موضوع: كتاب البیع - بر اساس تحریر الوسیله 3
تاریخ جلسه : ۱۳۸۸/۱۰/۲۶
شماره جلسه : ۵۴
-
ادله قاعده «ما یضمن بصحیحه یضمن بفاسده».
-
دلیل اول: «قاعده اقدام».
-
انتساب «تمسک به اقدام برای قاعده» به شیخ طوسی(ره).
-
نقد استاد و نقد شیخ انصاری(ره) بر استدلال بر تمسک به اقدام.
-
جلسه ۱
-
جلسه ۲
-
جلسه ۳
-
جلسه ۴
-
جلسه ۵
-
جلسه ۶
-
جلسه ۷
-
جلسه ۸
-
جلسه ۹
-
جلسه ۱۰
-
جلسه ۱۱
-
جلسه ۱۲
-
جلسه ۱۳
-
جلسه ۱۴
-
جلسه ۱۵
-
جلسه ۱۶
-
جلسه ۱۷
-
جلسه ۱۸
-
جلسه ۱۹
-
جلسه ۲۰
-
جلسه ۲۱
-
جلسه ۲۲
-
جلسه ۲۳
-
جلسه ۲۴
-
جلسه ۲۵
-
جلسه ۲۶
-
جلسه ۲۷
-
جلسه ۲۸
-
جلسه ۲۹
-
جلسه ۳۰
-
جلسه ۳۱
-
جلسه ۳۲
-
جلسه ۳۳
-
جلسه ۳۴
-
جلسه ۳۵
-
جلسه ۳۶
-
جلسه ۳۷
-
جلسه ۳۸
-
جلسه ۳۹
-
جلسه ۴۰
-
جلسه ۴۱
-
جلسه ۴۲
-
جلسه ۴۳
-
جلسه ۴۴
-
جلسه ۴۵
-
جلسه ۴۶
-
جلسه ۴۷
-
جلسه ۴۸
-
جلسه ۴۹
-
جلسه ۵۰
-
جلسه ۵۱
-
جلسه ۵۲
-
جلسه ۵۳
-
جلسه ۵۴
-
جلسه ۵۵
-
جلسه ۵۶
-
جلسه ۵۷
-
جلسه ۵۸
-
جلسه ۵۹
-
جلسه ۶۰
-
جلسه ۶۱
-
جلسه ۶۲
-
جلسه ۶۳
-
جلسه ۶۴
-
جلسه ۶۵
-
جلسه ۶۶
-
جلسه ۶۷
-
جلسه ۶۸
-
جلسه ۶۹
-
جلسه ۷۰
-
جلسه ۷۱
-
جلسه ۷۲
-
جلسه ۷۳
-
جلسه ۷۴
-
جلسه ۷۵
-
جلسه ۷۶
-
جلسه ۷۷
-
جلسه ۷۸
-
جلسه ۷۹
-
جلسه ۸۰
-
جلسه ۸۱
-
جلسه ۸۲
-
جلسه ۸۳
-
جلسه ۸۴
-
جلسه ۸۵
-
جلسه ۸۶
-
جلسه ۸۷
-
جلسه ۸۸
-
جلسه ۸۹
-
جلسه ۹۰
-
جلسه ۹۱
-
جلسه ۹۲
-
جلسه ۹۳
-
جلسه ۹۴
-
جلسه ۹۵
-
جلسه ۹۶
-
جلسه ۹۷
-
جلسه ۹۸
-
جلسه ۹۹
-
جلسه ۱۰۰
-
جلسه ۱۰۱
-
جلسه ۱۰۲
-
جلسه ۱۰۳
-
جلسه ۱۰۴
-
جلسه ۱۰۵
-
جلسه ۱۰۶
-
جلسه ۱۰۷
-
جلسه ۱۰۸
-
جلسه ۱۰۹
-
جلسه ۱۱۰
-
جلسه ۱۱۱
-
جلسه ۱۱۲
-
جلسه ۱۱۳
-
جلسه ۱۱۴
-
جلسه ۱۱۵
-
جلسه ۱۱۶
-
جلسه ۱۱۷
-
جلسه ۱۱۸
بسم الله الرّحمن الرّحيم
الحمدلله رب العالمين و صلي الله علي سيدنا محمد و آله الطاهرين
ادله قاعده «ما یضمن بصحیحه یضمن بفاسده»
بعد از اتمام بحث از مفاد قاعده؛ به بررسی ادله اين قاعده میپردازیم. مرحوم شيخ(ره) در كتاب مكاسب، حدود شش يا هفت دليل بعنوان ادلهی این قاعده عنوان فرمودهاند.دلیل اول: «قاعده اقدام»
انتساب «تمسک به اقدام برای قاعده» به شیخ طوسی(ره)
بعد از ایشان ظاهرا اولين كسي كه از وی تبعيت كرده؛ شهيد ثاني(ره) است که در كتاب مسالك در مسأله رهن ميفرمايد اگر راهن بر مرتهن شرط كند يا بالعكس، مرتهن بر راهن شرط كند، راهن يك پولي را از مرتهن قرض گرفته، يك عيني را وثيقه و بعنوان رهن نزد مرتهن گذاشته، يك زماني هم معين ميكند كه اين پول را بايد راهن بياورد به مرتهن بدهد، مرتهن به او ميگويد اگر در آن زمان كه بايد پول را بياوري، أجل منقضي شد و پول را نياوردي، اين عين مرهونه بعنوان مبيع تلقي شود، يعني ملك من شود.چون در رهن، عين مرهونه، ملك مرتهن نيست. فقها گفته اند اين شرط شرط فاسد است و اين رهن، رهن فاسد میشود. حالا اينجا اگر اين عين مرهونه در يد مرتهن تلف شد، شهيد(ره) فتواي به ضمان داده و دليلش هم اين است؛ «إن الآخذ قد أقدم علي الضمان» ؛ آخذ اقدام بر ضمان كرده است. پس بعد از شيخ طوسي(ره) كسي كه به اين قاعده اقدام تمسك كرده؛ شهيد ثاني(ره) است.
نقد انتساب استدلال به اقدام به شیخ طوسی(ره)
نقد استاد بر استدلال به قاعده اقدام
علی أیّ حال؛ اشكال اول ما بر استدلال به اقدام اين است كه بر فرضي هم كه قاعده اقدام باشد، ربطي به قاعده «ما يضمن بصحيحه يضمن بفاسده» ندارد. اشكال دوم اين است كه أصلا كلام شيخ طوسي(ره) ربطي به بحث اقدام ندارد.نقد شیخ انصاری(ره) بر استدلال بر تمسک به اقدام
نظری ثبت نشده است .