موضوع: برائت
تاریخ جلسه : ۱۳۸۹/۳/۱۶
شماره جلسه : ۱۱۸
-
استدلال به آيه شريفه سوره ماعون در رابطه با عصمت پيامبر(ص) و نقض و ابرام در استدلال به آیه
-
جلسه ۱
-
جلسه ۲
-
جلسه ۳
-
جلسه ۴
-
جلسه ۵
-
جلسه ۶
-
جلسه ۷
-
جلسه ۸
-
جلسه ۹
-
جلسه ۱۰
-
جلسه ۱۱
-
جلسه ۱۲
-
جلسه ۱۳
-
جلسه ۱۴
-
جلسه ۱۵
-
جلسه ۱۶
-
جلسه ۱۷
-
جلسه ۱۸
-
جلسه ۱۹
-
جلسه ۲۰
-
جلسه ۲۱
-
جلسه ۲۲
-
جلسه ۲۳
-
جلسه ۲۴
-
جلسه ۲۵
-
جلسه ۲۶
-
جلسه ۲۷
-
جلسه ۲۸
-
جلسه ۲۹
-
جلسه ۳۰
-
جلسه ۳۱
-
جلسه ۳۲
-
جلسه ۳۳
-
جلسه ۳۴
-
جلسه ۳۵
-
جلسه ۳۶
-
جلسه ۳۷
-
جلسه ۳۸
-
جلسه ۳۹
-
جلسه ۴۰
-
جلسه ۴۱
-
جلسه ۴۲
-
جلسه ۴۳
-
جلسه ۴۴
-
جلسه ۴۵
-
جلسه ۴۶
-
جلسه ۴۷
-
جلسه ۴۸
-
جلسه ۴۹
-
جلسه ۵۰
-
جلسه ۵۱
-
جلسه ۵۲
-
جلسه ۵۳
-
جلسه ۵۴
-
جلسه ۵۵
-
جلسه ۵۶
-
جلسه ۵۷
-
جلسه ۵۸
-
جلسه ۵۹
-
جلسه ۶۰
-
جلسه ۶۱
-
جلسه ۶۲
-
جلسه ۶۳
-
جلسه ۶۴
-
جلسه ۶۵
-
جلسه ۶۶
-
جلسه ۶۷
-
جلسه ۶۸
-
جلسه ۶۹
-
جلسه ۷۰
-
جلسه ۷۱
-
جلسه ۷۲
-
جلسه ۷۳
-
جلسه ۷۴
-
جلسه ۷۵
-
جلسه ۷۶
-
جلسه ۷۷
-
جلسه ۷۸
-
جلسه ۷۹
-
جلسه ۸۰
-
جلسه ۸۱
-
جلسه ۸۲
-
جلسه ۸۳
-
جلسه ۸۴
-
جلسه ۸۵
-
جلسه ۸۶
-
جلسه ۸۷
-
جلسه ۸۸
-
جلسه ۸۹
-
جلسه ۹۰
-
جلسه ۹۱
-
جلسه ۹۲
-
جلسه ۹۳
-
جلسه ۹۴
-
جلسه ۹۵
-
جلسه ۹۶
-
جلسه ۹۷
-
جلسه ۹۸
-
جلسه ۹۹
-
جلسه ۱۰۰
-
جلسه ۱۰۱
-
جلسه ۱۰۲
-
جلسه ۱۰۳
-
جلسه ۱۰۴
-
جلسه ۱۰۵
-
جلسه ۱۰۶
-
جلسه ۱۰۷
-
جلسه ۱۰۸
-
جلسه ۱۰۹
-
جلسه ۱۱۰
-
جلسه ۱۱۱
-
جلسه ۱۱۲
-
جلسه ۱۱۳
-
جلسه ۱۱۴
-
جلسه ۱۱۵
-
جلسه ۱۱۶
-
جلسه ۱۱۷
-
جلسه ۱۱۸
-
جلسه ۱۱۹
-
جلسه ۱۲۰
-
جلسه ۱۲۱
-
جلسه ۱۲۲
-
جلسه ۱۲۳
-
جلسه ۱۲۴
-
جلسه ۱۲۵
-
جلسه ۱۲۶
-
جلسه ۱۲۷
-
جلسه ۱۲۸
-
جلسه ۱۲۹
-
جلسه ۱۳۰
-
جلسه ۱۳۱
-
جلسه ۱۳۲
-
جلسه ۱۳۳
-
جلسه ۱۳۴
-
جلسه ۱۳۵
-
جلسه ۱۳۶
-
جلسه ۱۳۷
-
جلسه ۱۳۸
-
جلسه ۱۳۹
-
جلسه ۱۴۰
-
جلسه ۱۴۱
-
جلسه ۱۴۲
-
جلسه ۱۴۳
-
جلسه ۱۴۴
-
جلسه ۱۴۵
-
جلسه ۱۴۶
-
جلسه ۱۴۷
-
جلسه ۱۴۸
-
جلسه ۱۴۹
-
جلسه ۱۵۰
-
جلسه ۱۵۱
-
جلسه ۱۵۲
-
جلسه ۱۵۳
-
جلسه ۱۵۴
-
جلسه ۱۵۵
-
جلسه ۱۵۶
