موضوع: مکاسب محرمه
تاریخ جلسه : ۱۳۸۴/۱۰/۳
شماره جلسه : ۴۰
-
جمع میان روایات مانعه و روایات مجوزه در بیع عسیب الفحل
-
جلسه ۱
-
جلسه ۲
-
جلسه ۳
-
جلسه ۴
-
جلسه ۵
-
جلسه ۶
-
جلسه ۷
-
جلسه ۸
-
جلسه ۹
-
جلسه ۱۰
-
جلسه ۱۱
-
جلسه ۱۲
-
جلسه ۱۳
-
جلسه ۱۴
-
جلسه ۱۵
-
جلسه ۱۶
-
جلسه ۱۷
-
جلسه ۱۸
-
جلسه ۱۹
-
جلسه ۲۰
-
جلسه ۲۱
-
جلسه ۲۲
-
جلسه ۲۳
-
جلسه ۲۴
-
جلسه ۲۵
-
جلسه ۲۶
-
جلسه ۲۷
-
جلسه ۲۸
-
جلسه ۲۹
-
جلسه ۳۰
-
جلسه ۳۱
-
جلسه ۳۲
-
جلسه ۳۳
-
جلسه ۳۴
-
جلسه ۳۵
-
جلسه ۳۶
-
جلسه ۳۷
-
جلسه ۳۸
-
جلسه ۳۹
-
جلسه ۴۰
-
جلسه ۴۱
-
جلسه ۴۲
-
جلسه ۴۳
-
جلسه ۴۴
-
جلسه ۴۵
-
جلسه ۴۶
-
جلسه ۴۷
-
جلسه ۴۸
-
جلسه ۴۹
-
جلسه ۵۰
-
جلسه ۵۱
-
جلسه ۵۲
-
جلسه ۵۳
-
جلسه ۵۴
-
جلسه ۵۵
-
جلسه ۵۶
-
جلسه ۵۷
-
جلسه ۵۸
-
جلسه ۵۹
-
جلسه ۶۰
-
جلسه ۶۱
-
جلسه ۶۲
-
جلسه ۶۳
-
جلسه ۶۴
-
جلسه ۶۵
-
جلسه ۶۶
-
جلسه ۶۷
-
جلسه ۶۸
-
جلسه ۶۹
-
جلسه ۷۰
-
جلسه ۷۱
-
جلسه ۷۲
-
جلسه ۷۳
-
جلسه ۷۴
-
جلسه ۷۵
-
جلسه ۷۶
-
جلسه ۷۷
-
جلسه ۷۸
-
جلسه ۷۹
-
جلسه ۸۰
-
جلسه ۸۱
-
جلسه ۸۲
-
جلسه ۸۳
-
جلسه ۸۴
-
جلسه ۸۵
-
جلسه ۸۶
-
جلسه ۸۷
-
جلسه ۸۸
-
جلسه ۸۹
-
جلسه ۹۰
-
جلسه ۹۱
-
جلسه ۹۲
-
جلسه ۹۳
-
جلسه ۹۴
بسم الله الرّحمن الرّحيم
الحمدلله رب العالمين و صلي الله علي سيدنا محمد و آله الطاهرين
ادامه بحث بيع عسيب الفحل
بعد از اينکه بيع عسيب الفحل را از جهت قاعده بحث کرديم و گفتيم از نظر قاعده بيعش مانعي ندارد و آن اشکالاتي که توهم مي شود را هم جواب داديم. اما از نظر روايات عرض شد که دو طايفه روايات در بيع عسيب الفحل داريم که در جلسه قبل خوانديم، يک طايفه روايات ناهيه و مانعه است و از بيع عسيب الفحل منع مي کند، طايفه دوم روايات مجوزه است.جمع ميان روايات مانعه و مجوزه
بحث در اين است که جمع بين الطائفتين چگونه است؟ براي جمع سه راه بيان شده است.اولين وجه جمع
نظر استاد
به نظر ما اين جمع، جمع خوبي است که بايد بر طبق همين هم نظر داد که نتيجه بگيريم بر خلاف آنچه که مرحوم علامه در تذکره فرموده که بيع عسيب الفحل حرام است بايد بگوييم که اين عنوان کراهت را دارد.وجه جمع دوم
جمع دوم اين است که آمده اند روايات مانعه را بر تقيه حمل کرده اند، گفته اند چون اکثر علماي اهل سنت و اکثر مذاهب اهل سنت قائلند به اينکه بيع عسيب الفحل حرام است بايد اين روايات مانعه را حمل بر تقيه کنيم، اما روايات مجوزه حمل شود بر اينکه عنوان تقيه را ندارد و به جهت حکم واقعي صادر شده.اشکال وجه جمع دوم
