ۱۷۱
-
جلسه ۱۷۲
-
جلسه ۱۷۳
-
جلسه ۱۷۴
-
جلسه ۱۷۵
-
جلسه ۱۷۶
-
جلسه ۱۷۷
-
جلسه ۱۷۸
-
جلسه ۱۷۹
-
جلسه ۱۸۰
-
جلسه ۱۸۱
-
جلسه ۱۸۲
-
جلسه ۱۸۳
-
جلسه ۱۸۴
-
جلسه ۱۸۵
-
جلسه ۱۸۶
-
جلسه ۱۸۷
-
جلسه ۱۸۸
-
جلسه ۱۸۹
-
جلسه ۱۹۰
-
جلسه ۱۹۱
-
جلسه ۱۹۲
-
جلسه ۱۹۳
-
جلسه ۱۹۴
-
جلسه ۱۹۵
-
جلسه ۱۹۶
-
جلسه ۱۹۷
-
جلسه ۱۹۸
-
جلسه ۱۹۹
-
جلسه ۲۰۰
-
جلسه ۲۰۱
-
جلسه ۲۰۲
-
جلسه ۲۰۳
-
جلسه ۲۰۴
-
جلسه ۲۰۵
-
جلسه ۲۰۷
-
جلسه ۲۰۹
-
جلسه ۲۱۰
-
جلسه ۲۱۱
-
جلسه ۲۱۲
-
جلسه ۲۱۳
-
جلسه ۲۱۴
-
جلسه ۲۱۵
-
جلسه ۲۱۶
-
جلسه ۲۱۷
-
جلسه ۲۱۸
-
جلسه ۲۱۹
-
جلسه ۲۲۰
-
جلسه ۲۲۱
-
جلسه ۲۲۲
-
جلسه ۲۲۳
-
جلسه ۲۲۴
-
جلسه ۲۲۴
بسم الله الرّحمن الرّحيم
الحمدلله رب العالمين و صلي الله علي سيدنا محمد و آله الطاهرين
یادآوری1؛ نظر محقق اصفهانی: اخبار من بلغ در مقام ترغیب به عمل مستحب است لذا ذات عمل استحباب دارد؛
بعد از اینکه کلام مرحوم محقق اصفهانی را ملاحظه کردیم و اشکالاتی که بر فرمایش مرحوم اصفهانی بود ذکر شد نتیجه این می شود که این مطلب که بگوییم این اخبار من بلغ در مقام ترغیب به عمل است این مطلب درستی نیست. مرحوم اصفهانی از این راه که این اخبار در مقام ترغیب به عمل است و فقط در مقام بیان ثواب نیست فرمودند ترغیب در جایی است که عمل استحباب داشته باشد و در نتیجه از این راه استحباب ذات عمل را پذیرفتند.یادآوری2؛ نظر محقق خراسانی: ظاهر برخی از اخبار من بلغ-همچون صحیحه هشام- دلالت بر ترتب ثواب و اجر بر ذات عمل دارد
مرحوم آخوند همان طوری که عرض کردیم ایشان هم استحباب عمل را پذیرفت اما نه از راه این که این اخبار در مقام ترغیب است؛ بلکه فرمود ظاهر بعضی از روایات ترتب ثواب بر خود عمل است؛یادآوری3؛ نظر مختار: اخبار من بلغ در مقام اِخبار تفضل الهی نسبت به ثواب مسموع اند
نتیجه ای که ما گرفتیم این بود که این اخبار در مقام ترغیب به عمل نیست. بلکه این اخبار در مقام تفضل نسبت به این ثوابی است که به گوش این شخص رسیده. یعنی اِخبار از تفضل خدای تبارک و تعالی نسبت به این ثواب است ؛اما دلالتی که این عمل، استحباب دارد ما گفتیم این اخبار دلالت ندارد.رد نظر محقق اصفهانی:1 قرینه ای بر اینکه اخبار من بلغ در مقام ترغیب باشند نداریم؛ 2. بیان یک مثال از کتاب «منتقی الاصول» در رد ترغیب
بیان مرحوم اصفهانی را فقط از همین راه خدشه کردیم که این اخبار، قرینه ای نداریم که در مقام ترغیب به خود عمل باشد. مثالی را در کتاب «منتقی الاصول» زدند و آن مثال این است که اگر یک کسی بگوید «من دخل داری» هر کسی که داخل خانه من بشود من او را احترام می کنم و او را اطعام می دهم این را به عنوان کلی ذکر کند و این عرفاً ظهور در این ندارد که بخواهد ترغیب کند به دخول در خانه. بلکه می گوید حالا اگر کسی آمد در خانه من، من آدمی هستم که دست خالی نمی گذارم او بیرون برود و من آدمی هستم که او را احترام می گذارم. اما این معنایش این نیست که بخواهد بگوید «ایها الناس» همه بیایید منزل ما و ترغیب کند به داخل شدن به منزل خودش. همان طور که در این مثال فقط در مقام این است که بگوید من نا امید نمی کنم او را و او را اطعام می دهم اما نمی خواهد اصل دخول در خانه خود را مورد ترغیب قرار بدهد در ما نحن فی اخبار من بلغ هم همین طور است و در مقام ترغیب به عمل نیست بلکه اِخبار از تفضل نسبت به این ثواب مخصوص است. منتهی این بیان برای رد مرحوم محقق اصفهانی کافی است.رد نظر محقق خراسانی: سیاق اخبار من بلغ، ثواب واقعی نیست بلکه ثواب ظاهری(ثواب تفضلی) است؛ پس دیگر مساله کاشفیت از استحباب شرعی مطرح نیست
بررسی نظریه محقق نائینی: در اخبار من بلغ سه احتمال وجود دارد:
