موضوع: كتاب البیع - بر اساس تحریر الوسیله 3
تاریخ جلسه : ۱۳۸۸/۱۱/۱۱
شماره جلسه : ۶۴
-
دلیل دوّم بر قاعده «ما یضمن».
-
فرمايش امام(رض) در أدله عدم شمول حدیث «علی الید» بر منافع و نقد و بررسی کلام امام(رض).
-
جلسه ۱
-
جلسه ۲
-
جلسه ۳
-
جلسه ۴
-
جلسه ۵
-
جلسه ۶
-
جلسه ۷
-
جلسه ۸
-
جلسه ۹
-
جلسه ۱۰
-
جلسه ۱۱
-
جلسه ۱۲
-
جلسه ۱۳
-
جلسه ۱۴
-
جلسه ۱۵
-
جلسه ۱۶
-
جلسه ۱۷
-
جلسه ۱۸
-
جلسه ۱۹
-
جلسه ۲۰
-
جلسه ۲۱
-
جلسه ۲۲
-
جلسه ۲۳
-
جلسه ۲۴
-
جلسه ۲۵
-
جلسه ۲۶
-
جلسه ۲۷
-
جلسه ۲۸
-
جلسه ۲۹
-
جلسه ۳۰
-
جلسه ۳۱
-
جلسه ۳۲
-
جلسه ۳۳
-
جلسه ۳۴
-
جلسه ۳۵
-
جلسه ۳۶
-
جلسه ۳۷
-
جلسه ۳۸
-
جلسه ۳۹
-
جلسه ۴۰
-
جلسه ۴۱
-
جلسه ۴۲
-
جلسه ۴۳
-
جلسه ۴۴
-
جلسه ۴۵
-
جلسه ۴۶
-
جلسه ۴۷
-
جلسه ۴۸
-
جلسه ۴۹
-
جلسه ۵۰
-
جلسه ۵۱
-
جلسه ۵۲
-
جلسه ۵۳
-
جلسه ۵۴
-
جلسه ۵۵
-
جلسه ۵۶
-
جلسه ۵۷
-
جلسه ۵۸
-
جلسه ۵۹
-
جلسه ۶۰
-
جلسه ۶۱
-
جلسه ۶۲
-
جلسه ۶۳
-
جلسه ۶۴
-
جلسه ۶۵
-
جلسه ۶۶
-
جلسه ۶۷
-
جلسه ۶۸
-
جلسه ۶۹
-
جلسه ۷۰
-
جلسه ۷۱
-
جلسه ۷۲
-
جلسه ۷۳
-
جلسه ۷۴
-
جلسه ۷۵
-
جلسه ۷۶
-
جلسه ۷۷
-
جلسه ۷۸
-
جلسه ۷۹
-
جلسه ۸۰
-
جلسه ۸۱
-
جلسه ۸۲
-
جلسه ۸۳
-
جلسه ۸۴
-
جلسه ۸۵
-
جلسه ۸۶
-
جلسه ۸۷
-
جلسه ۸۸
-
جلسه ۸۹
-
جلسه ۹۰
-
جلسه ۹۱
-
جلسه ۹۲
-
جلسه ۹۳
-
جلسه ۹۴
-
جلسه ۹۵
-
جلسه ۹۶
-
جلسه ۹۷
-
جلسه ۹۸
-
جلسه ۹۹
-
جلسه ۱۰۰
-
جلسه ۱۰۱
-
جلسه ۱۰۲
-
جلسه ۱۰۳
-
جلسه ۱۰۴
-
جلسه ۱۰۵
-
جلسه ۱۰۶
-
جلسه ۱۰۷
-
جلسه ۱۰۸
-
جلسه ۱۰۹
-
جلسه ۱۱۰
-
جلسه ۱۱۱
-
جلسه ۱۱۲
-
جلسه ۱۱۳
-
جلسه ۱۱۴
-
جلسه ۱۱۵
-
جلسه ۱۱۶
-
جلسه ۱۱۷
-
جلسه ۱۱۸
بسم الله الرّحمن الرّحيم
الحمدلله رب العالمين و صلي الله علي سيدنا محمد و آله الطاهرين
دلیل دوّم بر قاعده «ما یضمن»
هم «قاعده اقدام» و هم «حدیث علی الید» دلالتی بر این ملازمه ندارد. اینها اگر دلالت بر ضمان هم دارند، میگویند در عقد فاسد یا بیع فاسد یا اجاره فاسد، ضمان وجود دارد، اما دلالتی بر ملازمه ندارند. لذا نمیتوانند دلیل بر قاعده باشد. ولی مرحوم شیخ(ره) این را بعنوان دلیل بر قاعده ذکر کرده است. از اینجا باید وارد این بحث شویم که آیا حدیث «علی الید ما أخذت حتی تؤدیه» شامل منافع هم میشود یا نه؟ اگر کسی مال کسی را برداشت. مدتی از منافع آن استفاده کرد و یا اصلا استفاده هم نکرد. فرض کنید کسی دابهاش را به بیع فاسد به کسی فروخت. حالا یکی دوماه گذشت، عین دابه را که موجود است باید رد کند. آیا «علی الید» دلالت دارد که این مشتری و آخذ، منافع یک ماه دابه را هم ضامن است؟ أعم از منافعی که استفاده کرده و یا منافعی که استفاده نکرده است؟ آیا حدیث «علی الید» دلالت بر ضمان در منافع هم دارد یا ندارد؟
فرمایش امام(رض) در أدله عدم شمول حدیث «علی الید» بر منافع
پس در عقد صحیح، نسبت به منافع آینده که الان معدوم است -بنابر اینکه بگوییم با تلف عین مستأجره، اجاره باطل نمیشود- ضمان وجود دارد، به مقتضای قاعده «ما یضمن» ضمان وجود دارد، اما «علی الید» اینجا معنا ندارد، چون نسبت به منافع آینده صدق ید نمیکند. وقتی عین تلف شد، تلف یعنی ید بر منافع، به تبع ید بر عین است. وقتی ید بر عین نبود، دیگر ید بر منافع هم نیست، اینجا دیگر «علی الید» جریان ندارد. این خلاصه ی فرمایش امام رض . پس کاری که امام(رض) در اینجا کرده این است که در یکجا مقتضای قاعده «ما یضمن» با مقتضای «علی الید» را یکی کردند؛ آنجا که قائل به بطلان اجاره میشوند. اما در یک جا بین «ما یضمن» و «علی الید» تفکیک شده است؛ آنجا که قائل به عدم بطلان اجاره شویم، در جایی که قائل به عدم بطلان میشویم، میفرمایند «ما یضمن» وجود دارد اما نمیتوانیم در اینجا به حدیث «علی الید» استدلال کنیم. اما جایی که قائل به بطلان اجاره میشویم، هم «ما یضمن» هست و هم «علی الید» هست.
نقد و بررسی کلام امام(رض)
نظری ثبت نشده است .