موضوع: برائت
تاریخ جلسه : ۱۳۸۹/۳/۵
شماره جلسه : ۱۱۳
-
بررسی استدلال به روایت ابن طیّار بر برائت و اشکالات آن
-
بحث و بررسی پیرامون سهو النبیّ(ص)
-
جلسه ۱
-
جلسه ۲
-
جلسه ۳
-
جلسه ۴
-
جلسه ۵
-
جلسه ۶
-
جلسه ۷
-
جلسه ۸
-
جلسه ۹
-
جلسه ۱۰
-
جلسه ۱۱
-
جلسه ۱۲
-
جلسه ۱۳
-
جلسه ۱۴
-
جلسه ۱۵
-
جلسه ۱۶
-
جلسه ۱۷
-
جلسه ۱۸
-
جلسه ۱۹
-
جلسه ۲۰
-
جلسه ۲۱
-
جلسه ۲۲
-
جلسه ۲۳
-
جلسه ۲۴
-
جلسه ۲۵
-
جلسه ۲۶
-
جلسه ۲۷
-
جلسه ۲۸
-
جلسه ۲۹
-
جلسه ۳۰
-
جلسه ۳۱
-
جلسه ۳۲
-
جلسه ۳۳
-
جلسه ۳۴
-
جلسه ۳۵
-
جلسه ۳۶
-
جلسه ۳۷
-
جلسه ۳۸
-
جلسه ۳۹
-
جلسه ۴۰
-
جلسه ۴۱
-
جلسه ۴۲
-
جلسه ۴۳
-
جلسه ۴۴
-
جلسه ۴۵
-
جلسه ۴۶
-
جلسه ۴۷
-
جلسه ۴۸
-
جلسه ۴۹
-
جلسه ۵۰
-
جلسه ۵۱
-
جلسه ۵۲
-
جلسه ۵۳
-
جلسه ۵۴
-
جلسه ۵۵
-
جلسه ۵۶
-
جلسه ۵۷
-
جلسه ۵۸
-
جلسه ۵۹
-
جلسه ۶۰
-
جلسه ۶۱
-
جلسه ۶۲
-
جلسه ۶۳
-
جلسه ۶۴
-
جلسه ۶۵
-
جلسه ۶۶
-
جلسه ۶۷
-
جلسه ۶۸
-
جلسه ۶۹
-
جلسه ۷۰
-
جلسه ۷۱
-
جلسه ۷۲
-
جلسه ۷۳
-
جلسه ۷۴
-
جلسه ۷۵
-
جلسه ۷۶
-
جلسه ۷۷
-
جلسه ۷۸
-
جلسه ۷۹
-
جلسه ۸۰
-
جلسه ۸۱
-
جلسه ۸۲
-
جلسه ۸۳
-
جلسه ۸۴
-
جلسه ۸۵
-
جلسه ۸۶
-
جلسه ۸۷
-
جلسه ۸۸
-
جلسه ۸۹
-
جلسه ۹۰
-
جلسه ۹۱
-
جلسه ۹۲
-
جلسه ۹۳
-
جلسه ۹۴
-
جلسه ۹۵
-
جلسه ۹۶
-
جلسه ۹۷
-
جلسه ۹۸
-
جلسه ۹۹
-
جلسه ۱۰۰
-
جلسه ۱۰۱
-
جلسه ۱۰۲
-
جلسه ۱۰۳
-
جلسه ۱۰۴
-
جلسه ۱۰۵
-
جلسه ۱۰۶
-
جلسه ۱۰۷
-
جلسه ۱۰۸
-
جلسه ۱۰۹
-
جلسه ۱۱۰
-
جلسه ۱۱۱
-
جلسه ۱۱۲
-
جلسه ۱۱۳
-
جلسه ۱۱۴
-
جلسه ۱۱۵
-
جلسه ۱۱۶
-
جلسه ۱۱۷
-
جلسه ۱۱۸
-
جلسه ۱۱۹
-
جلسه ۱۲۰
-
جلسه ۱۲۱
-
جلسه ۱۲۲
-
جلسه ۱۲۳
-
جلسه ۱۲۴
-
جلسه ۱۲۵
-
جلسه ۱۲۶
-
جلسه ۱۲۷
-
جلسه ۱۲۸
-
جلسه ۱۲۹
-
جلسه ۱۳۰
-
جلسه ۱۳۱
-
جلسه ۱۳۲
-
جلسه ۱۳۳
-
جلسه ۱۳۴
-
جلسه ۱۳۵
-
جلسه ۱۳۶
-
جلسه ۱۳۷
-
جلسه ۱۳۸
-
جلسه ۱۳۹
-
جلسه ۱۴۰
-
جلسه ۱۴۱
-
جلسه ۱۴۲
-
جلسه ۱۴۳
-
جلسه ۱۴۴
-
جلسه ۱۴۵
-
جلسه ۱۴۶
-
جلسه ۱۴۷
-
جلسه ۱۴۸
-
جلسه ۱۴۹
-
جلسه ۱۵۰
-
جلسه ۱۵۱
-
جلسه ۱۵۲
-
جلسه ۱۵۳
-
جلسه ۱۵۴
-
جلسه ۱۵۵
-
جلسه ۱۵۶
-
جلسه ۱۵۷
-
جلسه ۱۵۸
-
جلسه ۱۵۹
-
جلسه ۱۶۰
-
جلسه ۱۶۱
-
جلسه ۱۶۲
-
جلسه ۱۶۳
-
جلسه ۱۶۴
-
جلسه ۱۶۵
-
جلسه ۱۶۶
-
جلسه ۱۶۷
-
جلسه ۱۶۸
-
جلسه ۱۶۹
-
جلسه ۱۷۰
-
جلسه ۱۷۱
-
جلسه ۱۷۲
-
جلسه ۱۷۳
-
جلسه ۱۷۴
-
جلسه ۱۷۵
-
جلسه ۱۷۶
-
جلسه ۱۷۷
-
جلسه ۱۷۸
-
جلسه ۱۷۹
-
جلسه ۱۸۰
-
جلسه ۱۸۱
-
جلسه ۱۸۲
-
جلسه ۱۸۳
-
جلسه ۱۸۴
-
جلسه ۱۸۵
-
جلسه ۱۸۶
-
جلسه ۱۸۷
-
جلسه ۱۸۸
-
جلسه ۱۸۹
-
جلسه ۱۹۰
-
جلسه ۱۹۱
-
جلسه ۱۹۲
-
جلسه ۱۹۳
-
جلسه ۱۹۴
-
جلسه ۱۹۵
-
جلسه ۱۹۶
-
جلسه ۱۹۷
-
جلسه ۱۹۸
-
جلسه ۱۹۹
-
جلسه ۲۰۰
-
جلسه ۲۰۱
-
جلسه ۲۰۲
-
جلسه ۲۰۳
-
جلسه ۲۰۴
-
جلسه ۲۰۵
-
جلسه ۲۰۷
