موضوع: مکاسب محرمه
تاریخ جلسه : ۱۳۸۴/۱۱/۳۰
شماره جلسه : ۴۷
-
استدلال به روایت دوم و سوم در تلقیح مصنوعی
-
مراسيل شيخ صدوق
-
نظر شیخ بهایی در مورد مراسیل صدوق
-
جلسه ۱
-
جلسه ۲
-
جلسه ۳
-
جلسه ۴
-
جلسه ۵
-
جلسه ۶
-
جلسه ۷
-
جلسه ۸
-
جلسه ۹
-
جلسه ۱۰
-
جلسه ۱۱
-
جلسه ۱۲
-
جلسه ۱۳
-
جلسه ۱۴
-
جلسه ۱۵
-
جلسه ۱۶
-
جلسه ۱۷
-
جلسه ۱۸
-
جلسه ۱۹
-
جلسه ۲۰
-
جلسه ۲۱
-
جلسه ۲۲
-
جلسه ۲۳
-
جلسه ۲۴
-
جلسه ۲۵
-
جلسه ۲۶
-
جلسه ۲۷
-
جلسه ۲۸
-
جلسه ۲۹
-
جلسه ۳۰
-
جلسه ۳۱
-
جلسه ۳۲
-
جلسه ۳۳
-
جلسه ۳۴
-
جلسه ۳۵
-
جلسه ۳۶
-
جلسه ۳۷
-
جلسه ۳۸
-
جلسه ۳۹
-
جلسه ۴۰
-
جلسه ۴۱
-
جلسه ۴۲
-
جلسه ۴۳
-
جلسه ۴۴
-
جلسه ۴۵
-
جلسه ۴۶
-
جلسه ۴۷
-
جلسه ۴۸
-
جلسه ۴۹
-
جلسه ۵۰
-
جلسه ۵۱
-
جلسه ۵۲
-
جلسه ۵۳
-
جلسه ۵۴
-
جلسه ۵۵
-
جلسه ۵۶
-
جلسه ۵۷
-
جلسه ۵۸
-
جلسه ۵۹
-
جلسه ۶۰
-
جلسه ۶۱
-
جلسه ۶۲
-
جلسه ۶۳
-
جلسه ۶۴
-
جلسه ۶۵
-
جلسه ۶۶
-
جلسه ۶۷
-
جلسه ۶۸
-
جلسه ۶۹
-
جلسه ۷۰
-
جلسه ۷۱
-
جلسه ۷۲
-
جلسه ۷۳
-
جلسه ۷۴
-
جلسه ۷۵
-
جلسه ۷۶
-
جلسه ۷۷
-
جلسه ۷۸
-
جلسه ۷۹
-
جلسه ۸۰
-
جلسه ۸۱
-
جلسه ۸۲
-
جلسه ۸۳
-
جلسه ۸۴
-
جلسه ۸۵
-
جلسه ۸۶
-
جلسه ۸۷
-
جلسه ۸۸
-
جلسه ۸۹
-
جلسه ۹۰
-
جلسه ۹۱
-
جلسه ۹۲
-
جلسه ۹۳
-
جلسه ۹۴
بسم الله الرّحمن الرّحيم
الحمدلله رب العالمين و صلي الله علي سيدنا محمد و آله الطاهرين
چکيده اي از بحث گذشته
روايت دوم
بررسي سند روايت
اول سند اين روايت را بررسي کنيم . بر طبق اين سند که در خصال آمده دو مشکل دارد، يک مشکل قاسم بن محمد است، قاسم بن محمد اصبهاني که معروف به کاسام يا کاسولا است، نجاشي در رجال ص 315 گفته لم يکن بالمرضي. ابن غضائري گفته: ان حديثه يعرف تارة وينکر اخري، احاديث قاسم بن محمد اصبهاني را گاهي بزرگان قبول مي کنند و گاهي نمي پذيرند، ويجوز أن يخرج شاهداً، احاديثي که قاسم بن محمد در سندش وجود دارد را مي توانيم به عنوان شاهد قرار دهيم. خلاصه، قاسم بن محمد توثيق روشني ندارد و نجاشي هم گفته لم يکن بالمرضي. فقط تنها نکته اي که وجود دارد اين است که اجلا از او روايات زيادي نقل کرده اند. و اشکال دوم اين است که عن غير واحد من اصحابنا، غير واحد ممکن است همه موثق باشند و ممکن است بعضي موثق نباشند، و چنين مشکلي در سند خصال است.سند روايت در من لا يحضره الفقيه
در کتاب من لا يحضره الفقيه صدوق بدون سند گفته است «قال النبي(ص)» و روايت را با اسناد قطعي به پيامبر نقل کرده است. صدوق در اول کتاب من لا يحضر گفته است که من بين خودم و خدا عهد بسته ام که آن رواياتي که بين خودم و خدا حجيت دارد و آن رواياتي که مسلم معتبر است را نقل کنم.بحث پيرامون مراسيل شيخ صدوق