بعد از این که این انظار را تا اینجا ذکر کردیم می رسیم به نظریه مرحوم محقق نایینی. مرحوم نایینی در کتاب «فوائد الاصول»در جلد 3 صفحه 409 ایشان در آنجا می فرماید این اخبار من بلغ سه احتمال در آنها وجود دارد؛ که حالا ما به همان ترتیب ذکر می کنیم یک مقداری هم در اینجا در عبارات «فوائد الاصول» اضطراب وجود دارد زیرا وجه ثانی را که ذکر کرده دیگر تعبیر به «الوجه الثالث» ندارد منتهی با قرینه باید فهمیده بشود که مراد این که وجه ثالث کدام است و شاید همین امر سبب شده که بعضی از بزرگان که تقریرات اصولشان هم چاپ شده، ما ملاحظه کردیم -به نظر ما- دیدیم که مختار مرحوم نایینی را درست ذکر نکردند. مرحوم نایینی می فرماید سه احتمال وجود در این اخبار.احتمال اول: 1. اخبار من بلغ، اِخبار از تفضل فقط بعد از وقوع عمل است بنابراین نمی توان به اطلاق «بلغه» تمسک نمود زیرا از این جهت در مقام بیان نیست نظیر آیه«فَکُلُوا مِمَّا أَمْسَکْنَ» که در مقام بیان طهارت صید نیست بلکه در مقام عدم میته بودن است
احتمال دوم(نظر مشهور): اخبار من بلغ دلالت بر حجیت خبر ضعیف دارد زیرا موضوع اخبار من بلغ بلوغ است و بلوغ نیز اطلاق دارد و از این جهت در مقام بیان است یعنی شارع می گوید اگر خبر ضعیفی دال بر استحباب یک عمل به شما رسید آن را انجام بده.
«احتمال دوم»: همان احتمالی است که قبلاً به عنوان نظریه اول مطرح کردیم و گفتیم مشهور قائل هستند. مشهور می گویند اخبار من بلغ دلالت بر حجیت خبر ضعیف دارد. دلالت دارد بر این که خبر ضعیف حجیت دارد. می فرماید طبق این احتمال دوم بلوغ که موضوع اخبار من بلغ است دیگر اطلاق دارد چون در مقام بیان این است طبق این احتمال دوم شارع می خواهد بگوید اگر یک خبر ضعیفی دال بر استحباب یک عمل به شما رسید و این که این عمل ثواب دارد انجام بده او را.بیان سه فرق بین احتمال اول و دوم:
أ.طبق احتمال اول اخبار من بلغ اخباری بود ولی طبق احتمال دوم اخبار من بلغ انشایی است. ب.طبق احتمال اول ما از اخبار من بلغ استحباب را نمی فهمیدیم اما طبق احتمال دوم استحباب را می فهمیم. ج.طبق احتمال اول اخبار من بلغ به عنوان یک مسئله و قاعده اصولیه نیست اما طبق احتمال دوم قاعده اصولیه هست. یعنی اخبار من بلغ می آید ادله اعتبار شرائط خبر واحد را تخصیص می زند. می گوید این شرایطی که خبر واحد و حجیت خبر واحد ذکر شده از وثاقت و عدالت مربوط به آنجایی است که خبر دلالت بر یک حکم وجوبی یا حکم تحریمی داشته باشد. اما اگر دلالت بر یک حکم استحبابی داشت اینجا این شرایط معتبر نیست.محقق نائینی: بر طبق احتمال دوم نسبت اخبار من بلغ با ادله اعتبار حجیت ظاهرا عام و خاص من وجه است و در این موارد قواعد تعارض جاری می شود اگر بر دیگری حکومت نداشته باشد
آن وقت اینجا باز روی این احتمال دوم نسبت بین این اخبار من بلغ با آن ادله اعتبار شرایط را می فرمایند: و لو به حسب ظاهر نسبت عام و خاص من وجه است چون: ادله اعتبار شرائط می گوید این وثاقت و عدالت معتبر است -چه در واجب چه محرم و چه مستحبات- و از این نظر عام است؛ اما اخبار من بلغ از این جهت که در خصوص مستحبات است، خاص است. «ما دل علی اعتبار الشرائط» عام است. می گوید هم در واجبات هم در مستحبات همه را شامل می شود و اخبار من بلغ مختص به استحباب و موارد استحباب است. و از آن طرف اخبار من بلغ عام است، از این نظر عام است که می گوید اگر یک خبری دلالت بر ثواب یک فعلی داشت ما آن ثواب را به تو می دهیم. چه آن خبر واجد شرایط باشد چه نباشد پس می شود عام. ادله اعتبار مربوط به خصوص اخباری است که واجد شرایط است. پس نسبت عام و خاص من وجه شد. اما در جایی که نسبت عام و خاص من وجه است اینجا قواعد تعارض جاری می شود البته با یک قید. کدام قید؟ اگر احدهما بر دیگری حکومت نداشته باشد.محقق نائینی: اخبار من بلغ بر ادله اعتبار شرائط خبر واحد حاکم است لذا وقتی حکومت است دیگر ملاحظه نسبت نمی شود و اگر حکومت مورد پذیرش قرار نگیرد عمل مشهور، دلیل رجحان بر ادله حجیت است
نظری ثبت نشده است .