اين بيان و جمع اشکالش اين است که در بين خود اهل سنت هم مسأله اختلافي است بعضي از آنها بيعش را جائز نمي دانند و اجاره اش را جايز مي دانند، بعضي هم بيع و هم اجاره اش را باطل مي دانند، و برخي هم بيع و هم اجاره را صحيح مي دانند. چون مسأله بين اهل عامه هم اختلافي است نمي توانيم بگوييم روايات مانعه را حمل بر تقيه کنيم و عملا به روايت مجوزه عمل کنيد. اگر ما براي جمع اين راه دوم را طي کنيم ديگر نمي توانيم فتواي به کراهت بدهيم و الا بايد بگوييم بيع عسيب الفحل جايز است حتي مکروه هم نيست. چون وقتي روايات مانعه را مي گوييم بايد حمل بر تقيه کرد ديگر وجهي و راهي براي اثبات کراهت نداريم.سومين وجه جمع
راه سوم اين است که روايات مانعه را حمل بر بيع کنيم و روايات مجوزه را حمل بر اجاره کنيم. بگوييم آنچه که باطل و حرام است بيع آن است، اين نطفه اي که در سلب نر وجود دارد را نمي شود فروخت اما مي توان اجاره داد، اجاره اين فحل به اعتبار عسيبش اشکالي ندارد. در عبارت محروم شيخ در خلاف و مبسوط مسأله اجاره مطرح بود، مرحوم شيخ در خلاف فرمود «اجارة الفحل للضراب مکروه» اگر فحل را بخواهند براي ضراب اجاره دهند مکروه است «وليس بمحذور و عقد الاجارة عليه غير فاسد» و عقد اجاره بر اين فحل فاسد نيست «ثم ادّعي الاجماع علي الکراهة» ادعا نموده اجماع بر کراهت اجاره را، چون کلام مرحوم شيخ در بيع نيست شما در آن راه اول و دوم نگوييد که عسيب الفحل بيعش کراهت دارد لنقل الاجماع، چون اين اجماعي که نقل شده در مورد اجاره است.اقوال علماء اهل سنّت
خلاصه جمع سوّم
جمع سوم اين شد که اخبار مانعه را حمل بر بيع کنيم و بگوييم اينکه پيامبر «نهي عن بيع عسيب الفحل» بيع آن است، روايات مجوزه که دو روايت است در هر دو روايت کلمه کرايه دادن و کلمه اجر بود، که اجر ظهور در اجاره دارد يکي روايت حنان بن سدير و يکي معاوية بن عمار، در يکي از آنها بود که «ان لي تيساً اکريه» تيس حيوان مذکر را گويند، در روايت دوم اين بود که «قلت له اجر تيوس» حضرت فرمود مانعي ندارد. پس روايات مانعه حمل بر بيع و روايات مجوزه حمل بر اجاره مي شود.مؤيد جمع سوّم
مويد اين جمع اين است که در هر بيع عسيب الفحل، اصلاً اصل چنين چيزي وجودش مشکوک است که آيا اين فحل نطفه دارد يا نه؟ اما در اجاره اين است که اين فحل و نر بخواهد اجتماع پيدا کند با ماده اين مشخص است و عنوان مشکوک را ندارد.بررسي و نقد جمع سوّم
نتيجه بررسي جمع بين دو طائفه روايت
نظری ثبت نشده است .