موضوع: مکاسب محرمه
تاریخ جلسه : ۱۳۸۵/۲/۲۳
شماره جلسه : ۸۵
-
روایات مقید به یصید و لایصید
-
جلسه ۱
-
جلسه ۲
-
جلسه ۳
-
جلسه ۴
-
جلسه ۵
-
جلسه ۶
-
جلسه ۷
-
جلسه ۸
-
جلسه ۹
-
جلسه ۱۰
-
جلسه ۱۱
-
جلسه ۱۲
-
جلسه ۱۳
-
جلسه ۱۴
-
جلسه ۱۵
-
جلسه ۱۶
-
جلسه ۱۷
-
جلسه ۱۸
-
جلسه ۱۹
-
جلسه ۲۰
-
جلسه ۲۱
-
جلسه ۲۲
-
جلسه ۲۳
-
جلسه ۲۴
-
جلسه ۲۵
-
جلسه ۲۶
-
جلسه ۲۷
-
جلسه ۲۸
-
جلسه ۲۹
-
جلسه ۳۰
-
جلسه ۳۱
-
جلسه ۳۲
-
جلسه ۳۳
-
جلسه ۳۴
-
جلسه ۳۵
-
جلسه ۳۶
-
جلسه ۳۷
-
جلسه ۳۸
-
جلسه ۳۹
-
جلسه ۴۰
-
جلسه ۴۱
-
جلسه ۴۲
-
جلسه ۴۳
-
جلسه ۴۴
-
جلسه ۴۵
-
جلسه ۴۶
-
جلسه ۴۷
-
جلسه ۴۸
-
جلسه ۴۹
-
جلسه ۵۰
-
جلسه ۵۱
-
جلسه ۵۲
-
جلسه ۵۳
-
جلسه ۵۴
-
جلسه ۵۵
-
جلسه ۵۶
-
جلسه ۵۷
-
جلسه ۵۸
-
جلسه ۵۹
-
جلسه ۶۰
-
جلسه ۶۱
-
جلسه ۶۲
-
جلسه ۶۳
-
جلسه ۶۴
-
جلسه ۶۵
-
جلسه ۶۶
-
جلسه ۶۷
-
جلسه ۶۸
-
جلسه ۶۹
-
جلسه ۷۰
-
جلسه ۷۱
-
جلسه ۷۲
-
جلسه ۷۳
-
جلسه ۷۴
-
جلسه ۷۵
-
جلسه ۷۶
-
جلسه ۷۷
-
جلسه ۷۸
-
جلسه ۷۹
-
جلسه ۸۰
-
جلسه ۸۱
-
جلسه ۸۲
-
جلسه ۸۳
-
جلسه ۸۴
-
جلسه ۸۵
-
جلسه ۸۶
-
جلسه ۸۷
-
جلسه ۸۸
-
جلسه ۸۹
-
جلسه ۹۰
-
جلسه ۹۱
-
جلسه ۹۲
-
جلسه ۹۳
-
جلسه ۹۴
بسم الله الرّحمن الرّحيم
الحمدلله رب العالمين و صلي الله علي سيدنا محمد و آله الطاهرين
در بحث جواز و عدم جواز بيع کلاب، روايات را که دو طائفه بود عرض کرديم. در اينجا قبل از اينکه تحقيق مطلب را بيان کنيم، مناسب است اين فرمايشي که امام(رض) در مکاسب محرمه خود دارند متعرض شويم. - انصاف اين است که اين مقداري که در کلمات تتبع کرديم، در اين بحث کسي مثل امام(ره) با اين دقت و با اين جامعيت بحث نفرموده است. غالبا اين روايات که ذکر مي شود مي گويند روايات مطلق و مقيد داريم، روايات مطلق دلالت دارد بر اينکه ثمن الکلب سحت، از روايات مقيد استفاده مي شود که کلب الصيد را استثناء کنيم . اما اينکه مراد از کلب الصيد چيست؟ اين در کلمات تنقيح نشده است. لذا اين کلام امام(ره) که يک کلام مفصلي است، اجمالش را عرض مي کنم -.
اجمالي از کلام امام(ره)
خلاصه شيوه بحث امام(ره)
اين يک گزارش اجمالي از اين بحث امام(رض)؛ اول تکليف روايات را روشن مي کنند، بعد عنوان کلب الصيد را روشن مي کنند، سپس نسبت بين عناوين را روشن مي کنند، بعد مسئله اجماع و عدم اجماع بر حرمت بيع کلاب را مطرح مي کنند، و به اين نتيجه مي رسند که شهرت قائم است بر اينکه بيع کلاب نافعه جايز است.مرحله اول : بررسي روايات
نقد استاد بر فرمايش امام(ره)
طائفه دوم روايات : مقيد به يصيد يا لا يصيد
طائفه دوم، رواياتي است که کلمه يصيد دارد، مثلا عن ثمن الکلب الذي لا يصيد، فقال سحت . يا در روايت ديگر دارد، سألت ابا عبدالله(ع) عن ثمن کلب الصيد. در روايت دو عنوان داريم؛ هم کلب الصيد داريم، هم ثمن کلبي که لا يصيد ، که امام(ره) بين اين دو فرق مي گذارند که فرقش را عرض مي کنيم. امام(ره) به اين روايات که رسيدند، مي فرمايند يک نکته براي ما مسلم است و آن اين است که کلب صيدي که استثناء شده است، مقصود آن کلب صيدي نيست که بالفعل اشتغال خارجي به صيد داشته باشد، بلکه اگر يک کلبي، ملکه صيود بودن را داشت و کسي خريد و براي صيد هم استفاده نکرد مانعي ندارد.احتمالات در «الذي لا يصيد»
نظری ثبت نشده است .