موضوع: مکاسب محرمه
تاریخ جلسه : ۱۳۸۵/۱۱/۲۹
شماره جلسه : ۴۶
-
صورت دوم از صور تلقیح مصنوعی
-
جلسه ۱
-
جلسه ۲
-
جلسه ۳
-
جلسه ۴
-
جلسه ۵
-
جلسه ۶
-
جلسه ۷
-
جلسه ۸
-
جلسه ۹
-
جلسه ۱۰
-
جلسه ۱۱
-
جلسه ۱۲
-
جلسه ۱۳
-
جلسه ۱۴
-
جلسه ۱۵
-
جلسه ۱۶
-
جلسه ۱۷
-
جلسه ۱۸
-
جلسه ۱۹
-
جلسه ۲۰
-
جلسه ۲۱
-
جلسه ۲۲
-
جلسه ۲۳
-
جلسه ۲۴
-
جلسه ۲۵
-
جلسه ۲۶
-
جلسه ۲۷
-
جلسه ۲۸
-
جلسه ۲۹
-
جلسه ۳۰
-
جلسه ۳۱
-
جلسه ۳۲
-
جلسه ۳۳
-
جلسه ۳۴
-
جلسه ۳۵
-
جلسه ۳۶
-
جلسه ۳۷
-
جلسه ۳۸
-
جلسه ۳۹
-
جلسه ۴۰
-
جلسه ۴۱
-
جلسه ۴۲
-
جلسه ۴۳
-
جلسه ۴۴
-
جلسه ۴۵
-
جلسه ۴۶
-
جلسه ۴۷
-
جلسه ۴۸
-
جلسه ۴۹
-
جلسه ۵۰
-
جلسه ۵۱
-
جلسه ۵۲
-
جلسه ۵۳
-
جلسه ۵۴
-
جلسه ۵۵
-
جلسه ۵۶
-
جلسه ۵۷
-
جلسه ۵۸
-
جلسه ۵۹
-
جلسه ۶۰
-
جلسه ۶۱
-
جلسه ۶۲
-
جلسه ۶۳
-
جلسه ۶۴
-
جلسه ۶۵
-
جلسه ۶۶
-
جلسه ۶۷
-
جلسه ۶۸
-
جلسه ۶۹
-
جلسه ۷۰
-
جلسه ۷۱
-
جلسه ۷۲
-
جلسه ۷۳
-
جلسه ۷۴
-
جلسه ۷۵
-
جلسه ۷۶
-
جلسه ۷۷
-
جلسه ۷۸
-
جلسه ۷۹
-
جلسه ۸۰
-
جلسه ۸۱
-
جلسه ۸۲
-
جلسه ۸۳
-
جلسه ۸۴
-
جلسه ۸۵
-
جلسه ۸۶
-
جلسه ۸۷
-
جلسه ۸۸
-
جلسه ۸۹
-
جلسه ۹۰
-
جلسه ۹۱
-
جلسه ۹۲
-
جلسه ۹۳
-
جلسه ۹۴
بسم الله الرّحمن الرّحيم
الحمدلله رب العالمين و صلي الله علي سيدنا محمد و آله الطاهرين
صورت دوم از صور تلقيح مصنوعي
بحث ما - قبل از ماه محرم - در تلقيح مصنوعي بود که به صورت دوم رسيديم. صورت دوم اين بود که آيا اگر بخواهند نطفه مرد اجنبي را در رحم اجنبيه – که بين اين مرد و زن هيچ زوجيت وارتباط نکاحي وجود ندارد، اجنبي واجنبيه هستند، حتي برادر و خواهر را هم شامل مي شود - قرار دهند جايز است يا نه؟ و اين مورد است که امروزه در دنيا هم رايج شده است؛ زنهايي که نياز به اولاد دارند به يک مراکزي مراجعه مي کنند و در آن مراکز نطفه هاي منجمد شده اي وجود دارد، اينها را در داخل رحم اين زن اجنبيه قرار مي دهند، ما بحثمان اين است که آيا جايز است يا نه؟اصل اوّلي در مسأله
در اينجا بحث اصل اولي را مفصل مطرح کرديم که آيا اصاله البرائه است يا اصاله الاحتياط وعرض کرديم که براي اصاله الاحتياط؟ وجوهي ذکر شده است، اينها را بيان کرديم و گفتيم به حسب اصل اولي، اصل اصالة البرائه است. و حتي اين مطلبي را که از برخي از فقها است که در باب فروج و دماء احتياط است را مطرح کرديم و گفتيم که دليلي بر وجوب احتياط نداريم، اصاله البرائه حکم مي کند به اينکه مانعي ندارد، چون عنوان زنا را ندارد و به حسب اصل اولي قرار دادن اين نطفه در رحم اجنبيه جايز است.بررسي آيات و روايات مقابل اصل
اما عرض کرديم که در مقابل اين اصل اولي آيات و رواياتي داريم، ببينيم آيا از اين روايات و ايات، حرمت را استفاده مي کنيم حرمت را يا استفاده نمي کنيم؟ حديثي را که قبلاً خوانديم که سند اين حديث را بررسي کرديم اما دلالت اين حديث باقي ماند.بحث سندي حديث