-
جلسه ۲۰۹
-
جلسه ۲۱۰
-
جلسه ۲۱۱
-
جلسه ۲۱۲
-
جلسه ۲۱۳
-
جلسه ۲۱۴
-
جلسه ۲۱۵
-
جلسه ۲۱۶
-
جلسه ۲۱۷
-
جلسه ۲۱۸
-
جلسه ۲۱۹
-
جلسه ۲۲۰
-
جلسه ۲۲۱
-
جلسه ۲۲۲
-
جلسه ۲۲۳
-
جلسه ۲۲۴
-
جلسه ۲۲۴
بسم الله الرّحمن الرّحيم
الحمدلله رب العالمين و صلي الله علي سيدنا محمد و آله الطاهرين
بررسی استدلال به روایت ابن طیّار بر برائت
سپس، این را هم باید ضمیمه کنیم و بگوئیم قرینهی مناسبت حکم و موضوع در اینجا اقتضا دارد که این نسبت به کلّ فردٍ فردٍ من المکلّفین باشد؛ یعنی اگر تکلیفی برای یک نفر یا ده نفر بیان بشود، اما برای بقیه بیان نشود، احتجاج خدا صحیح نیست؛ خداوند نمیتواند در روز قیامت بفرماید که من این تکلیف را به بعضی از افراد رساندم، ولی تو متوجه نشدی! احتجاج به قرینهی مناسبت حکم و موضوع، در صورتی نسبت به کلّ افراد مکلفین صحیح است که همه افراد، هم قدرت و هم معرفت و علم داشته باشند. در نتیجه، اگر کسی در موردی شک کرد، در یک حکم وجوبی یا تحریمی شک کرد و تفحّص کرد «ولم یظفر بشیئ من الحکم» اینجا اگر در واقع خداوند تکلیف را صادر فرموده باشد، اما قابل احتجاج نیست! زمانی تکلیف قابل احتجاج است که تکلیف به شخص رسیده شده باشد. نحوه استدلال به این روایت به این صورت بود که عرض شد؛ نظیر همان مطالبی که در استدلال به آیات (لاَ یُکَلِّفُ اللّهُ نَفْسًا إِلاَّ وُسْعَهَا) و (لَا یُکَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا مَا آتَاهَا) بیان شد ـ که مباحث مفصلی در ذیل این دو آیهی شریفه داشتیم ـ در این روایت هم میآید.
بررسی اشکال موجود در روایت ابن طیّار
لذا، این روایت از باب احکام خارج میشود و به مسأله فطرت توحیدیه مربوط میشود. پس، بیان استدلال به روایت روشن شد! بیان استدلال این است که روایت میگوید تا ایتاء قدرت و تا بیان و علم مکلّف به حکم نباشد، خدا در قیامت احتجاج نمیکند؛ اگر کسی علم به وجوب حج نداشت، نمیگوید چرا حج نرفتی؟ اگر کسی علم به وجوب خمس نداشت، نمیفرماید چرا خمس ندادی؟ این صدر روایت است. منتهی روایت دوم که یک ذیلی دارد، و فرموده «ثم أرسل إلیهم رسولاً» و چون «ثمّ» بر ترتیب دلالت دارد، نتیجه این میشود که قبل از ارسال رسل، اصلاً احکامی وجود ندارد؛ احکام بعد از ارسال رسل است. پس معرفتی که قبل از ارسال رسل هست را باید به معرفت توحیدی معنا کنیم؛ یعنی خداوند روز قیامت در مسائل اعتقادی مردم را بر فطرت توحیدی احتجاج میکند که خداوند همه را به فطرت توحیدیه آفریده است، «کلّ مولودٍ یولدُ علی الفطرة ولکن أبواهُ یحوّدانه أو ینصرانه». این هم بیان اشکال.
دیدگاه مرحوم امام خمینی در استدلال به روایت ابن طیّار و پاسخ اشکال موجود در روایت
بحث و بررسی پیرامون سهو النبیّ(ص)
نظری ثبت نشده است .