موضوع: مکاسب محرمه
تاریخ جلسه : ۱۳۸۴/۹/۲۰
شماره جلسه : ۳۲
-
بیع عذره حیوان مأکول اللحم
-
جلسه ۱
-
جلسه ۲
-
جلسه ۳
-
جلسه ۴
-
جلسه ۵
-
جلسه ۶
-
جلسه ۷
-
جلسه ۸
-
جلسه ۹
-
جلسه ۱۰
-
جلسه ۱۱
-
جلسه ۱۲
-
جلسه ۱۳
-
جلسه ۱۴
-
جلسه ۱۵
-
جلسه ۱۶
-
جلسه ۱۷
-
جلسه ۱۸
-
جلسه ۱۹
-
جلسه ۲۰
-
جلسه ۲۱
-
جلسه ۲۲
-
جلسه ۲۳
-
جلسه ۲۴
-
جلسه ۲۵
-
جلسه ۲۶
-
جلسه ۲۷
-
جلسه ۲۸
-
جلسه ۲۹
-
جلسه ۳۰
-
جلسه ۳۱
-
جلسه ۳۲
-
جلسه ۳۳
-
جلسه ۳۴
-
جلسه ۳۵
-
جلسه ۳۶
-
جلسه ۳۷
-
جلسه ۳۸
-
جلسه ۳۹
-
جلسه ۴۰
-
جلسه ۴۱
-
جلسه ۴۲
-
جلسه ۴۳
-
جلسه ۴۴
-
جلسه ۴۵
-
جلسه ۴۶
-
جلسه ۴۷
-
جلسه ۴۸
-
جلسه ۴۹
-
جلسه ۵۰
-
جلسه ۵۱
-
جلسه ۵۲
-
جلسه ۵۳
-
جلسه ۵۴
-
جلسه ۵۵
-
جلسه ۵۶
-
جلسه ۵۷
-
جلسه ۵۸
-
جلسه ۵۹
-
جلسه ۶۰
-
جلسه ۶۱
-
جلسه ۶۲
-
جلسه ۶۳
-
جلسه ۶۴
-
جلسه ۶۵
-
جلسه ۶۶
-
جلسه ۶۷
-
جلسه ۶۸
-
جلسه ۶۹
-
جلسه ۷۰
-
جلسه ۷۱
-
جلسه ۷۲
-
جلسه ۷۳
-
جلسه ۷۴
-
جلسه ۷۵
-
جلسه ۷۶
-
جلسه ۷۷
-
جلسه ۷۸
-
جلسه ۷۹
-
جلسه ۸۰
-
جلسه ۸۱
-
جلسه ۸۲
-
جلسه ۸۳
-
جلسه ۸۴
-
جلسه ۸۵
-
جلسه ۸۶
-
جلسه ۸۷
-
جلسه ۸۸
-
جلسه ۸۹
-
جلسه ۹۰
-
جلسه ۹۱
-
جلسه ۹۲
-
جلسه ۹۳
-
جلسه ۹۴
بسم الله الرّحمن الرّحيم
الحمدلله رب العالمين و صلي الله علي سيدنا محمد و آله الطاهرين
مباحث باب عذره
در بحث ديروز مقداري از عبارات فقها در مورد عذره خوانده شد. مجموعاً در اين بحث عذره سه بحث وجود دارد؛ يکي اينکه آيا بيع عذره مأکول اللّحم جايز است يا نه؟ دوم در مورد عذره غير مأکول اللّحم، البته به استثناء عذره انسان، و سوم در مورد عذره خود انسان، اين سه عنواني است که هم در کلمات فقها مطرح است و هم در ادله مطرح مي شود. در مورد عذره مأکول اللحم - همانطوري که عبارات فقها را ديديم - تقريباً اختلافي نيست در اينکه بيعش جايز است، چون عذره مأکول اللحم جواز الانتفاع دارد، يک منفعت شايعه عقلائيه که بعنوان کود استفاده مي کنند و سيره مستمره بين اهل الأمصار في جميع الاعصار اين بوده که استفاده مي کردند، و هيچ وقت مورد رد و مورد انکار واقع نمي شده است، بنابراين در عذره مأکول اللحم تقريبا بحثي نيست و نياز به بحث ندارد. فقط در ميان عباراتي که ديروز خوانديم در کلام مرحوم مفيد در کتاب مقنعه و عبارتي هم مرحوم شيخ داشت که از آن استفاده مي شود که فرقي بين حرمت عذره مأکول اللحم و غير مأکول اللحم بين طاهر و نجس نيست که بايد آن عبارت را تاويل کرد .بيع عذره حيوان مأکول اللحم
قسم اول عذره حيوان مأکول اللحم براي اينکه انتفاع به آن جايز است و يک انتفاع شايعي دارد، اصلاً در صحت معامله روي عذره مأکول اللحم نيازي به دليل و روايت هم نداريم، همين مقدار که داراي يک منفعت شايع است و سيره مستمره هم بوده و اين سيره عقلائيه مورد انکار هم واقع نشده است اين بهترين دليل بر اين معنا است. و اگر از اطلاق عبارتي از عبارات فقها استفاده مي شود که بين عذره نجسه و غير نجسه فرقي نيست بايد عبارات فقها را توجيه کنيم . ترديدي در اين قسم نيست، اين يک نکته.نقد کلام مرحوم شيخ طوسي(ره)