-
جلسه ۱۵۷
-
جلسه ۱۵۸
-
جلسه ۱۵۹
-
جلسه ۱۶۰
-
جلسه ۱۶۱
-
جلسه ۱۶۲
-
جلسه ۱۶۳
-
جلسه ۱۶۴
-
جلسه ۱۶۵
-
جلسه ۱۶۶
-
جلسه ۱۶۷
-
جلسه ۱۶۸
-
جلسه ۱۶۹
-
جلسه ۱۷۰
-
جلسه ۱۷۱
-
جلسه ۱۷۲
-
جلسه ۱۷۳
-
جلسه ۱۷۴
-
جلسه ۱۷۵
-
جلسه ۱۷۶
-
جلسه ۱۷۷
-
جلسه ۱۷۸
-
جلسه ۱۷۹
-
جلسه ۱۸۰
-
جلسه ۱۸۱
-
جلسه ۱۸۲
-
جلسه ۱۸۳
-
جلسه ۱۸۴
-
جلسه ۱۸۵
-
جلسه ۱۸۶
-
جلسه ۱۸۷
-
جلسه ۱۸۸
-
جلسه ۱۸۹
-
جلسه ۱۹۰
-
جلسه ۱۹۱
-
جلسه ۱۹۲
-
جلسه ۱۹۳
-
جلسه ۱۹۴
-
جلسه ۱۹۵
-
جلسه ۱۹۶
-
جلسه ۱۹۷
-
جلسه ۱۹۸
-
جلسه ۱۹۹
-
جلسه ۲۰۰
-
جلسه ۲۰۱
-
جلسه ۲۰۲
-
جلسه ۲۰۳
-
جلسه ۲۰۴
-
جلسه ۲۰۵
-
جلسه ۲۰۷
-
جلسه ۲۰۹
-
جلسه ۲۱۰
-
جلسه ۲۱۱
-
جلسه ۲۱۲
-
جلسه ۲۱۳
-
جلسه ۲۱۴
-
جلسه ۲۱۵
-
جلسه ۲۱۶
-
جلسه ۲۱۷
-
جلسه ۲۱۸
-
جلسه ۲۱۹
-
جلسه ۲۲۰
-
جلسه ۲۲۱
-
جلسه ۲۲۲
-
جلسه ۲۲۳
-
جلسه ۲۲۴
-
جلسه ۲۲۴
بسم الله الرّحمن الرّحيم
الحمدلله رب العالمين و صلي الله علي سيدنا محمد و آله الطاهرين
استدلال به آيات سوره ماعون بر عصمت پيامبر(ص)
احتمال اول: نظر مرحوم طبرسی در تفسير آيه
در كتابمجمع البيان تقريباً شش يا هفت احتمال ذكر شده است. احتمال اول را آورده روي مسئلهي وقت، (فَوَيْلٌۭ لِّلْمُصَلِّينَ*ٱلَّذِينَ هُمْ عَن صَلَاتِهِمْ سَاهُونَ) فرموده «يؤخرون الصلاة أن أوقاتها» کساني كه عمداً نمازشان را از وقتش تأخير مياندازند؛ و نقل ميكند ابن عباس و مسروق که آيه را اينطور معنا كردند. ظاهر اين است كه مرحوم صاحب مجمع همين معنا را قبول كرده و احتمالات بعدي را به عنوان قيل ذكر ميكند.احتمال دوم: نظر فخر رازى در تفسير آيه
اشکالات احتمال دوم
خود صاب تفسير مطلبي دارد در ارتباط آيهي فَوَيْلٌۭ لِّلْمُصَلِّينَبا ما قبل و يك وجه سومي را ميگويد كه اين وجه سوم، وجه خوبي است. ايشان ميگويد در اين سوره خداي تبارك و تعالي دو تقصير انسان را دارد بيان ميكند؛ يك تقصير مربوط به شفقت در مورد خلق است و يك تقصير هم در مورد خداي تبارك و تعالي است؛ شفقت مربوط به خلق همين است كه يتيم را ايذاء ميكند و از طعام منعش ميكند؛ تقصير در مورد خداي تبارك