موضوع: كتاب البیع - بر اساس تحریر الوسیله 3
تاریخ جلسه : ۱۳۸۸/۸/۱۰
شماره جلسه : ۲۲
-
بيان تقابل دليل نقلي با محذور عقلي توسط امام.
-
نقد امام(رض) بر دو فرض کلام محقق اصفهانی(ره) در جواب از مرحوم شيخ.
-
جلسه ۱
-
جلسه ۲
-
جلسه ۳
-
جلسه ۴
-
جلسه ۵
-
جلسه ۶
-
جلسه ۷
-
جلسه ۸
-
جلسه ۹
-
جلسه ۱۰
-
جلسه ۱۱
-
جلسه ۱۲
-
جلسه ۱۳
-
جلسه ۱۴
-
جلسه ۱۵
-
جلسه ۱۶
-
جلسه ۱۷
-
جلسه ۱۸
-
جلسه ۱۹
-
جلسه ۲۰
-
جلسه ۲۱
-
جلسه ۲۲
-
جلسه ۲۳
-
جلسه ۲۴
-
جلسه ۲۵
-
جلسه ۲۶
-
جلسه ۲۷
-
جلسه ۲۸
-
جلسه ۲۹
-
جلسه ۳۰
-
جلسه ۳۱
-
جلسه ۳۲
-
جلسه ۳۳
-
جلسه ۳۴
-
جلسه ۳۵
-
جلسه ۳۶
-
جلسه ۳۷
-
جلسه ۳۸
-
جلسه ۳۹
-
جلسه ۴۰
-
جلسه ۴۱
-
جلسه ۴۲
-
جلسه ۴۳
-
جلسه ۴۴
-
جلسه ۴۵
-
جلسه ۴۶
-
جلسه ۴۷
-
جلسه ۴۸
-
جلسه ۴۹
-
جلسه ۵۰
-
جلسه ۵۱
-
جلسه ۵۲
-
جلسه ۵۳
-
جلسه ۵۴
-
جلسه ۵۵
-
جلسه ۵۶
-
جلسه ۵۷
-
جلسه ۵۸
-
جلسه ۵۹
-
جلسه ۶۰
-
جلسه ۶۱
-
جلسه ۶۲
-
جلسه ۶۳
-
جلسه ۶۴
-
جلسه ۶۵
-
جلسه ۶۶
-
جلسه ۶۷
-
جلسه ۶۸
-
جلسه ۶۹
-
جلسه ۷۰
-
جلسه ۷۱
-
جلسه ۷۲
-
جلسه ۷۳
-
جلسه ۷۴
-
جلسه ۷۵
-
جلسه ۷۶
-
جلسه ۷۷
-
جلسه ۷۸
-
جلسه ۷۹
-
جلسه ۸۰
-
جلسه ۸۱
-
جلسه ۸۲
-
جلسه ۸۳
-
جلسه ۸۴
-
جلسه ۸۵
-
جلسه ۸۶
-
جلسه ۸۷
-
جلسه ۸۸
-
جلسه ۸۹
-
جلسه ۹۰
-
جلسه ۹۱
-
جلسه ۹۲
-
جلسه ۹۳
-
جلسه ۹۴
-
جلسه ۹۵
-
جلسه ۹۶
-
جلسه ۹۷
-
جلسه ۹۸
-
جلسه ۹۹
-
جلسه ۱۰۰
-
جلسه ۱۰۱
-
جلسه ۱۰۲
-
جلسه ۱۰۳
-
جلسه ۱۰۴
-
جلسه ۱۰۵
-
جلسه ۱۰۶
-
جلسه ۱۰۷
-
جلسه ۱۰۸
-
جلسه ۱۰۹
-
جلسه ۱۱۰
-
جلسه ۱۱۱
-
جلسه ۱۱۲
-
جلسه ۱۱۳
-
جلسه ۱۱۴
-
جلسه ۱۱۵
-
جلسه ۱۱۶
-
جلسه ۱۱۷
-
جلسه ۱۱۸
بسم الله الرّحمن الرّحيم
الحمدلله رب العالمين و صلي الله علي سيدنا محمد و آله الطاهرين
نقد امام(رض) بر کلام محقق اصفهانی(ره)
اشکالات محقق اصفهانی(اعلی الله مقامه الشریف) بر مرحوم شیخ(ره) را ملاحظه فرمودید و بیان ایشان در اینجا بیان دقیقی بود. امام(رض) در کتاب البیع، ج1، ص382 تا 384 از کلام محقق اصفهانی(ره) روی هر دو فرض، هم فرض اول و هم فرض دوم جواب فرمودهاند.تقابل دلیل نقلی با محذور عقلی
میفرماید ارشاد به یک حکم تکلیفی است که از آن حکم تکلیفی، ضمان به حکم مطلق استفاده میشود، آن حکم تکلیفی، منشأ برای انتزاع ضمان به نحو واقعی است. میفرمایند ما باید اینطوری توجیه کنیم. و لو خود امام(ره) تصریح میکنند که این بیان ما، شبیه أکل از قفاست. اما میفرمایند چارهای نداریم. ما وقتی یک دلیل داریم که محذور عقلی ندارد، بلافاصله حمل بر یک معنای ظاهری عرفی میکنیم، اما اگر ظاهر یک دلیلی با یک دلیل عقلی مخالفت داشت، ما باید این دلیل نقلی را حتی الامکان توجیه کنیم و لو بالتکلّفات البعیدة الباردة، و لو عنوان أکل از قفا را داشته باشد. اما چارهای نداریم و باید این کار را انجام دهیم. لذا راهی که طیّ میکنند میفرمایند آنچه عقل میگوید محال است؛ جعل ضمان واقعی مستقلاً محال است، اما جعل ضمان صوری بالاستقلال، اشکالی ندارد. میگوئید این جعل نباید لغو باشد، داعی میخواهد، میفرماید این جعل ضمان صوری، به داعی ارشاد به یک تکلیف است، از آن تکلیف ضمان واقعی استفاده میشود. یعنی آخر الامر به ضمان واقعی میرسیم، منتهی با این توجیه و با این سیکل کاری که در این حرکت استنباطی اینجا محقق میشود.
نقد امام(رض) بر دو فرض کلام محقق اصفهانی(ره)
امام(رض) در اینجا خیلی موجز بیان فرمودند و رد شدند که وجوب فعلی و واجب هم فعلی؛ بین منتزع و منشأ انتزاع تغایری وجود ندارد. بعد میفرمایند ما فقط در یک جا به بنبست میرسیم و این جواب در آنجا به درد نمیخورد و آن هم جایی است که بچه قبل از اینکه به سن بلوغ برسد بمیرد، بگوئید این واجب معلقی که برای او درست کردید، لغو شد. اما همین جا را هم از راه دیگری که ما در علم اصول پایهریزی کردیم و این هم از ابتکارات امام(رض) است، درست میکنیم و آن مسألهی خطابات قانونیه است. امام(ره) در علم اصول یک بابی را باز کردند و گفتند ما در تکلیف و در خطاب، دو جور تکلیف داریم، یک خطاب و تکلیف شخصی داریم، که من میگویم آقای زید! این کار را شما انجام بده، در خطاب شخصی و تکلیف شخصی، این شخص الآن باید قدرت داشته باشد، الآن باید شرایط انجام و امتثال را داشته باشد و إلا همین شخص اگر الآن مریض و ناتوان است و قدرت ندارد که این وزنه پنجاه کیلویی را بردارد، در بستر افتاده، من به او تکلیف کنم که این وزنه را بردار، این تکلیف به ما لایطاق میشود و قبیح است.
نظری ثبت نشده است .