موضوع: كتاب البیع - بر اساس تحریر الوسیله 3
تاریخ جلسه : ۱۳۸۸/۱۰/۱۴
شماره جلسه : ۴۸
-
بيان اشکال بر طرح نوع و صنف و فرد در عموم در قاعده .
-
جواب امام خميني(ره) از اشکال.
-
اشکال امام(رض) بر تکثّر نوعی و صنفی و نظر امام در عموم قاعده.
-
جلسه ۱
-
جلسه ۲
-
جلسه ۳
-
جلسه ۴
-
جلسه ۵
-
جلسه ۶
-
جلسه ۷
-
جلسه ۸
-
جلسه ۹
-
جلسه ۱۰
-
جلسه ۱۱
-
جلسه ۱۲
-
جلسه ۱۳
-
جلسه ۱۴
-
جلسه ۱۵
-
جلسه ۱۶
-
جلسه ۱۷
-
جلسه ۱۸
-
جلسه ۱۹
-
جلسه ۲۰
-
جلسه ۲۱
-
جلسه ۲۲
-
جلسه ۲۳
-
جلسه ۲۴
-
جلسه ۲۵
-
جلسه ۲۶
-
جلسه ۲۷
-
جلسه ۲۸
-
جلسه ۲۹
-
جلسه ۳۰
-
جلسه ۳۱
-
جلسه ۳۲
-
جلسه ۳۳
-
جلسه ۳۴
-
جلسه ۳۵
-
جلسه ۳۶
-
جلسه ۳۷
-
جلسه ۳۸
-
جلسه ۳۹
-
جلسه ۴۰
-
جلسه ۴۱
-
جلسه ۴۲
-
جلسه ۴۳
-
جلسه ۴۴
-
جلسه ۴۵
-
جلسه ۴۶
-
جلسه ۴۷
-
جلسه ۴۸
-
جلسه ۴۹
-
جلسه ۵۰
-
جلسه ۵۱
-
جلسه ۵۲
-
جلسه ۵۳
-
جلسه ۵۴
-
جلسه ۵۵
-
جلسه ۵۶
-
جلسه ۵۷
-
جلسه ۵۸
-
جلسه ۵۹
-
جلسه ۶۰
-
جلسه ۶۱
-
جلسه ۶۲
-
جلسه ۶۳
-
جلسه ۶۴
-
جلسه ۶۵
-
جلسه ۶۶
-
جلسه ۶۷
-
جلسه ۶۸
-
جلسه ۶۹
-
جلسه ۷۰
-
جلسه ۷۱
-
جلسه ۷۲
-
جلسه ۷۳
-
جلسه ۷۴
-
جلسه ۷۵
-
جلسه ۷۶
-
جلسه ۷۷
-
جلسه ۷۸
-
جلسه ۷۹
-
جلسه ۸۰
-
جلسه ۸۱
-
جلسه ۸۲
-
جلسه ۸۳
-
جلسه ۸۴
-
جلسه ۸۵
-
جلسه ۸۶
-
جلسه ۸۷
-
جلسه ۸۸
-
جلسه ۸۹
-
جلسه ۹۰
-
جلسه ۹۱
-
جلسه ۹۲
-
جلسه ۹۳
-
جلسه ۹۴
-
جلسه ۹۵
-
جلسه ۹۶
-
جلسه ۹۷
-
جلسه ۹۸
-
جلسه ۹۹
-
جلسه ۱۰۰
-
جلسه ۱۰۱
-
جلسه ۱۰۲
-
جلسه ۱۰۳
-
جلسه ۱۰۴
-
جلسه ۱۰۵
-
جلسه ۱۰۶
-
جلسه ۱۰۷
-
جلسه ۱۰۸
-
جلسه ۱۰۹
-
جلسه ۱۱۰
-
جلسه ۱۱۱
-
جلسه ۱۱۲
-
جلسه ۱۱۳
-
جلسه ۱۱۴
-
جلسه ۱۱۵
-
جلسه ۱۱۶
-
جلسه ۱۱۷
-
جلسه ۱۱۸
بسم الله الرّحمن الرّحيم
الحمدلله رب العالمين و صلي الله علي سيدنا محمد و آله الطاهرين
اشکال بر طرح نوع و صنف و فرد در عموم در قاعده
بحث در فرمایش امام(رضوان الله علیه) بود. عرض کردیم در این بحث که آیا «عموم» در این قاعده؛ عموم افرادی است یا عموم اصنافی یا عموم انواعی، اگر بخواهیم مطالب امام(رض) را دسته بندی کنیم، مجموعاً شش مطلب را بیان فرمودهاند. در بحث دیروز تا مطلب سوم عرض کردیم. در مطلب سوم، مستشکلی اشکالی را مطرح میکند و ایشان از این اشکال چهار جواب مطرح کردهاند. اشکال این است که اساساً چه لزومی دارد که ما اینجا مسألهی نوع، صنف یا فرد را مطرح کنیم؟ بلکه ما میگوییم حدیث بر کلی تکثّر دلالت دارد. میگوییم در «کل عقد»؛ «کل» از الفاظ عموم است و الفاظ عموم، دلالت بر اصل تکثر در مدخول دارد. مدخول «کل»، «عقد» است، حالا میخواهد این کثرت، کثرت نوعی باشد، یا کثرت صنفی باشد، یا کثرت فردی. مستشکل میگوید ما «کل عقد» را در خصوص نوع حمل نکنیم، نگوییم «کل عقد» بر خصوص تکثر صنف حمل میشود و نیز بر خصوص تکثر افرادی حمل نکنیم، بلکه بگوییم «کل عقد» هر تکثری بأی نحو کان من أنحاء التکثر. این اشکال بود.جواب امام(رض) از اشکال