و تعالي اين است كه در نماز سهو ميكند؛ سهو در نماز تقصيري است كه برميگردد به تقصير در مورد خداي تبارك و تعالي. و وقتي اين دو تقصير در مورد انسان محقق شد، كمُلت شقاوته، انسان ميشود، انسان شقي؛ انساني هم كه شقي ميشود، ويل براي او هست. مخصوصاً با آن مبنايي كه مكرر عرض كرديم، مبني بر آن که لازم نيست اگر آيهي اول مربوط به كافر باشد آيهي دوم هم مربوط به كافر باشد؛ اگر آيهي دوم مربوط به منافق باشد، آيهي سوم هم مربوط به منافق باشد. ظاهر آيه همين است فَوَيْلٌۭ لِّلْمُصَلِّينَآنهايي كه نماز را ميخوانند. منتهي عمدهي بحث اين است كه ٱلَّذِينَ هُمْ عَن صَلَاتِهِمْ سَاهُونَ را چگونه معنا كنيم؟
احتمال سوم: کلام ابنعباس در تفسير آيه
اشکال اول فخر رازى بر کلام ابن عباس و پاسخ آن
اشکال پاسخ فخر رازى
اشکال دوم بر کلام ابن عباس
اشكال دوم اين است كه گفتيم سهو از نماز، اگر به معناي ترك شد، كسي يادش رفت و نمازش را نخواند، نه عنوان نفاق بر او بار ميشود و نه عنوان كفر؛ در حالي كه اين آيه يا مربوط به كفار بايد باشد و يا منافقين؟ آيه ميفرمايد (فَوَيْلٌۭ لِّلْمُصَلِّينَ*ٱلَّذِينَ هُمْ عَن صَلَاتِهِمْ سَاهُونَ)اگر ساهون را به معناي تاركون گرفتيم، نه مستلزم نفاق است و نه مستلزم كفر است.پاسخ فخر رازى از اشکال دوم
فخر رازي در جواب از اين اعتراض ميگويد «النسيان عن الصلاة هو أن يبقی ناسياً لذكر الله في جميع أجزاء الصلاة و هذا لا يصدر إلاّ عن المنافق الذي يعتقد أنّه لا فائدة للصلاة و أمّا المسلم الذي يعتقد فيها فائدةً عينية يمتنع أن لا يتذكّر أمر الدين و الثواب والعقاب في شيء من أجزاء الصلاة» ايشان ميگويد نسيان از نماز اين است كه كسي خدا را در جميع اجزاء نماز از ياد ببرد ـ در جميع اجزاء نماز، يعني در جميع وقت نماز ـ و اين مربوط به منافق است. ايشان ميگويد إنسان مؤمن و انسان مسلمان واقعي، نميشود كه خدا و پيامبر و معاد را در تمام اوقات فراموش كند به طوري كه در هيچ وقتي و در هيچ جزئي از اجزاء نماز توجهي به اينها نداشته باشد.اشکال پاسخ فخر رازى
نظری ثبت نشده است .