موضوع: برائت
تاریخ جلسه : ۱۳۸۹/۸/۱۸
شماره جلسه : ۱۵۳
-
بررسی دلائل روایی اخباریون بر اصالة الاحتیاط-ادامه بررسی طائفه اولی از اخبار دال بر توقف- بررسی طائفه دوم از اخبار دال بر احتیاط
-
جلسه ۱
-
جلسه ۲
-
جلسه ۳
-
جلسه ۴
-
جلسه ۵
-
جلسه ۶
-
جلسه ۷
-
جلسه ۸
-
جلسه ۹
-
جلسه ۱۰
-
جلسه ۱۱
-
جلسه ۱۲
-
جلسه ۱۳
-
جلسه ۱۴
-
جلسه ۱۵
-
جلسه ۱۶
-
جلسه ۱۷
-
جلسه ۱۸
-
جلسه ۱۹
-
جلسه ۲۰
-
جلسه ۲۱
-
جلسه ۲۲
-
جلسه ۲۳
-
جلسه ۲۴
-
جلسه ۲۵
-
جلسه ۲۶
-
جلسه ۲۷
-
جلسه ۲۸
-
جلسه ۲۹
-
جلسه ۳۰
-
جلسه ۳۱
-
جلسه ۳۲
-
جلسه ۳۳
-
جلسه ۳۴
-
جلسه ۳۵
-
جلسه ۳۶
-
جلسه ۳۷
-
جلسه ۳۸
-
جلسه ۳۹
-
جلسه ۴۰
-
جلسه ۴۱
-
جلسه ۴۲
-
جلسه ۴۳
-
جلسه ۴۴
-
جلسه ۴۵
-
جلسه ۴۶
-
جلسه ۴۷
-
جلسه ۴۸
-
جلسه ۴۹
-
جلسه ۵۰
-
جلسه ۵۱
-
جلسه ۵۲
-
جلسه ۵۳
-
جلسه ۵۴
-
جلسه ۵۵
-
جلسه ۵۶
-
جلسه ۵۷
-
جلسه ۵۸
-
جلسه ۵۹
-
جلسه ۶۰
-
جلسه ۶۱
-
جلسه ۶۲
-
جلسه ۶۳
-
جلسه ۶۴
-
جلسه ۶۵
-
جلسه ۶۶
-
جلسه ۶۷
-
جلسه ۶۸
-
جلسه ۶۹
-
جلسه ۷۰
-
جلسه ۷۱
-
جلسه ۷۲
-
جلسه ۷۳
-
جلسه ۷۴
-
جلسه ۷۵
-
جلسه ۷۶
-
جلسه ۷۷
-
جلسه ۷۸
-
جلسه ۷۹
-
جلسه ۸۰
-
جلسه ۸۱
-
جلسه ۸۲
-
جلسه ۸۳
-
جلسه ۸۴
-
جلسه ۸۵
-
جلسه ۸۶
-
جلسه ۸۷
-
جلسه ۸۸
-
جلسه ۸۹
-
جلسه ۹۰
-
جلسه ۹۱
-
جلسه ۹۲
-
جلسه ۹۳
-
جلسه ۹۴
-
جلسه ۹۵
-
جلسه ۹۶
-
جلسه ۹۷
-
جلسه ۹۸
-
جلسه ۹۹
-
جلسه ۱۰۰
-
جلسه ۱۰۱
-
جلسه ۱۰۲
-
جلسه ۱۰۳
-
جلسه ۱۰۴
-
جلسه ۱۰۵
-
جلسه ۱۰۶
-
جلسه ۱۰۷
-
جلسه ۱۰۸
-
جلسه ۱۰۹
-
جلسه ۱۱۰
-
جلسه ۱۱۱
-
جلسه ۱۱۲
-
جلسه ۱۱۳
-
جلسه ۱۱۴
-
جلسه ۱۱۵
-
جلسه ۱۱۶
-
جلسه ۱۱۷
-
جلسه ۱۱۸
-
جلسه ۱۱۹
-
جلسه ۱۲۰
-
جلسه ۱۲۱
-
جلسه ۱۲۲
-
جلسه ۱۲۳
-
جلسه ۱۲۴
-
جلسه ۱۲۵
-
جلسه ۱۲۶
-
جلسه ۱۲۷
-
جلسه ۱۲۸
-
جلسه ۱۲۹
-
جلسه ۱۳۰
-
جلسه ۱۳۱
-
جلسه ۱۳۲
-
جلسه ۱۳۳
-
جلسه ۱۳۴
-
جلسه ۱۳۵
-
جلسه ۱۳۶
-
جلسه ۱۳۷
-
جلسه ۱۳۸
-
جلسه ۱۳۹
-
جلسه ۱۴۰
-
جلسه ۱۴۱
-
جلسه ۱۴۲
-
جلسه ۱۴۳
-
جلسه ۱۴۴
-
جلسه ۱۴۵
-
جلسه ۱۴۶
-
جلسه ۱۴۷
-
جلسه ۱۴۸
-
جلسه ۱۴۹
-
جلسه ۱۵۰
-
جلسه ۱۵۱
-
جلسه ۱۵۲
-
جلسه ۱۵۳
-
جلسه ۱۵۴
-
جلسه ۱۵۵
-
جلسه ۱۵۶
-
جلسه ۱۵۷
-
جلسه ۱۵۸
-
جلسه ۱۵۹
-
جلسه ۱۶۰
-
جلسه ۱۶۱
-
جلسه ۱۶۲
-
جلسه ۱۶۳
-
جلسه ۱۶۴
-
جلسه ۱۶۵
-
جلسه ۱۶۶
-
جلسه ۱۶۷
-
جلسه ۱۶۸
-
جلسه ۱۶۹
-
جلسه ۱۷۰
-
جلسه ۱۷۱
-
جلسه ۱۷۲
-
جلسه ۱۷۳
-
جلسه ۱۷۴
-
جلسه ۱۷۵
-
جلسه ۱۷۶
-
جلسه ۱۷۷
-
جلسه ۱۷۸
-
جلسه ۱۷۹
-
جلسه ۱۸۰
-
جلسه ۱۸۱
-
جلسه ۱۸۲
-
جلسه ۱۸۳
-
جلسه ۱۸۴
-
جلسه ۱۸۵
-
جلسه ۱۸۶
-
جلسه ۱۸۷
-
جلسه ۱۸۸
-
جلسه ۱۸۹
-
جلسه ۱۹۰
-
جلسه ۱۹۱
-
جلسه ۱۹۲
-
جلسه ۱۹۳
-
جلسه ۱۹۴
-
جلسه ۱۹۵
-
جلسه ۱۹۶
-
جلسه ۱۹۷
-
جلسه ۱۹۸
-
جلسه ۱۹۹
-
جلسه ۲۰۰
-
جلسه ۲۰۱
-
جلسه ۲۰۲
-
جلسه ۲۰۳
-
جلسه ۲۰۴
-
جلسه ۲۰۵
-
جلسه ۲۰۷
-
جلسه ۲۰۹
-
جلسه ۲۱۰
-
جلسه ۲۱۱
-
جلسه ۲۱۲
-
جلسه ۲۱۳
-
جلسه ۲۱۴
-
جلسه ۲۱۵
-