اشکال امام(رض) بر تکثّر نوعی و صنفی
نقد امام(رض) بر کلام محقق نائینی(قده)
مطلب پنجم ایشان همان کلام مرحوم نائینی است که کلام نائینی را ایشان نقد میکند و رد میکند که ما بحثش را مفصل گفتیم، یعنی قبل از تعطیلات محرم ما کلام مرحوم نائینی ... نظر نائینی را یادتان هست که در اینجا ایشان چه فرمودند؟ عموم در «کل عقد» را نائئینی چه معنا کرد؟ افرادی بود. ایشان عموم در «کل عقد» را بر عموم افرادی معنا کرد، یعنی «کل فرد فرد». در مطلب پنجم میفرمایند که کلام نائینی باطل است، اشکالات نائینی را ذکر میکنند. ما هم کلام نائینی و هم اشکالات امام در اینجا را و هم ملاحظاتی که خودمان بر اشکالات امام داشتیم، قبلاً نقل کردیم.نظر امام(رض) در عموم در قاعده
اما مطلب ششم؛ بالاخره نظر شریف خود امام(رض) همین عموم افرادی میشود. با این که کلام محقق نائینی(ره) که قائل به عموم افرادی است، را رد میکند اما اینجا میفرمایند یک تقریب دیگری برای عموم افرادی ذکر میکنیم و در آخر همین عموم افرادی را اختیار میکنند. روح بیان ایشان چیست؟ محقق نائینی(ره) از راه قضیه حقیقیه وارد میشدند و میفرمودند قضیه حقیقیه آن است که موضوعش مقدر الوجود است و بعد میآمدند در مثال «بیع بلا ثمن» و «اجاره بلا أجرت» میگفتند روی قضیه حقیقیه میگوییم «لو فرضناه صحیحاً» در آن ضمان نیست، حالا که فاسد است نیز ضمان نیست. اما امام(رض) آن را مورد مناقشه قرار دادند و میفرمایند این «کل عقد یضمن بصحیحه یضمن بفاسده» یک قضیه شرطیه متصله است. میفرمایند این یکی از این سه مطلب را افاده میکند «إما الاخبار عن الملازمة بین المقدم والتالی» ؛ أولاً دقت کنید این که میفرمایند قضیه شرطیه متصله است، یعنی «إن کان فی صحیح العقد ضمان ففی فاسده ضمان» . میخواهند بفرمایند این «کل عقد یضمن بصحیحه یضمن بفاسده» در قوه یک قضیه شرطیه است، قضیه شرطیه چیست؟ «إن کان فی صحیح العقد ضمانٌ» این میشود مقدم، «ففی الفاسد ضمان» تالی است. میفرمایند این «کل عقد یضمن بصحیحه» یا إخبار از ملازمه بین مقدم و تالی است، یعنی بین این مقدم و تالی ملازمه وجود دارد و با این قاعده از این ملازمه اخبار میکند. این یک.
نظری ثبت نشده است .