موضوع: كتاب البیع - بر اساس تحریر الوسیله 3
تاریخ جلسه : ۱۳۸۹/۲/۱۸
شماره جلسه : ۱۰۶
-
اثبات مطلب دوم(عدم زوال ملکیّت معیر)
-
جلسه ۱
-
جلسه ۲
-
جلسه ۳
-
جلسه ۴
-
جلسه ۵
-
جلسه ۶
-
جلسه ۷
-
جلسه ۸
-
جلسه ۹
-
جلسه ۱۰
-
جلسه ۱۱
-
جلسه ۱۲
-
جلسه ۱۳
-
جلسه ۱۴
-
جلسه ۱۵
-
جلسه ۱۶
-
جلسه ۱۷
-
جلسه ۱۸
-
جلسه ۱۹
-
جلسه ۲۰
-
جلسه ۲۱
-
جلسه ۲۲
-
جلسه ۲۳
-
جلسه ۲۴
-
جلسه ۲۵
-
جلسه ۲۶
-
جلسه ۲۷
-
جلسه ۲۸
-
جلسه ۲۹
-
جلسه ۳۰
-
جلسه ۳۱
-
جلسه ۳۲
-
جلسه ۳۳
-
جلسه ۳۴
-
جلسه ۳۵
-
جلسه ۳۶
-
جلسه ۳۷
-
جلسه ۳۸
-
جلسه ۳۹
-
جلسه ۴۰
-
جلسه ۴۱
-
جلسه ۴۲
-
جلسه ۴۳
-
جلسه ۴۴
-
جلسه ۴۵
-
جلسه ۴۶
-
جلسه ۴۷
-
جلسه ۴۸
-
جلسه ۴۹
-
جلسه ۵۰
-
جلسه ۵۱
-
جلسه ۵۲
-
جلسه ۵۳
-
جلسه ۵۴
-
جلسه ۵۵
-
جلسه ۵۶
-
جلسه ۵۷
-
جلسه ۵۸
-
جلسه ۵۹
-
جلسه ۶۰
-
جلسه ۶۱
-
جلسه ۶۲
-
جلسه ۶۳
-
جلسه ۶۴
-
جلسه ۶۵
-
جلسه ۶۶
-
جلسه ۶۷
-
جلسه ۶۸
-
جلسه ۶۹
-
جلسه ۷۰
-
جلسه ۷۱
-
جلسه ۷۲
-
جلسه ۷۳
-
جلسه ۷۴
-
جلسه ۷۵
-
جلسه ۷۶
-
جلسه ۷۷
-
جلسه ۷۸
-
جلسه ۷۹
-
جلسه ۸۰
-
جلسه ۸۱
-
جلسه ۸۲
-
جلسه ۸۳
-
جلسه ۸۴
-
جلسه ۸۵
-
جلسه ۸۶
-
جلسه ۸۷
-
جلسه ۸۸
-
جلسه ۸۹
-
جلسه ۹۰
-
جلسه ۹۱
-
جلسه ۹۲
-
جلسه ۹۳
-
جلسه ۹۴
-
جلسه ۹۵
-
جلسه ۹۶
-
جلسه ۹۷
-
جلسه ۹۸
-
جلسه ۹۹
-
جلسه ۱۰۰
-
جلسه ۱۰۱
-
جلسه ۱۰۲
-
جلسه ۱۰۳
-
جلسه ۱۰۴
-
جلسه ۱۰۵
-
جلسه ۱۰۶
-
جلسه ۱۰۷
-
جلسه ۱۰۸
-
جلسه ۱۰۹
-
جلسه ۱۱۰
-
جلسه ۱۱۱
-
جلسه ۱۱۲
-
جلسه ۱۱۳
-
جلسه ۱۱۴
-
جلسه ۱۱۵
-
جلسه ۱۱۶
-
جلسه ۱۱۷
-
جلسه ۱۱۸
بسم الله الرّحمن الرّحيم
الحمدلله رب العالمين و صلي الله علي سيدنا محمد و آله الطاهرين
اثبات مطلب دوم(عدم زوال ملکیّت معیر)
ادله زوال ملکیّت معیر پس از تسلیم
اين را امام(رض) هم بيان كردهاند و ميفرمايند شرط براي نقض اين قاعده، اين مطلب است و حدود چهار دليل در كلمات بزرگان آمده بر اينكه معير به مجرّد اينكه تسليم به مستعير ميكند، ملكيّتش زائل ميشود. اگر یکی از اين ادله درست باشد، باز اين مورد عاريهي فاسد، از موارد نقض نيست، چون نقض جايي است كه اين صید بعد از تسليم، هنوز بر ملكيت معير باقي بماند.دلیل اول
دليل اول؛ در كلمات محقق نائيني(قده) آمده است؛ ميفرمايند ما دليلی داريم كه دلالت دارد بر اینکه اگر يك صيدي در نزد خود محرم باشد، یعنی خود محرم از اول يك صيدي را گرفت، مالک نیست، همان دليل دلالت دارد بر اينكه اگر محرم، صيد ديگري را هم گرفت، از ملكيّت آن معير هم خارج ميشود. دلالت بر زوال ملك معير دارد. خلاصهی دليل اين شد كه اگر يك صيدي در نزد محرم باشد و خودش مستقيم آن را گرفت، مالک آن نیست، همان دليلي كه ميگويد اين محرم مالك اين صيد نيست، همان دليل دلالت بر اين دارد كه اگر محرم از ديگري هم صیدی را عاريه گرفت، از ملك ديگري هم اين صيد خارج ميشود و دلالت بر زوال ملك معير دارد.نقد امام(رض) بر دلیل اول
جواب استاد از اشکال دوم امام(رض)
نظری ثبت نشده است .