موضوع: كتاب البیع - بر اساس تحریر الوسیله 3
تاریخ جلسه : ۱۳۸۸/۸/۹
شماره جلسه : ۲۱
-
امکان جعل استقلالي
-
دراحکام وضعي به نظر شيخ انصاري (ره)
-
نقد محقق اصفهاني(ره) برکلام شيخ
-
جلسه ۱
-
جلسه ۲
-
جلسه ۳
-
جلسه ۴
-
جلسه ۵
-
جلسه ۶
-
جلسه ۷
-
جلسه ۸
-
جلسه ۹
-
جلسه ۱۰
-
جلسه ۱۱
-
جلسه ۱۲
-
جلسه ۱۳
-
جلسه ۱۴
-
جلسه ۱۵
-
جلسه ۱۶
-
جلسه ۱۷
-
جلسه ۱۸
-
جلسه ۱۹
-
جلسه ۲۰
-
جلسه ۲۱
-
جلسه ۲۲
-
جلسه ۲۳
-
جلسه ۲۴
-
جلسه ۲۵
-
جلسه ۲۶
-
جلسه ۲۷
-
جلسه ۲۸
-
جلسه ۲۹
-
جلسه ۳۰
-
جلسه ۳۱
-
جلسه ۳۲
-
جلسه ۳۳
-
جلسه ۳۴
-
جلسه ۳۵
-
جلسه ۳۶
-
جلسه ۳۷
-
جلسه ۳۸
-
جلسه ۳۹
-
جلسه ۴۰
-
جلسه ۴۱
-
جلسه ۴۲
-
جلسه ۴۳
-
جلسه ۴۴
-
جلسه ۴۵
-
جلسه ۴۶
-
جلسه ۴۷
-
جلسه ۴۸
-
جلسه ۴۹
-
جلسه ۵۰
-
جلسه ۵۱
-
جلسه ۵۲
-
جلسه ۵۳
-
جلسه ۵۴
-
جلسه ۵۵
-
جلسه ۵۶
-
جلسه ۵۷
-
جلسه ۵۸
-
جلسه ۵۹
-
جلسه ۶۰
-
جلسه ۶۱
-
جلسه ۶۲
-
جلسه ۶۳
-
جلسه ۶۴
-
جلسه ۶۵
-
جلسه ۶۶
-
جلسه ۶۷
-
جلسه ۶۸
-
جلسه ۶۹
-
جلسه ۷۰
-
جلسه ۷۱
-
جلسه ۷۲
-
جلسه ۷۳
-
جلسه ۷۴
-
جلسه ۷۵
-
جلسه ۷۶
-
جلسه ۷۷
-
جلسه ۷۸
-
جلسه ۷۹
-
جلسه ۸۰
-
جلسه ۸۱
-
جلسه ۸۲
-
جلسه ۸۳
-
جلسه ۸۴
-
جلسه ۸۵
-
جلسه ۸۶
-
جلسه ۸۷
-
جلسه ۸۸
-
جلسه ۸۹
-
جلسه ۹۰
-
جلسه ۹۱
-
جلسه ۹۲
-
جلسه ۹۳
-
جلسه ۹۴
-
جلسه ۹۵
-
جلسه ۹۶
-
جلسه ۹۷
-
جلسه ۹۸
-
جلسه ۹۹
-
جلسه ۱۰۰
-
جلسه ۱۰۱
-
جلسه ۱۰۲
-
جلسه ۱۰۳
-
جلسه ۱۰۴
-
جلسه ۱۰۵
-
جلسه ۱۰۶
-
جلسه ۱۰۷
-
جلسه ۱۰۸
-
جلسه ۱۰۹
-
جلسه ۱۱۰
-
جلسه ۱۱۱
-
جلسه ۱۱۲
-
جلسه ۱۱۳
-
جلسه ۱۱۴
-
جلسه ۱۱۵
-
جلسه ۱۱۶
-
جلسه ۱۱۷
-
جلسه ۱۱۸
بسم الله الرّحمن الرّحيم
الحمدلله رب العالمين و صلي الله علي سيدنا محمد و آله الطاهرين
چکیده بحث گذشته
نقد محقق اصفهانی(ره) بر کلام شیخ(ره)
چرا؟ «لأنّ المفروض عدم ظهوره فی الحکم التکلیفی، و إمکان ثبوت مفاده فی حقّ الصغیر الذی لا تکلیف علیه» ؛ مفروض ما این است که أصلاً روایت ظهور در حکم تکلیفی ندارد. شیخ طوسی(ره) گفت روایت، ظهور در حکم تکلیفی دارد و آن هم وجوب رد بود. محقق نراقی(ره) گفت ظهور در حکم تکلیفی دارد و آن وجوب حفظ است، اما ما و شما(شیخ انصاری) و مشهور گفتیم روایت، ظهور در حکم تکلیفی ندارد، بلکه ظهور در ضمان دارد. بعد میفرماید «فالالتزام بجعل الحکم الوضعی إمّا مستقلا أو تبعا بقوله علیه السّلام (على الید) خلف على أی حال، لأنّه قدّس سرّه لا یرى استقلال الوضع، فالالتزام بأنّ مفاده جعل الوضع ابتداء خلف، و لا یرى جعل الحکم التکلیفی بالخبر، فالالتزام بالانتزاع من الحکم التکلیفی الثابت بالخبر خلف أیضا» ؛ ما چه بگوئیم روایت دلالت بر جعل حکم وضعی دارد استقلالاً، یا به تبع حکم تکلیفی، روی هر دو مبنا خلف است، هم روی مبنای شمای شیخ(ره) که میگوئید احکام وضعی، انتزاعیاند و هم روی مبنای مشهور که میگویند احکام وضعی، استقلالیاند. محقق اصفهانی(ره) میفرماید روی هر دو مبنا، خلف لازم میآید. چرا؟ چون خود شیخ(ره) قائل به استقلال ید نیست، پس اگر بخواهد در اینجا، در ضمان صبی بگوید ضمان برای صبی، حکم مجعول استقلالی است، بر خلاف مبنای خودش است(هذا خلفٌ). از آن طرف شیخ(ره) میگوید این خبر دلالت بر حکم تکلیفی ندارد، پس روی مبنای خودش که حکم وضعی بخواهد از حکم تکلیفی انتزاع شود، میگوئیم اینجا حکم تکلیفی وجود ندارد، چون خود شما میگوئید اینجا حکم تکلیفی نیست. پس التزام به انتزاع از حکم تکلیفی که با خبر ثابت شده، خلف دیگریست.
نظری ثبت نشده است .