نکته دوم اين است که از بعضي از عبارات فقها که ظاهراً در مبسوط مرحوم شيخ بود استفاده شد که ممکن است بگوييم بيع عذره جايز نيست اما انتفاع به آن از نظر عمل خارجي جايز است. اشکال اين بيان اين است که انتفاع، موجب ماليت است و اگر موجب ماليت شد ديگر وجهي براي بطلان و حرمت بيع نداريم. بله اگر بگوييم شارع ماليت عذره مأکول اللحم را اسقاط کرده و اگر شارح معامله روي عذره حيوان مأکول اللحم را اسقاط کرده ما دليلي بر اين که در عذره مأکول اللحم شارع ماليت را ساقط کرده باشد نداريم.عذره انسان
کلمات فقهاء در مورد عذره انسان
در عبارت مرحوم شيخ در خلاف آنجا فقط حرمت بيع را روي سرجين برد ه فرموده «سرجين ما يؤکل لحمه أمّا النجس» اما سرجين نجس، شيخ طوسي در خلاف فرمود که در سرجين نجس هم اجماع داريم و هم روايت که معامله روي آن جايز نيست . اگر از لغت استفاده کنيم که سرجين بر عذره انسان هم اطلاق مي شود، اين عبارت شيخ طوسي عذره انسان را هم شامل مي شود. اما همين شيخ در مبسوط تعبيري دارد که از آن استفاده مي شود که سرجين بر عذره آدمي اطلاق نمي شود، مي فرمايد «اما سرجين ما لا يؤکل لحمه»، بعد دارد «و عذرة الانسان» عذره را به سرجين عطف کرده، معلوم مي شود خود مرحوم شيخ طوسي بين عذره انسان و سرجين فرق گذاشته است. عبارت ديگر که بحث عذره انسان در ان بود کلام مرحوم علامه در تذکره بود «و لانه رجيع النجس فلا يجوز بيعه کالرجيع الآدمي» در مورد ما لا يؤکل لحمه فرموده اين رجيع نجس است مانند رجيع آدمي، يعني بطلان بيع رجيع آدمي را مسلم گرفته است.اجماع بر بطلان بيع عذره انسان
نظر مرحوم امام(ره)
نتيجه بحث عذره انسان
ما وقتي عبارات فقها را در بحث ديروز خوانديم به نظر مي رسد که اجماعي که فقها ادعا کرده اند در مطلق عذرات نجسه است. بعضي فقهاء مطلقاً مي گويند هر عذره اي بيعش حرام است، برخي بين نجسه و طاهره فرق گذاشته اند، اما در کلام هيچ فقيهي در ميان عذرات نجسه بين آدمي و غير آدمي از نظر حکم فرق نگذاشته است. از نظر استعمال و لغت براي غير آدمي مي گويند سرجين و براي آدمي عذره مي گويند. و شاهدش هم اين است در همان عبارت شيخ در مبسوط مي گويد «أمّا سرجين ما لا يؤکل لحمه و عذرة الانسان و خرء الکلاب» همين حکم را دارد، ما يخرج من الکلاب با عذره انسان و سرجين، اينها از نظر استعمالات لغوي بينشان فرق است ولي از نظر حکم، حکم واحدي را دارد . ما از عبارات فقها به خوبي اجماع را نسبت به عذره انسان به عنوان شيء النجس استفاده مي کنيم و ترديدي در آن نيست. پس اين دو بحث روشن شد.بيع عذره غير مأکول اللحم
اما بحث مهم اين است که آيا بيع عذره غير مأکول اللحم جايز است يا نه؟ هم بحث در حکم تکليفي داريم هم در حکم وضعي. ديروز عرض شد که دراينجا سه طايفه روايات داريم.روايات مانعه
طايفه اول: رواياتي که دلالت بر منع دارد که مي گويد اصلا بيع عذره هم حرمت تکليفي دارد و هم حرمت وضعي. اولين روايت، روايت يعقوب بن شعيب است «عن ابي عبدالله(ع) قال: ثمن العذرة من السحت» . اين روايت در ج 17 وسائل، ابواب ما يکتسب به، باب 40، حديث اول است. روايت ديگر در دعائم الاسلام است که «ان رسول الله(ص) نهي عن البيع العذرة» پيامبر از بيع عذره منع کرده اند «و قال هي ميتة» عنوان ميته دارد. پس اين دو روايت که دلالت بر منع دارد.روايت دال بر جواز
يک روايت داريم که دلالت بر جواز دارد، «محمد بن ضارب عن ابي عبدالله قال لا بأس ببيع العذرة» در همان وسائل، ج 17، حديث 3، همان باب است.روايت جامع بين منع و جواز
نظری ثبت نشده است .