جلسه ۲۱۶
-
جلسه ۲۱۷
-
جلسه ۲۱۸
-
جلسه ۲۱۹
-
جلسه ۲۲۰
-
جلسه ۲۲۱
-
جلسه ۲۲۲
-
جلسه ۲۲۳
-
جلسه ۲۲۴
-
جلسه ۲۲۴
بسم الله الرّحمن الرّحيم
الحمدلله رب العالمين و صلي الله علي سيدنا محمد و آله الطاهرين
یادآوری2: نظریه مختار: روایات آمره به توقف، ظهور در حکم مولوی استحبابی دارند
یادآوری3؛ نتیجه عدم پذیرش هلکه به معنای عقاب: روایات آمره به توقف در مقام بیان گرفتار نشدن در مفسده ذاتی حرام اند
وقتی که ما ظهور هلکه را در عقاب نپذیرفتیم نتیجه این می شود که در این روایات در مقام بیان این هستند که در هنگام شبهه گرفتار آن مفسده ذاتی فعل حرام نشوید و این لفظ «خیر» هم بر ظاهر خودش باقی می ماند دیگر نیازی نیست که بگوییم این خیر در اینجا به معنای جاهای دیگر نیست به معنای همان لزوم است در غیر معنای خودش استعمال کنیم چنین چیزی لازم نیست کلمه «خیر» دلالت بر رجحان دارد بر استحباب دارد؛یادآوری4؛ طائفه اولی از روایات مثبت نظر اخباری ها نیست
در نتیجه اخباری ها که از این روایات وجوب را استفاده می کردند ما عرض کردیم این روایات دلالت بر استحباب دارد.بررسی برخی از شبهات پیرامون روایات طائفه اولی
ب: بررسی مقبوله «عمر بن حنظلة»
نکته: ذکر قرینه ای که هلکه به معناب عقاب نیست؛ عناوین وارده در آیات و روایات ظهور در فعلیت دارد
بررسی طائفه دوم روایات استدلال شده توسط اخباری ها؛ روایات آمره به احتیاط
خوب روایات دیگر طائفه دوم روایاتی است که امر به احتیاط کرده این طائفه اولی روایاتی بود که امر به توقف کرده بود که عرض کردیم دو دسته است برخی شان تعلیل داشت و برخی هم تعلیل نداشت؛ اما طائفه دوم روایاتی است که امر به احتیاط کرده در همین ابواب صفات القاضی باب دوازدهم حدیث اول صحیحه «عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ الْحَجَّاجِ»استالف: بررسی صحیحه عبد الرحمن بن حجاج
این حدیث چنین است: «وَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ وَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْمَاعِيلَ عَنِ الْفَضْلِ بْنِ شَاذَانَ جَمِيعاً عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ وَ صَفْوَانَ بْنِ يَحْيَى جَمِيعاً عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ الْحَجَّاجِ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا الْحَسَنِ ع عَنْ رَجُلَيْنِ أَصَابَا صَيْداً وَ هُمَا مُحْرِمَانِ الْجَزَاءُ بَيْنَهُمَا أَوْ عَلَى كُلِّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا جَزَاءٌ فَقَالَ لَا بَلْ عَلَيْهِمَا أَنْ يَجْزِيَ كُلُّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا الصَّيْدَ قُلْتُ إِنَّ بَعْضَ أَصْحَابِنَا سَأَلَنِي عَنْ ذَلِكَ فَلَمْ أَدْرِ مَا عَلَيْهِ فَقَالَ إِذَا أُصِبْتُمْ بِمِثْلِ هَذَا فَلَمْ تَدْرُوا فَعَلَيْكُمْ بِالِاحْتِيَاطِ حَتَّى تَسْأَلُوا عَنْهُ فَتَعْلَمُوا» «قَالَ سَأَلْتُ أَبَا الْحَسَنِ(ع)» از امام کاظم علیه السلام سئوال کرده «عَنْ رَجُلَيْنِ أَصَابَا صَيْداً وَ هُمَا مُحْرِمَانِ» دو نفر با هم یک شکاری کردند و یک صیدی را گرفتند در حالیکه هر دو محرمند خوب کفاره دارد و اگر محرم صیدی را در حرم صید کند حالا محرم هم نباشد حرام است و محرم هم باشد حرام است و هم عنوان حرمت حرمی دارد و هم عنوان احرامی دارد حالا فرض روايت اين است كه دو نفرند هر دو محرمند و يك صيد انجام دادند «الْجَزَاءُ بَيْنَهُمَا» كفاره اش تقسيم ميشود بين اين دو تا؟ «أوْ عَلَى كُلِّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا جَزَاءٌ» يا هر كدام بايد يك كفاره مستقلي بدهند «لَا بَلْ عَلَيْهِمَا أَنْ يَجْزِيَ كُلُّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا الصَّيْدَ» و هر كدامشان بايد يك كفاره مستقلي بدهند يعني اين دو نفر نبايد كفاره بينهما باشد بلكه عليهماستو هر دو بايد بدهند «أَنْ يَجْزِيَ كُلُّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا الصَّيْدَ قُلْتُ إِنَّ بَعْضَ أَصْحَابِنَا سَأَلَنِي عَنْ ذَلِكَ فَلَمْ أَدْرِ مَا عَلَيْهِ» عبدالرحمن عرض مي كند بعضي از اصحاب از من اين را سئوال كردند و من نمي دانستم جوابش چيست «فَقَالَ» فرمود «إِذَا أُصِبْتُمْ بِمِثْلِ هَذَا فَلَمْ تَدْرُوا فَعَلَيْكُمْ بِالِاحْتِيَاطِ حَتَّى تَسْأَلُوا عَنْهُ فَتَعْلَمُوا» ؛ «إِذَا أُصِبْتُمْ» وقتي اصابه شديدي شما به چنين موردي و ندانستيد «فَعَلَيْكُمْ بِالِاحْتِيَاطِ حَتَّى تَسْأَلُوا عَنْهُ فَتَعْلَمُوا»محقق نائینی: صحیحه عبد الرحمن بن حجاج اظهر روایات آمره به احتیاط است
جمع کثیری از علماء: در این روایت احتمالات فراوانی وجود دارد، از این رو، اخباري ها نمي توانند بر مدعاشان استفاده كنند مرحوم نائیني در فوائد الاصول ج 3 ص 375 مي فرمايد در اين روايات آمره به احتياط اظهر روايات اين روايت است بياني را خود مرحوم شيخ انصاري دارند در رسائل و آن بيان را مرحوم نائيني هم آورند و امام هم تقريبا محصل و خلاصه اين بيان را ذكر كردند و نتيجه اين مي شود كه در اين روايت احتمالات كثيره وجود دارد و به خاطر احتمالات كثيره اخباري ها نمي توانند بر مدعاشان استفاده كنند اخباري ها مي گويند «عَلَيْكُمْ بِالِاحْتِيَاطِ» احتياط واجب است و در آنچه كه شما نمي دانيد احتياط واجب است و الان هم در شبهه تحريمه ما نمي دانيم هذا حرام يا حلال، احتياط واجب است.محقق انصاری(ره)؛ بررسی دو احتمال از مشار الیه «هذا» در «إِذَا أُصِبْتُمْ بِمِثْلِ هَذَا»؛ اول: سؤال از موضوع و دوم: سؤال از حکم
محقق انصاری(ره): اگر مشاراليه «هذا» در این روایت، سؤال از موضوع باشد، يا مساله از قبيل اقل و اكثر ارتباطي است يا از قبيل اقل و اكثر استقلالي
جلسه آتی؛ بررسی نتیجه اقل و اکثر ارتباطی و استقلالی
نظری ثبت نشده است .