بحث سندي آن را ذکر کرديم علي بن ابراهيم عن ابيه عن عثمان بن عيسي عن علي بن سالم عن ابي عبدالله(ع)... . گفتيم راجع به اين علي بن سالم مشکل وجود دارد. و آن مشکل اين که وي مردد بين دو نفر است. اما يک راهي را در بحث گذشته براي توثيق علي بن سالم ذکر کرديم. راه دوم اين است که اگر اين علي بن سالم، علي بن سالم کوفي باشد، که علي بن سالم کوفي کسي است که اجلاّئي مثل ابن ابي عمير و صفوان از او روايت نقل مي کنند، و يکي از راههاي اعتبار راوي، اين است که اجلاء از روات از يک نفر روايتي را نقل کنند. اين راهي است بر اينکه ما وي را توثيق کنيم. البته اين در صورتي است که ما بدانيم اين علي بن سالم کوفي است .نظر استاد در سند حديث
نتيجه در بحث گذشته اين شد که به نظر ما اين روايت معتبر است و نمي توانيم از نظر سندي در اين روايت خدشه وارد کنيم .بحث دلالي روايت
اگر امروز زني که مردي را نديده، با دستگاه، نطفه مردي را در رحم او قرار دهند، نمي توانيم بگوييم اشدّ الناس عذاباً يوم القيامة است. مردي که خبر ندارد نطفه او را در رحم چه کسي قرار مي دهند و زن هم نمي داند که اين نطفه براي چه کسي است ممکن است، بگوييم اين کار حرامي است ولکن آيا اين اشدّ الناس عذاباً يوم القيامة است؟ حتي از روايت هم نمي توانيم استفاده کنيم. اين را در کتاب الحدود لمعه خوانديد که مردي با زن خود نزديکي مي کند و اگر نعوذ بالله اين زن رفت با زن ديگري مساحقه کرد و نطفه مرد در رحم زن ديگر قرار گرفت، نمي توانيم بگوييم اين اشدّ الناس عذاباً يوم القيامة هستند، روايت ظهور در اين دارد و يا لااقل ما احتمال خصوصيت را مي دهيم که براي مسئله مقاربت يک موضوعيتي در اينجا باشد و به صرف اينکه نطفه در رحم ديگري قرار گيرد در اينجا مسئله حرمت و اشديت حرمت در کار نباشد .
توجه به سه مطلب در روايت
ما در اين روايت سه مطلب داريم يک مطلب اين است که براي مقاربت احتمال موضوعيت و خصوصيت مي دهيم، منشأ احتمالش هم يک امر عقلائي است که ولدي که از اين راه بدنيا مي آيد ولد الزنا مي شود. مطلب دوم اينکه مجرد اين که نطفه را در رحم يک زن اجنبيه قرار بدهند و آن مرد صاحب نطفه هم دخالت نداشته باشد، اين با اشدّ الناس عذاباً تناسبي ندارد، اشدّ الناس عذاباً اين است که مردي - نعوذ بالله - با زني زنا کند و ماء خود را در رحم او قرار دهد.نتيجه بحث
مطلب سوم کلمه اقر است، در اينجايي که نطفه را مي گيرند بگوييم اگر مرد نطفه خود را با آمپولي تزريق کرد باز هم اقر، يعني خود مرد به طبيعت خودش اقر. بنابر اين با توجه به اين سه نکته ما نمي توانيم از اين روايت استفاده کنيم که تلقيح مصنوعي حرام است .دقت در روايت
آقايان دقت کنيد که اگر روايت را ده بار بخوانيد باز هم کم است، بايد روايت را کلمه به کلمه دقت کنيد چون از امام معصوم و با دقت تمام مطرح شده است. مرحوم شيخ حر عاملي صاحب وسائل در ابواب نکاح محرَّم بابي دارد تحت عنوان «تحريم الانزال في فرج المرأة المحرمة» مراجعه کنيد، اين روايت را هم ببينيد. ما سند روايت را قبول کرديم اما گفتيم دلالت روايت تام نيست .اشکال به اطلاق روايت
نظری ثبت نشده است .