نظر استاد
ما هم در چند نوبت گفته ايم که اين گونه مراسيل اعتبار دارد مخصوصاً اينکه اگر ما بخواهيم جميع مراسيل صدوق را کنار بگذاريم حدود 2000 روايت از اعتبار ساقط مي شود. و آن ادله اي که در جاي خودش ذکر کرده اند قابل جواب است، مثلاً صدوق در اول کتاب گفته است احاديثي که بيني و بين الله حجيت دارد را نقل مي کنم در حالي که در اين کتاب احاديث متعارضه را هم نقل کرده است، مي گوييم شايد اين متعارضه، عندنا متعارضه باشد، اما هرکدام قرينه اي در نزد صدوق داشته اند که قابليت جمع دارد، در جاي خودش اينها قابل جواب است، و لذا ما هم از اين نظر علم درايه و اين گونه مرسلاتي که صدوق به نحو قال بيان مي کند به نظر مي آيد که کافي است . اينجا اگر سند خصال هم به خاطر قاسم بن محمد اصبهاني مشکل داشته باشد، اما اين روايتي که در فقيه آمده ولو اينکه مرسل است اما چون دارد «قال» ، ما مي توانيم اعتماد کنيم . نظير اين مسأله را در روايت تحف العقول در اوائل سال بيان کرديم .بحث دلالي روايت
روايت سوم
روايت سوم که باز هم در وسائل، ج 20، ص 352، باب 28 از ابواب النکاح المحرم، ح 4، «عنه - يعني محمد بن يعقوب - عن محمد بن احمد عن ابي عبدالله الرازي عن الحسن بن علي بن ابي حمزة - که بطائني است و کذاب معروف است و اعتبار چنداني ندارد - عن ابي عبدالله المؤمن عن اسحاق بن عمار قال قلت لأبي عبدالله(ع) الزنا شر او شرب الخمر؟ زنا بدتر است يا شرب خمر؟ وکيف صار في شرب الخمر ثمانون و في الزنا مأة؟ چرا در شرب خمر 80 تازيانه و در زنا 100 عدد حد دارد؟ حضرت فرمود: الحد واحد، حد اين دو يکي است، زنا و شرب خمر هر دو حدشان 80 عدد است، ولکن زيد هذا تضييعه النطفة، در زنا 20 عدد اضافه شده چون تضييع نطفه مي کند، لوضعه ايّاها في غير موضعه الذي أمره الله عز وجل به، چون اين ماء را در غير از موضعي که خدا امر کرده قرار مي دهد.بحث دلالي روايت
روايات ديگر
سه روايت را ملاحظه فرموديد و عمده هم همين سه روايت است . در کتب ديگر هم رواياتي نقل شده، مثلاً در روايات داريم که شخصي به رسول الله(ص) عرض کرد که مرا موعظه کن. حضرت فرمود «احفظ بين رجليَک» بين رجل خود را حفظ کن، يعني مرتکب حرام از اين راه نشو. که اينها به نظر ما بسيار تکلف است احفظ بين رجليک يعني اينکه مواظب باش مرتکب زنا نشو. يعني از راه زوجيت و شرعي وارد شويد.نتيجه بررسي روايات
نظری ثبت نشده است .